K
Kaboj: Funderar också på en väggslip, vilken ska jag köpa? Har läst en del om väggslipar på detta forum, och funderar vilken som är ett bra köp
15 svar · 31,5k läst
J
Jalle81: Hur blev det? Vore kul att se lite bilder.
3 svar · 3,9k läst
·
anders07
anders07: Det är väl samma "tjocklek" och användning men jag har för mig att LH är lite mera "lyx" varianten och Medium "bruksvarianten"... fråga mig inte varför...
5 svar · 3,4k läst
michfris
michfris: Happy to help.. Först spackla du och hämtar ut de ojämnheter du anser dig ha. Låt det sedan torka, sen slipa. Ifall du har ojämnheter som du inte vill ha igen så spacklar du igen. Och slipar när det torkat . sen måla. Jag har en förkärlek till Beckers Elegant Antikvit i (halvblank) Glans 40. Den använder jag till dörrar och foder när jag går från rum till rummet. Den ger en vit
3 svar · 2,6k läst
·
Stefan N
Stefan N: Grovspackel är helt onödigt på den väggen om du inte ska bygga upp tjockare lager. Kör rullspackel över hela, ingen ide att dutta i småhål bara.
6 svar · 6,7k läst
·
A
Asson: Vi har ett lösirkeshus byggt 2014/2015 med tapeter på alla väggar. Än inte en enda spricka....
17 svar · 8,6k läst
T
Tosse: Jag har inte haft några problem med någon beckers-färg. Samma bolag som Alcro och många av färgerna är uppenbarligen samma. Har inte haft problem med Nordsjö/Sadolin, Flugger, Jotun heller för den delen. Beckers är inte dyrare än Sadolin, snarare tvärtom om du handlar på Bauhaus. Listpris hos färghandlarn är dyrt såklart, men målarna har säkerligen minst 50% på de priserna.
13 svar · 8,3k läst
·
E
elwi4: Hej Jag är ny här 👋 Jag har målat ett gammalt brädgolv i vårt hus med lioljefärg. Innan målning så "nåtade" vi med svart "tec7" fogmassa. Jag har nu gjort tre strykningar och får samma knepiga resultat, färgen blir mörkare och mattare utmed brädornas kanter, alltså intill fogen. Trodde först att träet sög åt sig ojämnt, med efter tre strykningar borde det väl
0 svar · 2,2k läst
·
A
Atom: Själv gillar jag Beckers numera.
1 svar · 3,7k läst
Demmpa
Demmpa: Laminatgolv kan ha alla färger & nyanser från vitt till svart! Så exakt vad är det för laminatgolv ni har? "träslag", färg mm? Här är några bilder på laminatgolv [bild] [bild]
4 svar · 3,0k läst
·
S
Sezzi: Handlar det inte mer om att man ska rengöra innan målning. Sen kan man väl använda vilken färg man så nu gillar och vill ha... förstås bra om den är extra tålig mot rengöring pga att det lättare kommer mer skit på väggen i köket.. Jag brukar i princip alltid numera köra Jotuns Lady-färger när jag målar olika rum nu, och kommer välja en av de mer hållbara i serien till mitt
3 svar · 1,6k läst
M
mlkjhr: En metallprimer först så tror jag det täcker bättre sedan. Framför allt så fäster det bättre.
1 svar · 843 läst
Anna_H
Anna_H: Vi körde en alldeles egen lösning, trött som jag var på "snickarglädje": Ett smalt fönsterfoder, tror det är ca 4-5 cm. Valfritt om man sätter den i vinkeln elelr platt uppe i taket, bara den döljer det som ska döljas. Det blir lite skugglisteffekt, men det tyckte jag blev snyggt.
11 svar · 46,1k läst
·
krillek
krillek: Silikatfärg blir min rekommendation också, men tyvärr är den ju relativt dyr. I huset vi bodde tidigare var socklarna utomhus målade med den färgen som då hette Alcro Bas (tror den heter sockel nu) och den var avsedd för putsade ytor och var diffusionsöppen. Vi hade inga problem med släpp eller flygning, så den gjorde nog sitt jobb. Med det sagt kan du säkert hitta en billigare
4 svar · 7,5k läst
J
Johan Idren: Jag skulle vilja påstå det. Frågan är om bruket höll med. Tänkte du på sprickorna jag postade sist?
