7 496 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Silikonemulsion/silikonharts på källarväggar lämpligt/hälsosamt?
Ska måla källarväggar (bostadsutrymme) och önskar då en diffusionsöppen färg. Väggarna är delvis målade innan med vad som troligen är någon form av akrylat så de flesta silikatfärger går dessvärre bort.
Har läst om och blivit rekommenderad en silikonhartsfärg som alternativ och köpte Jotuns variant Premium Mur. Den marknadsförs som en utomhusfärg och jag frågade därför affären som rekommenderade och där jag också handlade om den är lämplig att använda inomhus, att den inte innehåller/avger ohälsosamma ämnen? Fick då svaret att det inte var några problem med det och att den ofta används i källare.
Sen läste vi en gång till om produkten och noterade då att det står ENBART utomhusbruk på den!
Ska kontakta Jotun direkt och fråga, men kollar också om någon här har kunskap/åsikter om detta?
Till saken hör att vi redan har grundat de omålade ytorna med Jotuns Mur grundning. Om det nu visar sig att färgen är ohälsosam inomhus så är frågan hur illa det är med grundningen?
Så här i efterhand hittade min kära fru dessutom den här silikatfärgen från Caparol som ska gå att använda på akrylat och som är avsedd för inomhusbruk (innan har jag bara hittat Keim solsilikat som är svindyr): http://www.caparolfarg.se/produkter/inomhusfarger/tak-vagg/sylitol-bio-innefarg
Någon som vet om den går att måla på en nu delvis silikongrundad puts?
Angående silkonharts-färgers (o)lämplighet inomhus så har jag bland annat läst detta:
http://www.byggmiljogruppen.se/doc/...d_organisk_eller_oorganisk_farg_pa_beting.pdf
Här anges arbetsmiljöegenskaperna som likvärdiga med akrylat och minimal tillsats av miljöfarliga ämnen som likvärdig eller något bättre än akrylat (men sämre än silikat).
Och detta:
http://sveff.se/files/2012/11/Miljoguide_vid_val_av_byggnadsfarg.pdf
Där det står: INOMHUSMILJÖ
Normalt inga problem med emissioner när färgen är helt genomtorkad. Används huvudsakligen
Utomhus
Har läst om och blivit rekommenderad en silikonhartsfärg som alternativ och köpte Jotuns variant Premium Mur. Den marknadsförs som en utomhusfärg och jag frågade därför affären som rekommenderade och där jag också handlade om den är lämplig att använda inomhus, att den inte innehåller/avger ohälsosamma ämnen? Fick då svaret att det inte var några problem med det och att den ofta används i källare.
Sen läste vi en gång till om produkten och noterade då att det står ENBART utomhusbruk på den!
Ska kontakta Jotun direkt och fråga, men kollar också om någon här har kunskap/åsikter om detta?
Till saken hör att vi redan har grundat de omålade ytorna med Jotuns Mur grundning. Om det nu visar sig att färgen är ohälsosam inomhus så är frågan hur illa det är med grundningen?
Så här i efterhand hittade min kära fru dessutom den här silikatfärgen från Caparol som ska gå att använda på akrylat och som är avsedd för inomhusbruk (innan har jag bara hittat Keim solsilikat som är svindyr): http://www.caparolfarg.se/produkter/inomhusfarger/tak-vagg/sylitol-bio-innefarg
Någon som vet om den går att måla på en nu delvis silikongrundad puts?
Angående silkonharts-färgers (o)lämplighet inomhus så har jag bland annat läst detta:
http://www.byggmiljogruppen.se/doc/...d_organisk_eller_oorganisk_farg_pa_beting.pdf
Här anges arbetsmiljöegenskaperna som likvärdiga med akrylat och minimal tillsats av miljöfarliga ämnen som likvärdig eller något bättre än akrylat (men sämre än silikat).
Och detta:
http://sveff.se/files/2012/11/Miljoguide_vid_val_av_byggnadsfarg.pdf
Där det står: INOMHUSMILJÖ
Normalt inga problem med emissioner när färgen är helt genomtorkad. Används huvudsakligen
Utomhus
Vi är i en liknande sits. Håller på att putsa de väggar i källaren som inte var putsade tidigare. Vissa väggar var redan putsade och målade, men oklart med vilken typ av färg.
Vi är också inne på att använda silikonhartsfärg, både på de nyputsade och de redan målade väggarna. Jag var i en Nordsjö-butik igår och fick deras Murtex V Siloxane rekommenderad. Säljaren sa att den går att använda inomhus, trots att det står i dokumentationen att den är för utomhusbruk.
Någon som har goda råd kring detta kring att använda denna färgtyp inomhus?
Vi är också inne på att använda silikonhartsfärg, både på de nyputsade och de redan målade väggarna. Jag var i en Nordsjö-butik igår och fick deras Murtex V Siloxane rekommenderad. Säljaren sa att den går att använda inomhus, trots att det står i dokumentationen att den är för utomhusbruk.
Någon som har goda råd kring detta kring att använda denna färgtyp inomhus?
Yes, jag vet att det inte blir någon diffusionsöppen effekt om den gamla/underliggande färgen inte är diffusionsöppen. Men tänkte att det är enklast att använda samma typ av färg överallt. De flesta väggarna är nyputsade, det är endast några stycken som är putsade+målade sedan tidigare.
Kan svara på mina egna frågor ovan:
1. Jotun bekräftade att deras silikonhartsfärg Premium mur INTE var lämplig att använda inomhus i bostadsutrymmen, särskilt inte barnrum. Detta då den innehåller antimögelmedel som frigörs vid beröring. Primern var det dock ingen fara med. Jag lämnade tillbaka den färg jag köpt.
2. Köpte istället Caparols SYLITOL BIO INNESILIKAT som går bra att ha även på tidigare målade ytor (och Jotun-primern var inget hinder).
1. Jotun bekräftade att deras silikonhartsfärg Premium mur INTE var lämplig att använda inomhus i bostadsutrymmen, särskilt inte barnrum. Detta då den innehåller antimögelmedel som frigörs vid beröring. Primern var det dock ingen fara med. Jag lämnade tillbaka den färg jag köpt.
2. Köpte istället Caparols SYLITOL BIO INNESILIKAT som går bra att ha även på tidigare målade ytor (och Jotun-primern var inget hinder).
Jotun sa till mig att källare typ förråd är OK, men som sagt inte bostadsutrymme och särskilt inte barnrum. Och det ska alltså tydligen vara vid beröring av väggen/färgen som det ohälsosamma frigörs i luften.JohanLun skrev:
OK, detta var mkt bra info, jag har inget "bostadsutrymme" i källaren, men väl utrymmen man vistas i tex tvättstuga, där det då inte är så lämpligt. Jag har använt den där den gamla färgen sitter som berg, det kan nog vara nåt annat än plastfärg åxå här. De utrymmen som jag kommer "vistas i" har turligt nog plastfärg som inte sitter som berg utan går att skrapa bort... Där får jag helt enkelt köra vanlig silikatfärg, hade helst haft det överallt, men arbetet att få bort färgen var "omänskligt" iallafall med normala verktyg... Dock känns det fel att lägga på mera plastfärg, risken att det blir tätt och släpper är för stor...
Klicka här för att svara