B
Babar: Jag har målat en sida (södervägg) för kanske 5 år sen. Den mest lika slamfärg jag hittade då. Den har flagnat på några ställen, beror nog mest på att fasaden är väderbiten och är nog i original från -32. Funderar på att fortsätta nu i sommar med resten av huset, eller iaf en sida :-) Hade helst målat med slamfärg men har inte den möjligheten. Största problemet är att jag
8 svar · 6,5k läst
Q
qvintus4: Dom här hade alla kända märken som becker alcro osv så jag ja litet på färghandlare som flera bekanta handlar i från osv .... så är det , vill man misstro alla färghandlare är det upp till var och en . Så nog om det Kane , och vidare till ämnet . Någon som har målat sitt hus med Jotun färgen berätta vad du tycker färgen
6 svar · 15,1k läst
H
helix: Tack för alla tips. 2 omgångar med bredspackling och slipning efter de och väggarna blev fantastiska!
4 svar · 4,4k läst
·
tensiden
tensiden: Hm, blir rejält med fog om jag skall foga alla bräder. Det är 50 kvadrat ungefär. Funderade också på att maska med tejp, men är ändå rädd för att det skall sitta för bra alternativt inte tillräckligt bra. Med spackel och försiktighet tänker jag mig att det kan gå vägen. Men skall kanske testa att tejpa någonstans där det inte syns för att säkra extra. Tack för input!
2 svar · 3,4k läst
H
hempularen: Jag blev som sagt lite förbluffad när jag såg det. Det måste extremt dåliga förutsättningar.
7 svar · 1,5k läst
É
ÉlPon: Mitt hus är målat/ommålat med dessa färger på bild nedan (gul och röd). Kan jag använda dessa för att måla ett nytt staket? Jag kommer ju måla alla sidor så tänker det kan bli problem med fukt? Om jag ska använda annan färgtyp, tror ni det kan matcha huset ändå? Det är ett staket runt verandan så ska helst se ut som idag att det är likadana färger som huset i nyans och
0 svar · 2,4k läst
·
R
Ribons: du ska (låsa ) skivorna från trät rgrn olja, det gör du med hjälp av någon typ av träolja efter det kan du måla utan att det blöder igenom
25 svar · 25,2k läst
·
davveno1
davveno1: Limfärg som är övermålad med fel färg gång på gång orkar inte bära tyngden och släpper. Har skrapat ner några tak, för mig hjälpte en tapetbortagare mycket. En sån som ångar.
8 svar · 4,3k läst
N
nht1: Tack för tipset. Taket har en sprick tvärs över hela vardagsrummet och sedan övriga rum så har det börjat flagna lite här och där. Tror jag skrapar bort och sedan patenterar hela taket med oljefärg så får vi se. Brukar färgen släppa/börja spricka direkt om något är fel eller kan det ta månader?
6 svar · 1,5k läst
Glädje i hjärtat
Glädje i hjärtat: [bild] Tapeterna är nu inramade. Vi ska bygga en lite mer robust och grov ram. [bild] Tapet nummer 1 [bild] Tapet nummer 2 [bild] Tapet nummer 3 [bild] Tapet nummer 4 [bild] Tapet nummer 5 [bild] Tapet nummer 6 [bild] En massa lager vägg.
17 svar · 5,7k läst
·
prototypen
prototypen: Jag hoppas att det är en högtrycksspruta du använder. Protte
9 svar · 1,5k läst
H
hafiack: Kanon! Hittade tillslut en spec som säger 220v på nuvarande också :)
3 svar · 833 läst
dof
dof: Dessa har också 50 och 100l dock inget pris. http://vadstenafarg.se/produkter/vara_moderna_klassiker/
6 svar · 3,4k läst
Nancy Biäng
Nancy Biäng: Tack Hosof, jag ska genast tänka några varv till på detta :)
8 svar · 11,1k läst
H
Hosof: [citat] Det är den jag menar. Bäst resultat ger givetvis en bredspackling på ytorna eller gips, men den ska nog göra dina väggar bättre än nuvarande skick.
6 svar · 14,7k läst
H
Hosof: Ett litet tips; måla med ett litet högre glansvärde då sot, smuts och repor är svårare att få bort på matta färger. Välj åtminstone glansvärde 7.
