I dotterns bostadsrätt har vi tagit bort dörrkarmar och putsat och spacklat öppningarna i betongväggen. Nu slog det mig att man innan man målar öppningen finns det kanske något material som man kan limma på som någon typ av förstärkning, så att inte hörnen så lätt skadas.

E
Har man möjlighet att spackla in eller putsa in hörnen så finns det förstärkningshörn till detta. Dessa är självhäftande i plast och väldigt lätta att arbeta med.

Metallhörn är bättre och lättare att spackla in än att limma plasthörn utanpå (vilket jag tycker blir fult).
Lägg på metallhörnet, limma eller skruva fast det, spackla upp och ut över kanterna (yttersta delen av metallhörnet ska inte spacklas över). Slipa av lite lätt och måla.

Hm, kom ju på detta i ett sent läge... Har ju spacklat klart redan...

Slipa ner hörnen lite, typ 1-2 mm räcker och kanske 3-4 cm in på varsin sida. Tryck sen fast metallhörn med PL600 bakom och lägg lite silvertejp över tills de sitter. Sen spacklar du på hörnen mot det du slipat ner. Hörnen gör det väldigt lätt att spackla då de blir som en "bana" att spackla mot.

Är inte betongen hård nog?

Matti_75 skrev:
Är inte betongen hård nog?
Om man tagit bort en dörrkarm som varit inputsad lär det bli en centimeter eller två att fylla upp.
Bara spackel kommer inte att hålla länge utan märken...

I halva öppningen saknas material som du säger anders07. Jag har först formsatt med en bräda och fyllt med bruk och sedan använt sandspackel för att få det så jämnt som möjligt.

Sätt hörnlisterna i plast med lim på baksidan, aktiveras genom att vatten sprayas, sedan bara trycka dit, sen spackla ut, i mitt tycke bättre än dom i metall!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.