16 svar · 13,0k läst
Anders243
Anders243: Japp, färgburken var helt ny och målningsutrymmet var dammsuget, likså MDFen. Men visst har du rätt, det kanske fortfarande är dammigt. Får helt enkelt testa att göra renare.. och skaffa en bättre pensel. (För jag förstår att ni inte rekommenderar dynan?) Sedan vet jag inte om det framkommit innan, men dörrfodren och listerna är ej monterade än, så jag kan enkelt fixa med de.
7 svar · 15,0k läst
A
Anxiety: [citat] Det fixade sig, rummet är klart nu :)
8 svar · 3,7k läst
D
Donwoody: Testa o dutta med en pensel lr nåt annat med borst strån i spacklat innan d torkat så kan du kanske dölja skadan så gott det går
2 svar · 1,8k läst
·
5.2 racing
5.2 racing: Testa 1002-y eller 2502-y osv. Blir en varmare grå som inte ser lila ut.
12 svar · 20,6k läst
·
H
Husgubbe: Nä tyvärr inte. Jag hade några få partier runt en dörr ca 3 m2 som jag ville lasera och frågade om den delen kunde komma utan grundfärg men det går inte så där får jag måla brun täckfärg eftersom lasyren inte fungerar på grundfärg.. Det är fabrikens grundfärg som gäller och jag antar att det skulle krångla till och fördyra deras tillverknings process och det vågar jag inte
4 svar · 3,3k läst
peverlyhills
peverlyhills: Tack för snabbt svar. Då kör vi på. Jag kan skylla på att det är vår snickare som har skruvat in skruven för långt in. Vet inte varför han gör så. Minus poäng till honom ;).
2 svar · 2,3k läst
S
SBH: jag hoppas att du ren gjort med någon mögelrens innan du spackla. 8mm tjock från bredd 21-27-33-43 vitmålad 6mm tjock bredd 21 vitmålad finns alltid stor risk att såna där bredda springor spricker även med remsa
11 svar · 2,1k läst
·
S
scim: Om du vill komma billigt undan men ändå ha en diffusionsöppen färg så kan jag rekommendera kalkfärg. En 10kg säck kostar runt en hundring och räcker hur länge som helst. Det blir många strykningar och det känns som man målar med skitigt diskvatten men det blir väldigt bra till slut!
3 svar · 1,3k läst
K
Kane: [citat] I mina öron låter det inte som det är klart för målning.
3 svar · 6,6k läst
V
vanpire: Just den där skivan tror jag är ek. Ask är ljusare med mindre färgvariation. Bild två här är ask. https://www.bauhaus.se/bankskiva-ask-b-c-3020x620x40mm-postformad.html Men det spelar ju ingen roll om du ända ska betsa eller måla den.
12 svar · 12,6k läst
·
pelpet
pelpet: Herdinsfärgen innehåller kvistlack så man behöver inte kvistlacka före. På mitt gamla tak från 57 så har kvistarna torkat så mycket att det inte blödit ett skvatt på de 4½ år det gått sen jag målade det.
7 svar · 6,5k läst
maah
maah: Har du aldrig renoverat förut så har jag några fler grundläggande tips för en roligare och smidigare renovering. Se till att du har materialet för det momentet du har tänkt att göra på plats dagen innan. Det tar massor av tid och energi att börja dagen med att åka till byggvaruhuset och köpa och frakta hem allting. Försök begränsa området du jobbar så du inte börjar riva tapeter
2 svar · 1,1k läst
A
Avemo: Plywood skiljer sig inte nämnvärt från trä när det kommet till ytbehandling. Om du tror att fibrer skall resa sig kan du blöta ytan och låta den torka. Därefter slipar du den med fint slippapper. Sedan är det bara att lacka. http://www.limohandtryck.se/ säljer tapeter gjorda på gammalt vis och rekommenderar att man använder deras eget cellulosaklister. För egen del tror jag att det
1 svar · 1,9k läst
michfris
michfris: Silikatfärg eller putsfärg. Mest för att de är diffusionsöppna och tål mindre mängder fukt.
1 svar · 2,3k läst
S
stekv: Det är intressant att det alltid blir en kantring till "byggnadsvård" i detta ämne. Min egna och högst personliga uppfattning är att husägare oftast själv väger av mellan olika intressen på ett begåvat sätt. Det fina med gips är ju att om man ångrar sig på sikt så kan man alltid backa bandet och ta fram det gamla. Om man däremot river och reglar och gör stora ändringar med
32 svar · 22,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.