Hej,

Vi ska rusta upp taket(ca 18 kvm) i köket som är gult och fult. Taket har troligen inte blekts av solen så mycket så högst troligt är det gammalt fett som satt sig. Taket består av masonit och någon typ av vit takfärg(huset byggt på 70 talet).

Jag kan såklart gå till närmsta Beckers återförsäljare och köpa färgtvätt men ibland finns det liknande produkter för billigare pengar att välja. Har hört om ex Ammoniak men vet inte om det används längre eller om det finns bättre saker?

Har ni tips på hur man ska tvätta det så hade det också varit tacksamt, ex om ni vet något handtag eller liknande som underlättare proceduren.

Tanken är sen att taket ska spacklas, slipas och målas.

Långskaftad borste med trasa borde underlätta taktvättandet betydligt. De där specialprodukterna innehåller oftast soda eller ammoniak. Späd en del koncentrerad ammoniak med 10 delar vatten. Eller miljövänligare och trevligare alternativet, såpa och sen gå över med slippapper för att matta ned ytan något.

M
Testa som sagt såpa, spraya gärna på och låt verka en liten stund. Ta sedan en sån där plan golvmopp med microfiberduk på så ska det nog gå undan :)

Ni säger såpa? Går det bra med golvmedel typ

44888.jpeg

Jag tror det finns en risk att det finns sånt som stannar kvar på ytan om du använder golvrengöring. Bättre att du knallar bort till butiken och köper en flaska såpa.

Typ en sådan som detta då :

2256637.jpg

Men det kostar lika mycket som att köpa färdig målartvätt? Är det ändå bättre med såpa?

Just en sådan och du spär givetvis ut såpan 1 på 10 och kan använda den till så mycket mer som behöver rengöras.

Men blir det inte väldigt svårt att få bort såpan från taket? Vad jag förstår så torkar en hel del målartvätt snabbt av sig själv? Vill ju inte stå och skölja taket med hur mycket vatten som helst.

Då kanske det är bäst du använder målartvätt och slipper alla andra problem.

Alternativt slipar du ordentligt så slipper du tvätta.

M
Eller så river du taket så slipper du slipa!

Får se hur jag gör, köpte iallafall målartvätt(Nitor) som inte behöver sköljas.

Men det låter bättre att slipa taket faktiskt! Jag kan då hyra en tak slip för par 100 lappar över helgen och då slipa hela taket relativt snabbt. Troligen hinner jag med 2 gånger med spackling.

Men målarvätt e alltid bra att ha :)

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Jag skulle nog ändå tvätta taket efter slipning så att du får bort allt damm.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Får se hur jag gör, köpte iallafall målartvätt(Nitor) som inte behöver sköljas.
Hehe, det är vad de påstår ja. Tyvärr tar de inget ansvar när färgen inte fäster sen. Poängen med tvättmedel är att det ska lyfta smuts, fett, o. dyl. De verksamma komponenterna som gör detta måste ju bort från ytan - annars återaktiveras de så fort man lägger på nya färg (= vatten), för att inte nämna det enkla faktum att du får bort mer smuts om du eftertorkar.

Apropå målartvätt; Beckers nya spray är något slags peroxidbaserad historia som bara lämnar vatten efter sig. Självklart måste detta eftertorkas så att smutsen kommer bort, men man ska i alla fall inte behöva våttorka 10 ggr för att ytan löddrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.