undine
Hej,

Jag tänkte måla om en inomhusvägg som är i en vit/grå/äggskalsaktig färg men vet inte vilken som sitter på redan. Jag vill bara bättra på så jag vill hitta exakt den färgen. Det är extremt högt i tak på den väggen så jag kan inte själv måla ända upp, så därför vill jag inte byta färg utan bara måla över där det är skavt i "människohöjd". Hur gör jag det på bästa sätt? Förra ägaren minns inte vilken färg de använde. Ta ett foto och ta med till färghandeln känns ju inte rättvisande. Så vad/hur är bästa sätt att få tag på samma produkt?

Tack!

Färghandeln kan blanda så gott de kan om du tar med en bit av väggen.
Men exakt samma nyans kommer du aldrig att få tyvärr.

• Gilla
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
Låna kulörmätare hos färghandlaren så är du en bit på väg.

• Gilla
undine
  • Laddar…
En tänkbar lösning vore ju annars att måla om hela väggen upp till lämplig höjd i en nyans som skiljer sig märkbart från nuvarande färg. På så sätt ser det ut som det är meningen. Om väggen exempelvis är en gavel så kan gavelspetsen lämnas orörd medans allt nedanför målas om.
Även om du skulle ha en burk av originalfärgen kvar så kan det ha skett en blekning som kan komma att synas vid bättringsmålning.

• Gilla
undine
  • Laddar…
undine
Tack alla! Jag har lite att gå på nu i hur jag kan göra :)

Kanes tips är absolut bäst. Låna en kulörpalett hos färghandlare, de har alla tänkbara kulörer som då kan jämföras direkt mot befintlig vägg. Då hittar du så snarlik som möjligt.

Lycka till!

Tvivlar på att dom lånar ut en färgskalemätare.....men dom kanske kan komma ut och skjuta färgen hos dig.
Annars måste du ha med dig ett prov fr väggen så dom kan skjuta i butik.

• Gilla
Kungen och 38 till
  • Laddar…
Tänk en gång till om det inte går att måla hela väggen, det kommer bli snyggast. Hur högt är det? En liten ställning kostar inte många pengar att hyra. En vägg kan du ju måla två lager på en kväll så du behöver bara hyra ställningen ett dygn.

Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Tvivlar på att dom lånar ut en färgskalemätare.....men dom kanske kan komma ut och skjuta färgen hos dig.
Annars måste du ha med dig ett prov fr väggen så dom kan skjuta i butik.
"Min" färghandlare lånar ut kulörmätare.

Upprepar bara vad flera sagt...
Inte ens om du har en exakt NCS-kod eller recept så kommer det att bli helt lika.

Försök att hyra en ställning och måla rubbet eller något som bryter med flit. Det är dina enda vettiga val.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.