Färg, Måla & Tapetsera
Lottie Mattsson: Tack för svar! Jag får testa mej fram. Största problemet är taket som är helt svart av sot, ser täckmålat ut! Blir nog ett par timmar i källaren :o
riob: Hej Tidigare ägare av huset hade förkärlek till list-på-tub. Nu är div dörr och fönsterinfattningar åtgärdade men det sitter mycke akrylfog kvar på karmar, finns det något knep förutom kniv för att avlägsna fogen?
Rolle85: jag målade mitt tak själv och de blev bra med hagmans takpannefärg.
AXS: Ebay har massor. tex; http://www.ebay.com/itm/5ml-Disposable-Plastic-Sampler-Syringe-For-Measuring-Hydroponic-Nutrient-Needles-/331703469169
Buuzzz: Jag har testat Ammer med vad jag tycker ett jättebra resultat. Dock MÅSTE man späda ut färgen med nästan 50% vatten annars så blir det tätt i munstycket. Flera munstycken är att rekommendera då sanden i färgen sliter ganska hårt.
FörsiktigeGeneralen: Lutar åt bredspackling och sedan ett par lager väggfärg. ska slipa och lacka parketten innan jag sätter igång med spacklingen.
nemlan: Varför inte vitbetsa? Blir betydligt snyggare, tycker jag.
mexitegel: Kunde man ju gjort - det har jag faktiskt inte haft en tanke på - mest eftersom det satt vanliga fönsterfoder runt om varje fönster med kanske 5-6 tapet emellan :). Det tål att tänka på lite - tack! :)
bhenke: Svara mig själv då jag var och klämde på en festool flex idag, bara för att .. :) Förutom att slipskivan är större så är den också fjädrande i ytterkant. Så det är mindre risk att man slinter eller om man slinter så blir konsekvensen mindre. Det blir enklare att få ett jämnt resultat. Givetvis kan man få lika jämnt resultat med andra handverktyg, Nu förstår jag skillnaden. Nu
Klicka: Ska man inte spärrmåla först om man skall bredspackla? Annars kan tapeten bubbla till sig rejält.
AndersS: De lösningsbaserade vita färger jag använt till snickerier har samtliga gulnat (eller om de ska kallas oljefärger), det är först nu med vattenbaserade jag tycker att nyansen håller sig längre men även de ändrar nyans med tiden.Men jag kan inte teorin bakom utan går på erfarenhet från 70-tal fram tills nu då de ersattes av de vattenbaserade, så här kan det finnas stora brister i
Blomqvistarn: Snubblade över denna produkten http://www.bauhaus.se/tackgrund.html, "Täckgrund". Undrar om någon här har testat den och kan rekommendera den? För min del skulle den kunna vara användbar vid två ändamål. Dels har jag en grov tegelvägg (inomhus) med porösa kalkbruksfogar som skall målas och jag tänker att det vore bra att fixera kvarvarande damm på väggen innan målning och för att
pjodden: För en liten bordsskiva ser jag inte att det skulle vara ett bekymmer med limträskiva. Jag gjorde ett enkelt bord för många år sedan av 27mm limträskiva med fyra ben som skruvade direkt i skivan, det har klarat mycket användande och många fester.
MissAnpassad: Spraylacka dom, ex: http://webshop.materialbutiken.se/SPRAYFARG_METALLIC_ANTIK_GULD?id=297171
Klicka: [citat] Hur mycket fick du späda? Får man med någon kopp man kollar viskositet med? Hur mycket over spray blir det när du sprayade? Men Ryobin blandar väl inte i luft när den sprayar så det borde kanske inte bli så mycket over spray?
Klicka: Jag brukar ånga bort alla tapetlaget ner till gipsskivan, funkar fint :-)
Robban8: Samma NCS-recept kan se väldigt olika ut, beroende på fabrikat på färgen och vilken butik som har blandat färgen.
nemlan: Jag skulle personligen ha chansat på panelgrund och lackfärg, men, tumregeln säger uteklimat = utefärg. Om det finns tecken på exv. kondens eller andra slags påfrestningar som man inte drabbas av under normala boendeförhållanden så är typ fönsterfärg eller liknande att föredra ur ett hållbarhetsperspektiv.
nemlan: ^This^ Fönsterfärg, alternativt gammaldags oljefärg om du hittar det, är precis vad man ska ha på dörrar m.m.
possum77: Jag tog min Foxterrier till hjälp. Jag skar lös en remsa vid golvet och fick honom att bita tag i den. Ivrigt morrade backade han sedan ifrån väggen med följden att tapetremsan lossnade. Bara att upprepa :) Jag har bildbevis någonstans.
Johnsvi: [citat] Fast nu är ju rustas vägg- och takfärg bland dom tjockaste färgerna man kan köpa. Har målat några garage med den och en sväng räcker nästan för att det ska bli bra. Har nog aldrig målat med en tjockare färg. Den har dessutom fått bäst i test i olika tester. Så helt fel att använda den är det nog inte. Det är inte sån jättestor skillnad i pris heller om man jämför
universe: Ja non vowen beskriver materialet, är samma sak som det man kallar "easy up" dvs den är plast el vinylbestruken. Man använder "våtrumslim" till den sorten, inte rent giftfriare cellulosa lim som t ex Lim & Handryck säljer.
nemlan: Antaligen därför du fick den ;) Lite skumt att spacklet inte var grönt... kanske fylld med fel massa i fabriken?
sunqan: Spånskiva är inte särskilt bra som underlag för nåt annat än målning... anledningen är att det uppför sig som ett levande material- det växer och krymper och rör sig beroende på luftfuktighet och temperatur. När du tapetserar tillför du rejält med fukt så spånet sväller och nr det torkar krymper det och tapeten tar stryk. Det bästa är att montera gipsskivor utanpåoch