Hej,
Jag har målat väggarna i lillhallen med Rustas vit blankhet 7. Taket målades av ett proffs efter en skada för några år sen. Det tydligt att taket är en annan nyans, den är mörkare, gråare. Vill helst slippa måla om taket.
Vi har satt i en ny ytterdörr och foder/lister. Det är omålat än och är också i en annan nyans, kanske samma som taket. Jag ska nu måla listerna, nya och gamla och är rädd att dörr och dörrkarm kommer att skilja i nyans. Jag har köpt färg på Rusta, halvblank 40 vit. Vill inte måla om dörr och karm.

Har ni några tips och förslag.
- Funkar det med gråare tak?
- Hur göra med dörr, gamla golvlister och inre dörrkarm? Jag ska ju ta inre hallen sen också och vill ju ha enhetligt.
- Vilka rollers och penslar rekommenderas? Skitrollern jag hade nu släppte mycket och luddade upp sig.

Tacksam för lite hjälp.

Taket är nog helmatt och kanske upplevs ha en mörkare kulör.

Dörrar och lister som är fabriksmålade är ofta i S0502-y. Ofta känd som stockholmsvit. Den har en något varmare ton.

Penslar och rollers: köp ett ordentligt märke och snåla inte. En pensel kostar 100kr+ en rulle är inte heller gratis. Kolla Anza Elite för prisvärt, Anza Platinum för bra. Gå inte lägre...finns förstås andra märken också, t.ex. målarmäster.

Då får taket va som det är.
Jo, jag antog att det var S0502-y, då får jag prova med Rustas vita och hoppas det är samma.

Tack för svaret.

Om den heter vit är den sannolikt vitare. Brukar heta bruten vit/antikvit/äggskal annars

Och kostar du på dig en bra pensel kan du hoppa över Rustafärg och gå till en riktig färghandlare istället.

Jag vill nog slå ett slag för Rustas väggfärg.
Den är löjligt bra för priset.
Se test jämfört med betydligt dyrare alternativ.
http://www.testfakta.se/sites/default/files/_BINARY_96428.pdf

Har använt den mycket hemma, och den är bra att jobba med.

Däremot håller jag med om att Ansa-penslar slår alla billiga jag provat med hästlängder.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag brukar köra med blank kritvit till foder, lister och karmar även om dörrarna är fabriksmålade i den brutna vita. Funkar bra tycker jag och bryter snyggt även till vitmålade väggar och tak.

Väggfärgen är inget att ändra på. Det har vi så mycket av och den är det inget fel på. Tror faktiskt det var Jemofix färg.

Däremot så är det listerna som oroar mig. Har kollat på Rusta och det är vit Lackfärg V vi har. Jag kör som JerreEssberg säger, vi vill gärna ha vitt och inte antikvitt.

Idag har jag "roat" mig med att måla element. Hade ingen aning om att det behövdes speciell elementfärg, så det fick jag åka och köpa. På Jemofix.

En annan fråga, när kan man måla en andra gång? Ska man gå efter dammtorr eller övermålningsbar?

Övermålningsbar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.