M
SBH: [citat] inte inloggad sen ts ställde frågan. så svar får du nog vänta på
5 svar · 16,6k läst
·
H
hus520: Vilken lyx att han gjorde detta. Själv fick jag spackla allt när snickarna gjorde garaget. Tog hur lång tid som helst, men det blev bra :)
11 svar · 7,4k läst
O
Onmjer01: Hej! Jag har en kåk på 130kvm (inkl badrum/tvättstuga) som vi vill ha spacklat och målat. Lite bekymmer med målare har redan kommit. Från leverantör av huset så ingick 9 burkar Teknos Mediumspackel och 5 burkar Spackel till remsa. Målaren säger nu att det kommer på åt 19 st mediumspackel och 15 remsspackel till huset. (10L styck) 5 rullar remsor ingick men 5 extra behövs. Han vill
0 svar · 1,6k läst
P
Paxman: Tack för svaret! :thumbup: Vad använde ni för roller och pensel? Jag står och väger mellan att måla eller testa att sprutmåla. Det finns några trådar här på BH om att spruta själv, vilket verkar ha givit väldigt gott resultat för flera. Dock har jag läst att just Lady är väldigt svår att spruta, och vi har den på våra övriga snickerier, så det skulle vara trevlig att ha
5 svar · 15,1k läst
Stefan N
Stefan N: https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/farg-tapet/farg-inomhus/milltex-7-vit-s0500-n-10l-42508
1 svar · 3,9k läst
A
Allinug: Jag var också och shoppade färg igår. Jag köpte den antikvita, eftersom jag har antikvita snickerier i hela huset. Idag är de flesta av väggarna målade i 'vit' av förra ägaren. Det gör att snickerierna ser gula ut och den 'vita' väggen får rosastick. Men jag ska bara använda färgen till mätta målarfilten. Sedan är planen för huset att fortsätta bort från de 'vita' väggarna,
1 svar · 1,9k läst
R
Rolle85: Och som liten uppdatering. Använde idag färgsprutan för att spruta om ett par klassiska matbordsstolar. Har aldrig använt färgspruta innan så lite ovant. Jag använde mig av Beckers elegant lackfärg "antikvit". Jag körde med färgbehållaren påkopplad då det var ett mindre jobb som inte krävde att den skulle suga rakt ur färgburken som också går vid större jobb. Det hela gick
15 svar · 11,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Menar du ett mönster som är anpassat till en dörrs begränsade storlek? Man kan måttbeställa typ fototapeter, t ex från https://www.mrperswall.se/tapeter/mr-perswall-tapeter-glimmer-and-gold-abstract-built-brick-brick-p202801-0 man kan välja vilken del av det hela mönstret man vill ha, spegelvända, förstora mm. så att det blir bra på en dörr.
5 svar · 4,4k läst
J
JohanLun: [citat] Många (utom färgbutiken och målarna som vill ha snabbt resultat) talar sig varma för framförallt linoljefärg, men även vanlig oljefärg i andra hand på träfasader. Det är nog ingen "slump" utan ett medvetet val. Sen är väl moderna färger bättre än när dessa "vattenburna plastfärger" kom... Men tycker det är lite talande att 100 år gamla hus där färgen nästan är helt
2 svar · 3,3k läst
M
Målarmästaren: Gammal linolja i botten är min gissning. Du kan har tur om du skrapa upp det och bättra på men tveksamt. Din färg är nog osams med den som ligger i botten.
4 svar · 3,8k läst
·
kmartinb
kmartinb: [citat] Tack! 🙂
4 svar · 2,8k läst
M
Målarmästaren: Vet inte hur de jobbar. Ska det bara spacklas och slipas tror jag det ligger rund tio
7 svar · 1,9k läst
T
Torrfura: Tack för svar. Självklart skulle jag ha lyssnat på er med en gång, å andra sidan tycker jag att det va värt ett försök. Det gick såklart inte, så jag åker på att måla om hela väggen. Dock kan jag ju måla med den färg de bröt fram så egentligen har jag ju inte förlorat så mycket på det, annat än lite tid och hopp. Lärdom till nästa person som söker sig fram till den här
8 svar · 2,5k läst
H
hell_onion: Har byggt ett gäng möbler i mdf som jag skulle måla insidan på på min jakt i affären lyckades jag hitta 1 burk med Beckers EPX-V på rea-hyllan plånboken började tala... läste inte jätte nogrannt utan tänkte att golvfärg är ju slitstarkt så insidan kan ju målas med detta då kolör inte spelar ngn roll började måla och tyckte att det va blaskig färg, dagen efter skulle jag
0 svar · 1,3k läst
Janus82
Janus82: Sätt dit ett putslock så slipper du spackel i dosan. Många dosor kommer med ett putslock så om du inte vill beställa ett löst putslock från någon web-grossist så kan du besöka CO eller Jula och köpa en komplett dosa med putslock. Dosan som följer med putslocken kan du säkert använda i ett annat rum senare, eller så tvättar du av putslocket ordentligt och lämnar tillbaka det på
4 svar · 4,8k läst
·
J
Jan271: Jag håller med föregående talare, att försöka att spackla den springan är döfött, kommer aldrig att bli bra. Men man kan ju tänka sig alternativ till "vanliga" taklister för att få den där känslan av att väggen bara övergår i tak som tjejen är ute efter. Tunn list av fur, brukar finnas 8mm och kanske 70 bred. Skruva och limma så den sitter kloss och måla sen in den. Eller
7 svar · 2,4k läst
·
A
annastrandh1: De har många samma system och det finns omvandlingstabeller för de europeiska så borde inte vara problem. Min amerikanska vän säger att det finns appar där man kan använda kameran på mobilen och få koderna på det sättet. De kanske menar att de blandat olika nyanser/färger och därför inte förstår hur de ska ge svar på frågan?
