Jag ska tapetsera med slät väv för att sen måla över denna. Jag vill inte ha några synliga skarvar eller överlappningar. Allt är färdigspacklat och underlaget är gips.
Problematiken kommer vid fönstersmygarna som också ska ha samma väv och utan foder.
Tanken är att jag börjar tapetsera smygarna och gå ut med tapeten på väggen någon cm så som man brukar göra vid hörn. Skarven spacklas sen för att den ska bli helt osynlig när tapeten på väggen sätts. Jag vill ju inte att tapeten under ska bilda en liten ås, Jag vill heller inte sätta den kant i kant pga risken vid hörn är att de glider isär vid rörelser.
Jag har aldrig spacklat tapetskarvar på det viset och det tar ju längre tid med torktider och så men det bör vara lugnt. Åtminstone i teorin
Men hur viker jag tapeten i hörnen vid smygen? Hur jag än tänker så lär det bli ett litet hål vid hörnet. Jag måste ju skära tapeten för att kunna vika den. Se bild med pil. Visst kan jag använda mjukfog men det vill jag helst inte använda.
Jag förstår att det är väldigt svårt att beskriva i ord. Men har någon tips så är jag väldigt tacksam.
Problematiken kommer vid fönstersmygarna som också ska ha samma väv och utan foder.
Tanken är att jag börjar tapetsera smygarna och gå ut med tapeten på väggen någon cm så som man brukar göra vid hörn. Skarven spacklas sen för att den ska bli helt osynlig när tapeten på väggen sätts. Jag vill ju inte att tapeten under ska bilda en liten ås, Jag vill heller inte sätta den kant i kant pga risken vid hörn är att de glider isär vid rörelser.
Jag har aldrig spacklat tapetskarvar på det viset och det tar ju längre tid med torktider och så men det bör vara lugnt. Åtminstone i teorin
Men hur viker jag tapeten i hörnen vid smygen? Hur jag än tänker så lär det bli ett litet hål vid hörnet. Jag måste ju skära tapeten för att kunna vika den. Se bild med pil. Visst kan jag använda mjukfog men det vill jag helst inte använda.
Jag förstår att det är väldigt svårt att beskriva i ord. Men har någon tips så är jag väldigt tacksam.
Någon särskild anledning till att förstärka? Färgskiftningar får du inte av att måla direkt på gips, skär annars en millimeter ifrån smygens hörn, sen sätt en bit ifrån fönstret och ut, spackla sedan kanterna.
Jag vill ha ett rubbust underlag helt enkelt. Hörn blir alltid lite mikrosprickor i efter ett antal åt oavsett hur bra man gjort underlaget. Åtminstone vad jag sett. Kan tänka mig vid fönster är det extra känsligt med de naturliga temperatur variationerna som uppstår där.
Visst blir det färskiftningar där man spacklat och där man har gipspappen. I släpljust är det väldigt svårt att dölja sådant även om man målar flera gånger extra.
Visst blir det färskiftningar där man spacklat och där man har gipspappen. I släpljust är det väldigt svårt att dölja sådant även om man målar flera gånger extra.
Klicka här för att svara