4 svar · 3,2k läst
·
prototypen
prototypen: Men vad är nu en HVLP spruta? Hittade en sida från Binks som är en väldigt bra tillverkare av sprutor http://www.binks.com/resources/tip-of-the-week/how-to-test-your-spray-gun-for-hvlp-compliance Jag trodde att en HVLP drevs med en fläkt men det är tydligen "bara"att ställa ned trycket på en vanlig spruta. Lägre tryck får nog kompenseras med större munstycke och tunnare färg. Men det
6 svar · 3,4k läst
J
Jensnorrland: [citat] På våra sådana skarvar har vi gjort varje skarv i samma höjd fasat ur eget i kanterna med gipskniv(inte mycket) satt på nätremsa och spacklat sedan slipat efter det målat med spärrgrund för efter första målade vi inte och tapeten fick en skarv som bullade ut, med spärr färg bullade det inget. Spärrfärg som inte är vattenbaserad så denna löses upp av tapet lim.
3 svar · 12,4k läst
·
R
Ribons: Under tiden jag jobbade på Dickerbyfärg i sthlm så fanns en dunder färg (enl Kumlins Måler (idag Sandå)) och den golvfärgen Hette Betolux, googla den och se vad du hittar
1 svar · 4,4k läst
M
MagHam: Nej, det beror nog på att den häftar för hårt och att underlaget är dåligt. Samtidigt ska man dra bort tejpen direkt. dels för att nya färgen inte ska fästa i tejpen i onödan, sen hinner den inte klistret nypa fast så hårt i underlaget om det är svagt sittande färg där.
10 svar · 9,6k läst
Jonatan79
Jonatan79: Oj, såg inte att du skulle måla sen. Hade bara tapetsering i huvudet. Då viker jag mig och säger att det blir bättre resultat med gips vid målning.
8 svar · 6,5k läst
·
I
ItWasntMe: Beror på var du vill lägga nivån. En annars tidsoptimerad och realitetsanpassad variant är.. målartvätta detaljerna, skrapa uppfläkta flagor lätt (våldsskrapa inte det jackar bara ur mer färg) finspackla större urslag, använd tech 7 för sprickor och glipor. Sen grundmålar du och färdigstryker. Gör ingen våldsattack och försök skrapa trärent då kommer du inte bli klar i detta
1 svar · 3,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Ytterpanel har ju den nackdelen att det är "finsågad" dvs inte helt jämn yta. I stallet har vi vanlig råspont, sådan som lägger på takstolarna för yttertak. Min favorit är annars denna (billig som bara den i B-kvalité) [bild] http://www.gsbyggvaror.se/produkter/invandiga_paneler/FAS_PANEL_B-KVAL.html Kan nog köpas i många kvalitéer, även vitvaxad:
3 svar · 4,5k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Borsta av fasaden ordentligt med en piassava-borste eller liknande, grunda på nytt och sen två lager färg, som vanligt, så är du hemma - tror jag. Men låt en målare annars kolla på det ifall du är orolig. Jag själv skulle inte vara orolig, bara räkna med att grunda ett lager igen.
3 svar · 3,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Använd rätt lim till rätt tapet. Non-woven kräver starkt lim och det är inte en egenskap tapetklister har.
4 svar · 1,4k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Du kan nog inte köpa nåt vettigt över disk ring närmsta firma som jobbar med golvbeläggning så kan dom nog sälja en skvätt
9 svar · 5,5k läst
M
mrw: Hur kan man ta reda på vad en väggpanel är målad/lackad med? Min väggpanel är mörkröd med synlig träådring idag. Hur vet man vad man kan använda för färg att täckmåla den med i en helt annan ljusare grå kulör? Funkar alltid vanlig V grund tro? Vilken glans brukar man ha på en väggpanel? Behöver man alltid använda kvistlack, även om det är målat tidigare? Hörde någonstans
0 svar · 1,2k läst
E
evoline: Tack, det blev Beckers för 55kr.
9 svar · 16,9k läst
E
evoline: Hej, Har en vägg där det finns ett fönster och ett element under, ska måla ljus grått på väggarna. Målar man enda in till kanten eller lämnar man ca 1cm till fönsterkanten (fönstret är inte direkt mot väggen, finns en kort vägg som går in, lika bred som fönsterbrädan)? Under fönstret, mellan elementen och fönsterbrädan, målar man där också? Ska försöka ladda upp en bild
0 svar · 3,3k läst
MathiasS
MathiasS: Bra trådlyft Richard. Här diskuterades dock inte vad som går snabbast för yrkesmän, eller ens vad som går snabbast för amatörer. För amatörer vinner dock en klistrad remsa alla tävlingskategorier. Alltid.
30 svar · 18,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.