68 178 läst ·
16 svar
68k läst
16 svar
Vilken färg för att måla över silikon?
Sida 1 av 2
Hej, vilken färg kan användas för övermålning av silikon?
Går det "försluta" ytan genom att stryka på supertunt med latexfog så vanlig oljefärg duger?
Målad träyta med repor ned till träfibrerna som oavsiktligt täckts med silikon, svårskrapat då det är en fönsterkarm 2mm från glaset.
Mvh Tjaboo
Går det "försluta" ytan genom att stryka på supertunt med latexfog så vanlig oljefärg duger?
Målad träyta med repor ned till träfibrerna som oavsiktligt täckts med silikon, svårskrapat då det är en fönsterkarm 2mm från glaset.
Mvh Tjaboo
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Inget jag vet utom silikon fäster på silikon. Silikon och färg hör inte ihop. Nada
Protte
Protte
Har du provat att ta bort silikonet med aceton? Jag tror det bästa är att ta bort silikonet.
silikonet finns i sprickor i färg/trä så det går inte torka bort men hoppas de ska lossna lätt nu när det är ordentligt genomhärdat, kommer slipa försiktigt med 240korn eller 400korn och sen torka av med lacknafta, har ingen aceton hemma och sen pensla på lite antikvit alkyd-färg som förhoppningsvis kommer fästa.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Förhoppningsvis ja.
Troligen nej.
Vad är det som kräver så fint slippapper?
Protte
Troligen nej.
Vad är det som kräver så fint slippapper?
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det finaste (som mellanslipning) jag använder är 180. 240 o 400 då börjar det bli billackering.
Protte
Tror inte det hjälper att siliconet härdat, silicon äter sig in i materialet och sprider sina molekyler.
Ska du slipa rent så är det flera mm som ska bort.
Protte
Tror inte det hjälper att siliconet härdat, silicon äter sig in i materialet och sprider sina molekyler.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det finaste (som mellanslipning) jag använder är 180. 240 o 400 då börjar det bli billackering.
Protte
Protte
:x 800, 1200 och 2000 behövde jag använda innan jag blev nöjd med en spraylackad mc-tankprototypen skrev:
De kanske funkar men den vita har jag för mig är åt det "smutsvita" hållet.Ring skrev:
Som målare råkar jag ut för Silicon ibland .. använd en lacknaftabaserad färg eller så går du till din lokala målar affär och köper Isolerspray som används mot fuktgenomslag mm ... Funkar fint använde det sj i ett paneltak hemma..
Jag skulle köra målarfog i skarvarna i ett masonittak före målning men när jag börjar måla så fastnar inte färgen alls. Då ser jag att jag använt fel tub och kört med badrumssilicon
Hursomhelst så körde jag på ett tunt lager målarfog och sedan gick det bra med målningen, nu är det flera år sedan och målarfog och färg sitter fortfarande kvar 
Har alkyd-färg ståendes, innehåller 10-30% nafta, ska spädas med lacknafta och rengörning görs med lacknafta, kan den funka eller finns det andra typer av lacknaftabaserade färger som är bättre?Micke_E skrev:
Denna?Kurtivan skrev:
http://www.beckers.se/inomhus/Vara-produkter1/Spackel--Fog/Malarfog/
tjaboo skrev:Har alkyd-färg ståendes, innehåller 10-30% nafta, ska spädas med lacknafta och rengörning görs med lacknafta, kan den funka eller finns det andra typer av lacknaftabaserade färger som är bättre?
Ja den funkar fint bara det är alkyd/ lackanafta i den så blir allt kanon .. vill du va redigt bekväm så leta fram en gamal sprayfärgsburk o använd gå lika fint det . O så slipper du slänga eller lägga tid på att tvätta penslen sen ....