27 804 läst ·
12 svar
28k läst
12 svar
Stockholmsvitt ser gult ut.
Var förbi vårt nya hus i em och ser till min fasa att väggarna ser gula ut när solen lyser in.
Vi har stockholmsvitt i vårt nuvarande hus och det ser inte gult ut, fast då ligger inte solen på och andra sidan.
Jag vet att färgen är lite nikotinaktig men jag har aldrig upplevt det som gulaktigt, bara en mjukare vit.
Hur har ni det som har stockholmsvitt, ser det vitare ut när inte solen ligger på?
Vi har stockholmsvitt i vårt nuvarande hus och det ser inte gult ut, fast då ligger inte solen på och andra sidan.
Jag vet att färgen är lite nikotinaktig men jag har aldrig upplevt det som gulaktigt, bara en mjukare vit.
Hur har ni det som har stockholmsvitt, ser det vitare ut när inte solen ligger på?
Om stockholmsvit är samma som S0502-Y så upplever jag att samma sak nuförtiden. Dvs att kalkvit/tonad vit numera är väldigt gul. Nytt recept inom färgbranschen?Neta skrev:Var förbi vårt nya hus i em och ser till min fasa att väggarna ser gula ut när solen lyser in.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Se till att allt annat vitt är "Stockholmsvitt" så syns det inte. Det är oftast kringliggande färger som påverkar utseendet. Vi har rubbet i S XX02-Y. Fördelen med detta är att allt annat lyfts färgmässigt. Det överraskar besökare som frågar varje gång.
PS. Kan ju också ha varit en målare från Göteborg som vill jävlas lite...
PS. Kan ju också ha varit en målare från Göteborg som vill jävlas lite...
Redigerat:
Ja precis så känns det. Taket är kritvitt, verkligen lyser, och väggarna nikotingula. 
Inte visste jag att taket skulle ha den kritvita färgen, får kolla med vår arbetsledare om vi kan lösa det.
Hur menar du att allt annat lyfts färgmässigt?
Vilket färgkod har du exakt?
Tusen tankar snurrar i huvudet nu hur man skall göra för att få det snyggast.
Dörrkarmar är väl i S0502-Y?
Inte visste jag att taket skulle ha den kritvita färgen, får kolla med vår arbetsledare om vi kan lösa det.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
- Problemet är att de flesta byggledare säger att takfärg i S 0502-Y inte finns eller är för dyrt. Det är skitsnack.Neta skrev:Ja precis så känns det. Taket är kritvitt, verkligen lyser, och väggarna nikotingula.
- Ögat och syncentrat får den "gula" färgen som referens för vad som är vitt. Vitare färg (utan gult) ser då klarare ut. En variant på detta som jag har sett är att allt vitt var S 1002-Y, vilket gav en ännu starkare effekt. Möbler, konst och människor ser också fräschare ut.
- S 0502-Y, S 1002-Y, S 2002-Y, S4502-Y, S 6502-Y, S 7502-Y som neutrala toner både på in-och utsida.
- Färdigmålade snickerier är nästan alltid S 0502-Y.
Det där är en smakfråga, som debatterats otaliga gånger på forumet.
Jag tycker själv NCS S 0502-Y är för gul, även om allt målas i den nyansen. Ett alternativ kan vara tex kulören "Nordsjövit" som Nordsjö har (även andra tillverkare brukar kunna blanda till den, även om det eventuellt inte blir exakt samma nyans då). Nordsjövit upplevs enligt mig som vitare och mindre gulaktig, men smälter ändå bra ihop med färdigmålade dörrar och lister i NCS S 0502-Y, samt med tak målat i obruten vit (vilket är det vanligaste).
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Visst är det. Det gäller bara att förstå att man alltid utgår från en referens som betraktare. Ögats adaption är oerhört stark i sådana här sammanhang. För att förenkla; har man obrutet vitt ser allt annat blekare ut. Har man brutet vitt ser det kallare/fräschare ut.NyfikenVit skrev:
Be om 0502-y utan s innan så får du den klassiska kulören. S som prefix står för second edition.Neta skrev:Var förbi vårt nya hus i em och ser till min fasa att väggarna ser gula ut när solen lyser in.
S betyder att det är en standardfärg som finns i "NCS Atlas".Kalle Bergman skrev:
05 betyder 5% svart, 02 betyder 2% kulört, och Y betyder att kulörten är ren gul (enligt NCS definition av gul).
Se: http://www.ncscolour.com/sv/om-oss/sa-fungerar-ncs-systemet/
Brukar alltid bryta 0502-y "enligt gamla receptet" hos vår färgleverantör (Alcro). Detta för att undvika det gula som finns i de färdigbrutna burkarna.
Sen finns det en annan tråd om det verkligen är en skillnad.
Men den nikotingula stockholmsvita kan se riktig hemsk ut.
Sen finns det en annan tråd om det verkligen är en skillnad.
Men den nikotingula stockholmsvita kan se riktig hemsk ut.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
"S" i färgkoden för NCS betydde fram tills för något år sedan "second edition" för att särskilja det uppdaterade NCS-systemet från 1993 (osäker på årtalet) från det ursrungliga systemet. Det har väl blivit dags att låta "second edition" bli "standard edition" för att på allvar begrava "first edition".cpalm skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 223 inlägg
Klicka här för att svara