Hej,
Vi ska rusta upp taket(ca 18 kvm) i köket som är gult och fult. Taket har troligen inte blekts av solen så mycket så högst troligt är det gammalt fett som satt sig. Taket består av masonit och någon typ av vit takfärg(huset byggt på 70 talet).
Jag kan såklart gå till närmsta Beckers återförsäljare och köpa färgtvätt men ibland finns det liknande produkter för billigare pengar att välja. Har hört om ex Ammoniak men vet inte om det används längre eller om det finns bättre saker?
Har ni tips på hur man ska tvätta det så hade det också varit tacksamt, ex om ni vet något handtag eller liknande som underlättare proceduren.
Tanken är sen att taket ska spacklas, slipas och målas.
Vi ska rusta upp taket(ca 18 kvm) i köket som är gult och fult. Taket har troligen inte blekts av solen så mycket så högst troligt är det gammalt fett som satt sig. Taket består av masonit och någon typ av vit takfärg(huset byggt på 70 talet).
Jag kan såklart gå till närmsta Beckers återförsäljare och köpa färgtvätt men ibland finns det liknande produkter för billigare pengar att välja. Har hört om ex Ammoniak men vet inte om det används längre eller om det finns bättre saker?
Har ni tips på hur man ska tvätta det så hade det också varit tacksamt, ex om ni vet något handtag eller liknande som underlättare proceduren.
Tanken är sen att taket ska spacklas, slipas och målas.
Långskaftad borste med trasa borde underlätta taktvättandet betydligt. De där specialprodukterna innehåller oftast soda eller ammoniak. Späd en del koncentrerad ammoniak med 10 delar vatten. Eller miljövänligare och trevligare alternativet, såpa och sen gå över med slippapper för att matta ned ytan något.
Produkter som diskuteras: "taktvättandet"
Paket för algborttagning
Grön-Fri Proffs 5 liter + tryckspruta
1 699 kr inkl moms
1 898 kr
Läs mer
Får se hur jag gör, köpte iallafall målartvätt(Nitor) som inte behöver sköljas.
Men det låter bättre att slipa taket faktiskt! Jag kan då hyra en tak slip för par 100 lappar över helgen och då slipa hela taket relativt snabbt. Troligen hinner jag med 2 gånger med spackling.
Men målarvätt e alltid bra att ha
Men det låter bättre att slipa taket faktiskt! Jag kan då hyra en tak slip för par 100 lappar över helgen och då slipa hela taket relativt snabbt. Troligen hinner jag med 2 gånger med spackling.
Men målarvätt e alltid bra att ha
Hehe, det är vad de påstår ja. Tyvärr tar de inget ansvar när färgen inte fäster sen. Poängen med tvättmedel är att det ska lyfta smuts, fett, o. dyl. De verksamma komponenterna som gör detta måste ju bort från ytan - annars återaktiveras de så fort man lägger på nya färg (= vatten), för att inte nämna det enkla faktum att du får bort mer smuts om du eftertorkar.snowjim skrev:
Apropå målartvätt; Beckers nya spray är något slags peroxidbaserad historia som bara lämnar vatten efter sig. Självklart måste detta eftertorkas så att smutsen kommer bort, men man ska i alla fall inte behöva våttorka 10 ggr för att ytan löddrar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden