MathiasS
MathiasS: Bra trådlyft Richard. Här diskuterades dock inte vad som går snabbast för yrkesmän, eller ens vad som går snabbast för amatörer. För amatörer vinner dock en klistrad remsa alla tävlingskategorier. Alltid.
30 svar · 18,4k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Det finns mycket att läsa och ta till sig varför det inte är så...och varför det är så. ;)
12 svar · 27,8k läst
buspojken
buspojken: Då kör ja över 1 cm o hoppas de funkar 👍
3 svar · 3,9k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Om du inte vill se den gula tonen i ekgolvet, behöver du "döda" den med "gulare" väggfärg. En obruten vit på väggen komemr att förstärka "gulheten" i ekgolvet. Allt handlar om referenspunkter och kontrastverkan. :)
8 svar · 7,5k läst
T
Tosse: Du behöver inte ta bort all gammal färg. Ta bort lös färg och spackla och slip efter behov. Sen grundar du spacklet och färdigmålar alla snickerierna två gånger. Om du bara målar där det är skadat kommer inte resultatet bli speciellt bra då nyans och glans lär skilja mellan gammalt och nytt.
3 svar · 3,8k läst
·
S
Svenss0n: Att rugga upp med sandpapper är inte nödvändigt. Men för att vara på den säkra sidan kan man rugga av lite lätt. Att tvätta av med målartvätt innan rekommenderas däremot.
4 svar · 4,9k läst
useless
useless: Nån form av mjukare fogmassa kanske typ latexfog?
1 svar · 4,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: OK. Du kommer aldrig få ett lika fint slutresultat men det blir säkert tillräckligt bra , kör hårt!
4 svar · 4,3k läst
E
evoline: Så takfärgen blir på fogen allstå. Blir då att foga, måla taket (hoppas en runda räcker) och sen väggen.
2 svar · 1,5k läst
A
Atom: Nej. Det såg ut som folien man lägger på bilar. Dock helt blank. Verkade något elastiskt. Dom har värmt upp den och typ klistrat på taket. Såg ut som blank färg. Som blanka köksluckor.
2 svar · 1,5k läst
M
MagHam: Upprepar bara vad flera sagt... Inte ens om du har en exakt NCS-kod eller recept så kommer det att bli helt lika. Försök att hyra en ställning och måla rubbet eller något som bryter med flit. Det är dina enda vettiga val.
9 svar · 34,1k läst
O
Othahaiti: Masonit är ju inte direkt det material jag hade velat ha i väggarna. Den förre ägaren till vårt hus tog vad han hade och byggde om här. Då blev det masonit i några väggar i det tidigare köket. Att bara sätta remsor hade nog inte gjort att väggen blev stabil nog. Detta rivs ut i sommar. Jag hade bytt till gips precis som du redan har gjort.
1 svar · 5,8k läst
A
Allmänobildad: Det är nog möjligt att måla med alla baser, men det är inte att rekommendera att måla med någon bas. Baser säljs normalt inte utan pigmentinblandning. Ta med hinken till en färghandlare som säljer just det fabrikatet och fråga om du kan få den pigmenterad för en mindre slant.
3 svar · 23,7k läst
T
Tosse: Övermålningsbar
9 svar · 10,1k läst
Stefan N
Stefan N: Övermålningsbar mjukfog tex denna. https://www.bauhaus.se/casco-malarfog-akryl-vit-300ml.html?gclid=Cj0KEQiA25rFBRC8rfyX1vjeg7YBEiQAFIb3b2ZPH966mLfoB4yJWLfMie6ubRWqm7kzSnAGPsQO8-kaAhlK8P8HAQ
2 svar · 1,7k läst
H
henrikjohansson13: Tack för tankar och idéer =)
2 svar · 4,1k läst
·
J
JohanLun: OK, detta var mkt bra info, jag har inget "bostadsutrymme" i källaren, men väl utrymmen man vistas i tex tvättstuga, där det då inte är så lämpligt. Jag har använt den där den gamla färgen sitter som berg, det kan nog vara nåt annat än plastfärg åxå här. De utrymmen som jag kommer "vistas i" har turligt nog plastfärg som inte sitter som berg utan går att skrapa bort... Där
7 svar · 7,5k läst
M
MagHam: Burkarna på bilden ser ut som 80-tal i designen. TS -Kan du läsa av ett datum någonstans? -Vad står det för "verksamt ämne" på burken?
8 svar · 6,3k läst
·
Robert63
Robert63: [citat] Svårt att gissa, men jag tror det kan vara ett helt ok "sticka-emellan-jobb" för en målare då det blir några vändor med torktider på spacklet. Speciellt svårt är det inte för en som kan och inte heller direkt tidsödande i arbetsmomenten, då det inte är något finlir direkt. Kolla blocket och ta in några offerter. Jag hade inte haft några större problem att gå mycket på
5 svar · 3,6k läst
·
L
SBH: kolla även dom som man köpa färg hos
3 svar · 1,9k läst
·
N
newkidintown: Tack Panodil också.
4 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det går ju bra att göra vilket som, det kan ju vara en kostnadsfråga om det kostar mycket mer att få fönstren i valfri kulör.
1 svar · 1,0k läst
H
Hallerudsbo: Köpte ett hus på Hammarö som var kraftigt inrökt sen 60 talet. Allt var gult. De flesta funderade på att riva och bygga nytt. Hur som jag köpte spärrfärg för nikotin. Maskerade golv och fönster i hela huset. Sen hyrde jag en färgspruta och målade allt, tvättade inget. Lät torka 1 dygn sen på med vit färg. Hade bara på 1 lager spärr. Bott nu sen 2014 och inge nikotin lukt. Blev
4 svar · 7,8k läst
M
mikewse: Återkommer med våra erfarenheter. Vi provmålade vår rena oljefärg både outspädd samt spädd med lacknafta 10% och 20%. Det fäste bra på silikonen i alla blandningarna och det gick fint att stryka lagom tjockt. Lite längre torktid än normalt men verkade i övrigt fungera bra, ingen skillnad med/utan lacknafta. Men när man kollade lite noggrannare fanns det problem. Färgen satt inte
16 svar · 67,8k läst
Q
qvintus4: Ingen som provat Vattenbaserad tvåkomponents epoxifärg berätta vad ni tycker
7 svar · 7,3k läst
·
C
crazytok: Man borde kunna få ett hyfsat resultat med en skumroller.... det är trots allt i ett garage det står. Saken är ju att jag vill ha exakt samma kulörer som på väggarna och det lär jag inte hitta i sprayformat om jag inte specialbeställer något där man kan anpassa detta. Halva grejen var ju att nyttja den färg jag hade över. OM det går att få det hyfsat.
6 svar · 8,6k läst
S
Svenss0n: Är det isolerat? Hur är ventilationen? Oavsett. Ja, det går utomordentligt.
1 svar · 2,1k läst
D
daugaard: annars borde det ju va väldigt lätt att släppa på listen och titta, tänk om det redan är färdigspacklat där bakom! :D
6 svar · 4,7k läst
·
B
Butcher: Jag vill ha ett rubbust underlag helt enkelt. Hörn blir alltid lite mikrosprickor i efter ett antal åt oavsett hur bra man gjort underlaget. Åtminstone vad jag sett. Kan tänka mig vid fönster är det extra känsligt med de naturliga temperatur variationerna som uppstår där. Visst blir det färskiftningar där man spacklat och där man har gipspappen. I släpljust är det väldigt svårt
4 svar · 5,1k läst
·
J
JohanLun: Alla har olika krav på utseende, jag är väl lite känslig för hur dörrfoder etc ser ut (och bor i sekelskifteshus med platsmålade, gerade och profilerade foder) - renoveringsgips gör att man för att få det riktigt bra måste fixa ganska mycket med foder eller att man accepterar att det inte riktigt ser 100 ut. Sen att 98% av befolkningen inte märker det är ju en annan sak... Men jag
11 svar · 12,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.