Alltså mina vindskivor behöver verkligen en omgång färg! Dom är jäkligt skitiga men efter tvätt tror jag nog att dom behöver målas. Men hur ska man ta sig dit? Från mark nivå skulle jag gissa på en 8-10 meter upp till dem. Lift är uteslutet av olika anledningar. Om man skulle anlita en firma till att göra detta. Vad skulle dom ta för ett sådant jobb?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Köp en stege. En sån måste man ha om man är husägare.
I ärlighetens namn trodde jag inte att det fanns en stege som va så lång
10 meter upp + att den ska vara lite över kanten. En riktigt lång jäkla stege! Därför tog jag bara med att lift va uteslutet. Men okej, finns det en stege som är över 10 meter, vill man verkligen gå upp på en sån? Känns lite väl lång 
Lutar åt att klänga på taket. Usch!
Kan man hyra en säkerhets sele?
Lutar åt att klänga på taket. Usch!
Kan man hyra en säkerhets sele?
Jag tvivlar på att det är 10 meter. Är det en dörr i markplan man ser nere till vänster?
6 meter kanske? Ja en stegen is da shit här
6 meter kanske? Ja en stegen is da shit här
Nej, stegen ska inte vara över kanten, den ska luta mot fasaden - annars blir det vääldigt ostabilt.
Skepshult har en tredelad 10-metersstege, brukar kosta runt 5 tkr. Du är ju själv närmare 2 meter lång så den kommer bli alldeles lagom. Glöm inte köpa till stegfot så står stegen säkert.
Det kan kännas lite vingligt i början, men man vänjer sig snabbt.
Jag hade föredragit stege framför att hänga ut över kanten på taket och måla.
Är du förresten säker på att vindskivorna är helt friska? Det är inte ovanligt att man inser att de behöver bytas när man väl är där uppe...
Skepshult har en tredelad 10-metersstege, brukar kosta runt 5 tkr. Du är ju själv närmare 2 meter lång så den kommer bli alldeles lagom. Glöm inte köpa till stegfot så står stegen säkert.
Är du förresten säker på att vindskivorna är helt friska? Det är inte ovanligt att man inser att de behöver bytas när man väl är där uppe...
Altan dörr, 1,5 meter upp drygt. Kanske landar på en 8 meter upp då.Snål-Jocke skrev:
Hmm.. Okej stege får det bli då.
http://www.hyreshuset.se/sortiment/hisstege-5-10-6-12-meter/
Den här hade ju varit kanon om man kunde hyra hos Cramo.
5000:- är lite blodigt för att bara måla ett par vindskivor. Stege har jag, dock inte så lång. Hade hoppats man kunde få tag på en stege att hyra en helg.mexitegel skrev:Nej, stegen ska inte vara över kanten, den ska luta mot fasaden - annars blir det vääldigt ostabilt.
Är du förresten säker på att vindskivorna är helt friska? Det är inte ovanligt att man inser att de behöver bytas när man väl är där uppe...![]()
Ja, jag hoppas dom är okej. Verkligen hoppas
Stege är inte roligt på dom höjderna. Skiter det sig kommer du ha mer klämförband i dig än en lastbil
😇
Man kan alltid hyra en byggställning.
Kolla även med entreprenörer. Kan ju vara så att man kan hitta någon som gör det billigt.
😇
Man kan alltid hyra en byggställning.
Kolla även med entreprenörer. Kan ju vara så att man kan hitta någon som gör det billigt.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Kolla Blocket.se. Det brukar finnas rätt många runt en som hyr ut en byggställning. Eller så köper du en? Det gjorde jag.
Hyra för en vecka brukar ligga runt tusenlappen. Att stå på en stege på den höjden är endast höjden av dumhet.
Hyra för en vecka brukar ligga runt tusenlappen. Att stå på en stege på den höjden är endast höjden av dumhet.
Att använda Ställning har slagit mig men hur är det att bygga upp en sådan på gräs upp till den höjden? När man använder stege så måste man ju lyra sig kraftigt utåt för att se och komma åt vindskivorna. En hand är låste hela tiden pga detta. Då är det ju nästa bättre att ligga på taket, t om säkrare.