1 svar · 986 läst
Robert63
Robert63: [citat] Det har jag aldrig tänkt på, men självklart har du rätt i det. Tror dock de flesta tänker samma kulör när de säger 0502 eftersom den är såpass vanlig. Korrekt ncs-kod är som jag minns det 0502y 50r.
18 svar · 32,1k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag hade gjort det, du har ju ändå inte satt väven, som inte heller är våtrumsväv? i våtrumslim så då kvittar det. Våtrumsfärg blir gott nog i mina ögon. Lägg på ordentligt, två strykningar.
15 svar · 6,3k läst
T
Tosse: Matt (ca 7) och halvmatt (ca 20) är glansgrader. Matt reflekterar mindre men är svårare att torka av. Finns helmatt (ca4) också, vilket jag tycker är snyggast. Men den blir också känsligast. Snickerierna målar man normalt i halvblank (ca 40). Lycka till!
20 svar · 8,5k läst
Rabbithole
Rabbithole: Biltema har förtunning som löser upp färgen bra annars, brukar funka bra att torka med fuktat papper
3 svar · 6,2k läst
M
mothership: Hej! Yes, detta är mer regel än undantag. Jag har för mig att man åtgärdar detta till vid 2årsbesiktningen, men jag är inte helt hundra.
1 svar · 2,6k läst
Robert63
Robert63: Antar att du behöver vända på gångjärnen för att hänga om/vända öppningen dörren. Borra upp skruvskallarna och slipa färgen med en maskin, inte nödvändigt att ta bort mer än att det går att måla om fint. Går självklart att göra manuellt också.
2 svar · 6,7k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: NCS S 0502-Y på allt som skall vara vitt, säger jag. Då ställer ögat in sig på att det är "vitt". Blandar du dessa vita blir antingen den ena ljusblå eller den andra gulvit. Kombinera dessa två är ett jäkla oskick.
1 svar · 2,5k läst
jac
jac: Inget jag har någon erfarenhet av men det låter som apelsinolja. I respektive beskrivning av produkterna så verkar det vara oljan från kallpressade apelsinskal. Googla "apelsinolja" så hittar du t.ex: http://www.villarosa.se/Apelsinolja.html Själv hade jag nog funderat på om inte balsamterpentin är väl så bra till detta om jag alls ville späda oljan.
1 svar · 2,8k läst
A
Ahlin: Jag tror att det står i instruktionen på flaskan/dunken att den inte får frysa... men jag har råkat lämna en flaska i bilen under en vinternatt. Jag upplevde inte någon skillnad efteråt. Det kanske är olika för olika märken :x
1 svar · 1,0k läst
Martin321
Martin321: Problemet är nog snarare kulören, en så stark kulör som klargul täcker väldigt dåligt, och med en lackfärg så kan det definitivt kräva ett par fyra strykningar. Har målat flera olika fabrikat och just gul/röd/orange etc är väldigt trögt att få bra.
2 svar · 2,5k läst
Tekniker
Tekniker: Tack. Jag ska testa det.
2 svar · 2,9k läst
J
jonne72: Vi hade strukturtapet på spånskivor i större delen av vårt fritidshus när vi köpte det för några år sen. Vi valde att sätta renoveringsgips över alltihop. Det blev helt ok. Kan bli lite meckigt vid dörrfoder och eldosor eftersom det bygger några mm men det går ju att fixa. Ett tips är att kolla att alla kopplingsdosor är synliga och inte dolda bakom tapet innan ni sätter
8 svar · 1,5k läst
·
Fel av Åke
Fel av Åke: Det låter som du redan har bestämt dig men bara behöver få det bekräftat: Skrapa:-) Om du inte gör det kommer du att gå och gräma dig.
3 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.