Kjellhenry skrev:
Jag har möjligheten att komma över ganska många liter fasadfärg (täckfärg) till en extremt billig peng men är lite osäker på fabrikören.
Tillräckligt billigt för att du ska orka göra om jobbet inom ett par år om det visar sig vara skräp? Tar den billiga leverantören sedvanligt ansvar för färgen om något skulle vara fel på den? Om ja på båda = kör på.

Tack för svar!
Vi använde färgen i vår samfällighet förra helgen när vi målade om garage. Tar ju ett tag innan jag vet om det är "skräp", så att säga :)
Tänkte mest om någon har mer "erfarenhet" av färgen/fabrikören, som alltså är Yunik (Wood care).

Kjellhenry skrev:
Tänkte mest om någon har mer "erfarenhet" av färgen/fabrikören, som alltså är Yunik (Wood care).
Just ja, glömde bort att svara på det :) Har för mig att den tillverkas av DAY-systems / Flügger.

Kjellhenry skrev:
Yunik är lågprismärke på min xl-bygg. De brukar ha okej saker. Har bara använt yuniks lh-spackel och det funkade normalt.

Själv skulle jag köpa märkesfärg om jag skulle lägga tiden på att måla om själv.

Latexbaserade färger är diffusionstäta och är därför olämpliga att använda på ett så hygroskopiskt material som trä. Man kan likna det vid att dra en jättekondom över hela huset. Sedan behöver skadeverkningarna inte bli så stora om träets fuktkvot är låg och det finns en luftspalt bakom träpanelen. Ett enkelt prov alla kan göra är att måla en nyköpt bräda runt om på alla sidor med en latexfärg och låta denna bräda stå utomhus något år. Man blir förvånad över hur snabbt den ruttnar inifrån.
Folksams färgtest är enligt min uppfattning osunt eftersom det inte tar hänsyn till de mest grundläggande funktionskraven när det gäller förmågan att långsiktigt skydda träet, utan i stället är en tävling om tillåten giftanvändning.

• Gilla
kontorsråttan och 1 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Latexbaserade färger är diffusionstäta och är därför olämpliga att använda på ett så hygroskopiskt material som trä. Man kan likna det vid att dra en jättekondom över hela huset. Sedan behöver skadeverkningarna inte bli så stora om träets fuktkvot är låg och det finns en luftspalt bakom träpanelen. Ett enkelt prov alla kan göra är att måla en nyköpt bräda runt om på alla sidor med en latexfärg och låta denna bräda stå utomhus något år. Man blir förvånad över hur snabbt den ruttnar inifrån.
Folksams färgtest är enligt min uppfattning osunt eftersom det inte tar hänsyn till de mest grundläggande funktionskraven när det gäller förmågan att långsiktigt skydda träet, utan i stället är en tävling om tillåten giftanvändning.
Men man målar ju inte fasaden runt om. Färgtillverkarna rekommenderar inte akrylat till staket eller dylikt där man målar runt om. Så ditt enkla test är ju inte det minsta representativt för applikationen.

Mitt hus målades 1999 med akrylat. Har hittat röta i en enda bräda, det var en knutbräda som stod dikt mot en altan med omålat ändträ. Resten av fasaden är fortfarande hyffsat fin, 17 år senare.

De flesta som sysslar med användning och försäljning av fasadfärger saknar djupare kunskaper om byggnadsmaterials egenskaper. Allt annat vore orimligt, men just därför är det omfattande bruket av latexfärger problematiskt eftersom det lätt kan bli fel. Nästan alla hus med träfasad som byggts före 1950 saknar t.ex. luftspalt bakom panelen. Hur många känner till det? Hus är långsiktiga projekt, de skall åtminstone stå i 100 år. För att detta skall bli möjligt måste de byggas rätt och underhållas rätt!

Jag har under många år på olika forum noterat ett fenomen, nämligen att fasadfärg och motorolja har några intressanta saker gemensamt.
-Många har en bestämt åsikt om vad som är bäst, eller vad som är totalt förkastligt.
-Det är svårt att själv testa hållbarhet/kvalitet för oss konsumenter.
-Valet av produkt styrs mycket av känsla och kanske även av vad grannens kusin har hört på sitt jobb.
-Vad det står för märke på förpackningen verkar vara viktigare än vad förpackningen faktiskt innehåller, vilket inte är helt okomplicerat att ta reda på.
-Tillverkarna och säljarna lyckas ta ut hutlösa priser/vinster på produkterna.
-Diskussiner rörande produkterna kan ofta komma att likna "religionskrig" där meningsmotståndare absolut måste övertygas.

• Gilla
mahus och 3 till
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Latexbaserade färger är diffusionstäta och är därför olämpliga att använda på ett så hygroskopiskt material som trä. Man kan likna det vid att dra en jättekondom över hela huset.
Nja. Latexfärger är generellt sett för öppna, och det är därför man absolut inte ska använda dem på trä utomhus utan att lägga på en tät alkydbaserad grundfärg först; gör man det är det lugnt.

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
justusandersson skrev:
Latexbaserade färger är diffusionstäta och är därför olämpliga att använda på ett så hygroskopiskt material som trä. Man kan likna det vid att dra en jättekondom över hela huset.
Då föreslår jag att du använder en hink latexfärg nästa gång du ska täta ett badrum. Du kommer att spara 5000 spänn jämfört med tätduk, remsor, manschetter och tätmassa! Konstigt att ingen annan tänkt på det tidigare.

Fred vom Jupiter skrev "Då föreslår jag att du använder en hink latexfärg nästa gång du ska täta ett badrum. Du kommer att spara 5000 spänn jämfört med tätduk, remsor, manschetter och tätmassa! Konstigt att ingen annan tänkt på det tidigare."

Den ironin biter inte på mig. Våtrumstätning, som syftar till att möjliggöra användningen av keramiska material i träkonstruktioner, är inget jag brukar rekommendera. Vad är det för poäng med att sätta ett material som kan hålla i 1000 år (kakel) utanpå en tätning som i bästa fall håller i tjugo år? Nej, kakel och klinkers förutsätter betong eller murade väggar som underlag. Men våtrumstätning i träkonstruktioner är ett uttryck för samma slappa attityd till långsiktighet och underhåll som användningen av diffusionstäta färger.

• Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Efter 20 år börjar det ändå bli dax att renovera, så det spelar mindre roll att kaklet håller 980 år till. Men nu var det ju inte det tråden skulle handla om ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.