Färg, Måla & Tapetsera
Oldboy: Linoljans fördelar visar sig med tiden, när det är dags för ommålning. Det är den stooora fördelen.
Öfremora: [citat] Behövs inte så mycket. Blanda lite i en separat burk åt gången.
Johan Gunverth: Ta en slät pensel runt 50mm bred, måla snett utan att trycka hårt, med rött ut över kanten, så stannar det röda precis på kanten. Det kräver naturligtvis att svarta är målat lite över kanten först.
Hejnej1: Nej det var en vit yta innan taket målades. Under färgflagorna som jag dragit ner är det lite grus och sandaktigt. Så då kanske det var sandgrängat innan och det behövs speciell färg till det? Det märkliga är ju isåfall varför inte samma sak hände i hallen när taket målades om där? Samma färg användes på samma typ av underlag. Var det ren tur att det inte hände i hallen?
Tottomannen: Inte särskilt tunna tapeter alls, helt vanliga vitgrönaktiga non wowen-tapeter. Har fått tips av flera att måla väggen innan, bara för att eliminera risken för att spacklet ska lysa igenom och för att inte skivorna ska suga för mycket lim.
qvintus4: ok tack för svaret , får ser hur man gör kanske provmåla en gavel med rött se vad man tycker det går alltid att måla över .
Patrick E: Jag är mycket nöjd med färg för plåt som jag köpt hos Flugger. Köpte ett paket bestående av målartvätt, grundfärg och täckfärg. Jag målade ett plåttak av korrugerad plåt som delvis hade den ursprungliga färgen kvar. Sitter nuvarande färg bra borde det räcka med tvätt och målning med den nya täckfärgen.
123abc: Antar att det är de raka skarvarna som inte är försänkta, limma dit remsa med vävlim över skarvarna sedan spacklar och slipar du sen får du måla. Normalt så drar man av kanten på skivorna i skarvarna så det blir en v format fasning som spacklas och slipas sedan vävlimmar man pappersremsa och spacklar och slipar innan målning. Enligt YBG (Yrkesmässig Behandling av Gipsskivor)
123abc: [citat] Och du tror att utvecklingen och sortimentet stått still sedan dess? Den billiga på bauhaus jag länkade fungerar ok men kan behöva en extra strykning. Den färgen jag testat från rusta (något år sedan) fungerade bra och täckte helt okej, har även använt färg från biltema och den var jättebra. När det gäller billiga färger så är det dock en färg som varit skit och det
singemoller: Håller på att måla sommarstugan, äggvit 0502-Y med grå foder 1378/4202-Y11R. Kan nog ta bild i helgen. Har tagit samma färger som min bror har på sitt hus, tycker det är väldigt fint ! Lite klassiskt skärgårdsaktigt. Valde att ha dörren i röd 4050-Y80R
singemoller: Hiitade du färgkoden ? Jag har precis målat min ytterdörr i en mycket liknande färg, den heter ncs s 4050-y80r
ion: [citat] Jag kollade också på eBay, finns några varianter.De där gelepennorna , funkar bra till spikhål och småskador säger du ? Jag har ju provat den andra typen, och den är bra till sånt. Kan ju förvisso köpa på mig båda typerna, de varar ju rätt länge.
nemlan: [citat] Yup. Tror att det är kört - väggfärg blir inte hård på samma sätt som snickerifärg... i alla fall inte lika fort (vi snackar år). Pudra potatismjöl eller talk på ytan där det klibbar och testa om det blir bättre.
Chrissofsweden: Easy cover var busenkelt att sätta upp men dom här skadorna har vi lyckats ned hittills bland annat: [bild] [bild]
FruJosefsson: Nej första delen jag målade var det mulet och rätt fuktig luft. Var nog det som var problemet, för igår gick det galant...
anders07: Skulle inte chansa i ett badrum och ny väv kostar inte så mycket i sammanhanget då den ju "limmas" med samma våtrumsgrundfärg...
Robert63: [citat] Testen är bra vägledning, men någon ynka poäng i miljöbedömningen kan få en färg att inte rekommenderas. Vad de helt glömt bort är att testa hur lätt/svår färgen är att arbeta med, en inte nog så viktig parameter, inte minst för de som är mindre vana. Jag har rakt av, på samma fasad och med samma verktyg, testat att måla med Alcro Bestå och Gjöco Herregård, och även
Rooney: Ingen som har någon rekommendation om jag kan använda akrylatfärg att måla väggar och tak i mitt uterum eller om jag bör använda någon mer oljebaserad färg? Om jag använder akrylatfärgen bör jag i så fall köra med grundfärg först då, trots att väggar och tak en gång i tiden är målat med utelasyr?
Camlin: Det anbefales å vaske huset en gang pr år, men jeg kjenner ingen som gjør det. Tror ikke det er så veldig vanlig. De fleste er nok nøye med å vaske før de maler. Høytrykksspyler anbefales ikke fordi man kan presse vann inn under kledningen. Vaskemiddel sprøytes på og får virke en liten stund før man spyler med vanlig hageslange. Jeg har kun vasket huset i forbindelse med maling.
Tosse: Grundfärgen brukar behöva 24 h innan övermålning. Akrylat 3 h. Kolla prognosen på smhi, måla inte om luftfuktigheten går över 80% inom någon timme. Gärna en regnfri dag innan målning (annars skulle jag fuktmäta
Robert-san01: Lite trådlyft... Håller på att välja panel till kommande huset och Martinssons limträpanel kan man få grandad men den är grundad med Sherwin Williams system. Färgtillverkarna säger naturligtvis att man måste måla med deras system för att få garanti och de målare jag tala med säger att fabrikat på färg spelar mindre roll om följer ett system. Någon som har inputs på om man kan
buspojken: [citat] Ja köpte rustas premium utefärg vit till garaget, och körde nordsjö eller caparol till huset, tro de eller ej, men rustas färg har varit bäst och mindre än halva priset !
buspojken: Ja har mitt hus målat med falu vapens slamfärg, hade tidigare nån riktig lökfärg, östgötamosa eller nå liknande hette den. Faluvapen har funkat fint 👍 billigare än originalen också
eviljava: Att måla betongtrappor utomhus är svårt. Antingen blir det snorhalt vid fuktig väderlek (om man inte blandar in sand), eller så flagnar färgen bort ganska fort. Med det i åtanke vill jag ändå tipsa om en lösning som har funkat för oss i några år. - Vanlig sockelfärg (tror att det var Beckers?) Vi målade vår grundsockel och bestämde oss för att även måla trappan (inkl. alla
Robert63: Är det en säljesannons på hemnet kanske du kan snoka reda på vem som bor där och kontakta personen.
Yrrol: Vilken är den bästa fasadtvätten idag? Enligt folksam är det yes men det är för billigt för att vara sant ;) har något svart på slamfärgen
Jönas: Otroligt informativt skrivet av alla medverkande! Passar på att sno tråden lite, hoppas det går att få liv i den, för ett fall som lyder: Källaren är tapetserad med väv från 60-talet. Inga jätteskador eller släpp på varesig tapet eller underliggande putts. Frågan är vad jag ska välja för färg här efter som det inte går att räkna med att silikatfärgen förenar som med putsen
Lars_M: ok då slipar jag av det värsta. Kan jag spärra med våtrumsgrund istället för Alcro Kraft som jag gissar luktar en hel del?