27 353 läst ·
18 svar
27k läst
18 svar
Kan man måla slamfärg på tryckt virke?
Sida 1 av 2
Jag har tänkt måla några tryckta staketstolpar svarta (dom har stått i tre år). Jag tänkte använda mig av svart slamfärg till det, men upptäckte precis att slamfärg ska användas på ohyvlat virke. Funkar det med slamfärg eller är någon annan typ av färg att föredra?
Ja, det är lite dubbelt det där. De säger att det ska vara ohyvlat virke, men också att det funkar på torkat tryckt, vilket som regel är just hyvlat. Det gäller väl att grunda ordentligt med spädd färg, så det får grepp i träet, och måla flera gånger med riktigt tunna lager varje gång, så att det inte börjar flaga.
Edit: Det skadar säkert inte att slipa grovt först
Edit: Det skadar säkert inte att slipa grovt först
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Det kan funka, men du får nog måla om snart igen. Hela grejen med tryckt virke är att man redan har pressat in massa bös i virket så det redan är mättat. Trät kommer därför suga åt sig väldigt lite av färgen så den lägger sig bara utanpå.
Slamfärg har inget större fäste på plans ytor och du bör därför använda någon annan färg. Gillar du just slamfärgsutseendet så har jag för mig att det finns moderna färger som ger det.
Slamfärg har inget större fäste på plans ytor och du bör därför använda någon annan färg. Gillar du just slamfärgsutseendet så har jag för mig att det finns moderna färger som ger det.
Slamfärg passar väl öht inte bra till staket och liknande. Pigmenten tvättas väl ut fort av regn.
Plastfärger är inte heller bra, det blir snabbt röta, oljefärg (eller tjära eller roslagsmahogny då det ska vara svart), är vad jag tror på.
Plastfärger är inte heller bra, det blir snabbt röta, oljefärg (eller tjära eller roslagsmahogny då det ska vara svart), är vad jag tror på.
Slamfärg kommer inte att funka bra, det kommer att regna bort, då det bara lägger sig på ytan på hyvlat virke. Att det ändå funkar på gammalt, tryckat virke är ju för att virket torkat och fibrerna rest sig efter några år. Men det måste alltså vara rejält uttorkat då.
Jag råkade snabbt glömma att det var tryckimpregnerat och skrev att det kommer ruttna snabbt med plastfärg (akrylat etc).
Men det kommer ju alltså inte ruttna, då det är tryckt. 
Jag skulle ändå undvika sådan färg, då den flagnar så fult efter inte alltför många år, när den är så väderutsatt .
Tjära är ett alternativ, men det blir inte svart med en gång, utan först efter några år och strykningar.
Och det är dessutom inte mycket färg som blir lika svart som falu rödfärg -svart. Tjäran kommer ta många år innan det är i närheten.
Jag skulle ändå undvika sådan färg, då den flagnar så fult efter inte alltför många år, när den är så väderutsatt .
Tjära är ett alternativ, men det blir inte svart med en gång, utan först efter några år och strykningar.
Och det är dessutom inte mycket färg som blir lika svart som falu rödfärg -svart. Tjäran kommer ta många år innan det är i närheten.