M
SBH: [citat] nepp. den målaren är nu mera avliden
13 svar · 4,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Funkar alldeles utmärkt att köra taket S 0502-Y om taklisterna har den färgen. Det blir än mer samspel med resten av det brutna och taknyansen syns inte över huvud taget. Mer brytning än så är dock dumt för då börjar det ta av ljuset.
10 svar · 9,7k läst
·
Lime113
Lime113: Har nu hört mig för hos tillverkare och försäljare och ingen verkar ha upplevt liknande. Istället blandar de ihop det med bubblor, vilket jag väl hade innan jag pressade dem till rynkor. Så då ligger väl säkert felet i min skicklighet :) I alla fall det bästa rådet jag fick innan jag körde igång var att skära upp med skalpell, köra in tapetklister med pistol, spackla och slipa.
21 svar · 22,3k läst
C
SBH: om ni inte tror det finns spackel med citrondoft http://www.ardex.se/produkter/vaeggspackel.htm?product=ardex_a_828_lemon&key=11
22 svar · 13,8k läst
·
R
Ragganof: Man står på rad och målar mot största ljuskällan. Deras takfärg är usel, blir som på bilden hur man änn gör.
7 svar · 5,2k läst
·
R
Ragganof: Tyvär kommer det spricka med tiden. Ända sättet är att läkta ner så du får gips i taket med.
9 svar · 3,8k läst
G
Gambino: https://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=62013&d=1338310864 Jag använder denna. Jag tog bort allt löst innan ny puts
2 svar · 1,0k läst
·
P
plan-g: Det bådar ju inte gott. Jag tänkte precis göra ett nytt försök att dra ny fogsträng av annat märke och måla över med samma färg, alltså Nordsjö takfärg 3. Nån som tror att det kan funka? Jag orkar ju inte måla om hela taket i annan färg.
47 svar · 51,1k läst
A
Allinug: Jag målade med Beckers Rauk och gillar kulören. Den varierar väldigt under dagen. Ibland drar den åt gredelint och ibland lite åt blågrön, men utan att bli kall. Väggdelarna vid fönsterpartiet målade jag i antikvitt. Det är den vita kulör som ser mest neutralvit ut i detta hus. På bilden ser man problemet som detta rummet har med det stora ljusinsläppet som gör att det blir skuggor
31 svar · 15,6k läst
·
G
gnsmk: Eller är oljelasyr det bästa / enklaste.. jag vill få bra rötskydd och en grånad yta
1 svar · 2,2k läst
raveper
raveper: Såhär 6 år senare borde de hunnit klart.
26 svar · 80,7k läst
Bödde
Bödde: [citat] Tack, den verkar ju kanon!
6 svar · 26,4k läst
H
huggan: 1. Jag kan inte mycket om färg men jag skulle bett färgaffären skicka färgen till labb, du kan ju själv skrapa bort färg och lämna i färgaffären så är det säkert gratis om du köper färgen där. Någon sorts putsfärg skulle jag tippa på.
3 svar · 8,9k läst
·
Martin321
Martin321: Använder själv en bredspackel vid såna fönster, se till att den är ny och rak, försök att inte måla för tjockt precis uppemot spackeln. Eventuellt kladd på list tas bort efter färgen torkat , brukar själv trä en trasa med lämpligt medel på något spetsigt, ex skruvmejsel, stålspackel etc och enbart torka listen.
1 svar · 8,6k läst
·
M
Malin R: [citat] Varifrån, i Tyskland, köpte du isolerplast?? Det är alltså kanalplast du menar? Hur tjock? Har den UV-skydd? På båda sidor? Användes den till tak också?
8 svar · 24,9k läst
Anna_H
Anna_H: Beror väl på hur snabbt och bra man spacklar och slipar, det krävs ju minst en vända mer än om man använder väven, som "förlåter" det sista. Kan lova att jag lätt sparar in den kostnaden om man räknar 500 kr/timme för mig och 1500 per timme för maken (hans konsultarvode vid lågtaxa) ;) Det går mycket snabbare och blir mycket snyggare med renoveringsväven, ytan som blir efter att
11 svar · 10,0k läst
I
ItWasntMe: Hur gick du till väga för att använda trädgårdsspruta? Tänkte vitkalka ett hönshus och skulle gärna lära mig din teknik. Den verkar snabb och inte allt för tidsödande. mvh
2 svar · 17,1k läst
Martin321
Martin321: Går bra att blanda.
3 svar · 9,3k läst
R
Ragganof: Ser ok ut, absolut innanför standarden. Vill du ha bättre får du betala fördet
28 svar · 16,6k läst
·
P
SBH: [citat] det är bara att det sättet "JAG" gör är det som gäller. :wow:
18 svar · 44,0k läst
Martin321
Martin321: Finns i butikerna, i Stockholm iallafall!
9 svar · 6,8k läst
·
E
erix0n: tack! den vägen blir det :)
2 svar · 3,2k läst
K
SBH: behöver bara göra ett inlägg
1 svar · 2,6k läst
·
yonna
yonna: Men man ska inte köpa alltför stor mängd av Gysinges linoljesåpa åt gången. Jag köpte en 5-litersdunk och den luktade pest efter ett drygt år. Duger visserligen att användas till trädäcken utomhus men inte inomhus.
17 svar · 20,9k läst
Stefan N
Stefan N: Alcro Kraft funkar skitbra, har dock inte priset i huvet.
2 svar · 7,5k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Eller en tvättsvamp och en bytta vatten. De hade inte så avancerade lim förr i tiden, det var mest potatisklister (=stärkelse).
4 svar · 3,2k läst
R
Ragganof: Martin321 har ett bra alternativ. Ska själv lägga en phototapet i mitt nya badrum. Sedan slänga på 3 lager lack.
6 svar · 5,4k läst
I
SBH: [citat] jaja tycker det är fel bara. limma och skruva tunngips. (helst hade jag tagit vanlig gips)
25 svar · 7,8k läst
krillek
krillek: [citat] Engwall & Claesson Linoljefärg Grön Umbra nr 30, 7A. Exakt NCS: 1505-Y24R
28 svar · 13,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.