Förra året renoverade vi ett gammalt redskapsskjul där vi bytte råspont, la ny underlagspapp och sedan ett takshingel. Vi målade även undersidan av råsponten både ute och inne i boden. Minns inte exakt fabrikat på färgen men enligt min mamma var det två olika färger (inne och utefärg).

Nu på våren märkte vi att det hade uppstått någon typ av mögel både inne och ute (dvs det som sticker ut innan vindskivan). Det ser onekligen ut som någon typ av mögel, men jag förstår inte varför? Inne i boden är det väldigt välventilerat, och ute är det ju som sagt ute. Jag har svårt att se att shingeltaket skulle läcka, för annars var ju min tanke att fukt hade trängt ner igenom det. Och det var även i princip över hela taket och inte enbart på ett fåtal ställen.

Vad kan detta bero på??

IMG_5843.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_5845.JPG
Skapa konto

IMG_5841.JPG
Skapa konto

Virket kan ha varit fuktigt innan målning?

Hmm jag har svårt att tro det då det dröjde ett ganska bra tag från att taket var tätt utvändigt tills det målades invändigt. Det skulle varit om det varit väldigt fuktigt i luften precis dagarna innan målning? Men har svårt att tro att det ska kunna påverka så mycket?

Kondens skulle vara min första gissning, men det ser lite ut som att möglet inomhus har koncentrerat sig till ena sidan?

Kan ju kanske vara att du målat med någon av de 42 sämre färgerna?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22831347.ab

Att möglet inomhus är i huvudsak på ena sidan kan vara ganska logiskt, om det t.ex. är norrsidan av taket så är den takytan lite kallare än den södra och därför kondenserar fuktig luft där först.

b8q skrev:
Kan ju kanske vara att du målat med någon av de 42 sämre färgerna?
[länk]

Att möglet inomhus är i huvudsak på ena sidan kan vara ganska logiskt, om det t.ex. är norrsidan av taket så är den takytan lite kallare än den södra och därför kondenserar fuktig luft där först.
Förhoppningsvis har TS använt innefärgen inuti huset... även om en utefärg hade varit att rekommendera i detta fall. Innefärger är inte med i Folksams test, och för övrigt så är en fuktutsatt yta i skugga nästan garanterad beväxning på kort tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.