Färg, Måla & Tapetsera
miis: [citat] Tack för alla goda råd. Jag tyckte det blev lite svårare faktiskt att måla med lite vatten i när man vant sig vid det tröga. Nu kanske någon hoppar och skriker NEJ, men jag fuktade penseln med vatten och drog med den efter jag målat med färdigt. Tyckte det jämnade ut då...
SpackelFredrik: Det kan vara gammalt klister eller taniner från träfibrerna i skivan.
MagHam: Mycket färg i rollern som flera sagt. Jobba inte i precis raka stråk när färgen läggs på. Och glasfiberväv suger!
Fjanten: Kladdigare helvete får man ju leta efter. Använde multibond rapid för att foga med och det var minst sagt kletigt värre. Latexfog är ju rena drömmen om man jämför själva utslätningsmomentet.
Lattematte: [citat] Tydligt! Jag har naturgips på Mona källarväggar. Är det kalk, dvs finkar för silikat?
Oldboy: Om det är pga av vatten från läckan för 5 år sedan så borde det ha sett likadant ut hela tiden som ni bott där. Men kanske blev det skadat utan att synas direkt, och att det sakta men säkert med årstidernas rörelser i kåken fått det att ge sig nu först. Oavsett så är det väl "bara" att riva upp och göra om. Kanske finns det reparationsmetoder med lim i skarven där det släppt,
-RB-: Hamnarlack är normalt sett inte övermålningsbar då den innehåller silikon. Kan vara värt att veta.
Annananna: Tack för alla svar. Fortsätt gärna att komma med tankar och erfarenheter. (Kanske någon amatör som vill berätta om hur det kan gå fel också...)
Byggtankar123: [bild] Jag är nöjd. Målade i ljuset riktning.
Holmspel: Den flyter ut lättare. Jag har dock målat x antal m2 paneltak med pensel utan att få ränder. Bra pensel och lagomt med färg är svaret.
crappyusrname: [citat] Haha, förlåt jag skrev helt fel, nej det var inte flytspackel, menade rullspackel. :rofl: :)
Byggglädje: [citat] Stämmer säkert men jag tänkte på just grundoljan som jag använde innan täckfärgen. Det är ingen grundfärg utan en grundolja. Det finns säkert en grundfärg som du säger utan olja. Täckfärgen är ju en blandning av akrylat och alkyd.
SpackelFredrik: Varför Colorex? Relativt okänt märke, fortsätt med Caparol istället.
ulfsven: Har avslutat min andra Wallperefect W 985. Den första höll c:a 50kvm inomhus takmålning. Därefter garatirep. Nu kom den fram igen för tak och väggmålning. Kunde måla c:a 100-150 kvm innan den stannade. Det är pumpen som suger fram färgen som bränns upp. Nu finns ingen garanti så det blir soptunnan. Inte nöjd med den. Men den gjorde ett gott jobb när den fungerade.
Mike_the_pip3: Jag kör samma hemma precis nu, vet inte om det är rätt. Målare på forumet har säkert bättre input. Men jag körde som du rollad häftgrund på MDF Sedan mattade jag ner de fabriksmålade fodren med ett mjukt sandpapper. Spikade dit foder Essve 25% fog på spikskallar (och EVENTUELLA glipor :rolleyes: ) Sen rollade jag MDF med fin roller i dörrvalvet. Foder körde jag såndär fräsig
Holmspel: Ja det går att plocka upp och lägga om igen någon annanstans. Alla bitar som är kapade blir förstås svåra att passa in på nya stället om det inte är exakt samma mått så du får svinn hur du än gör. Sen är det som tidigare skrivit att många av golven är av tveksam kvalité, svår-lagda och egentligen inte gjorda för att man ska plocka upp och ner dom flera gånger. Ungefär som
miis: [citat] Toppen, tack för snabbt svar! Becker Panelgrund beställd med 30% rabatt :)
EmmaSmåland: [citat] Åh nu känns det bättre! Dessutom heter du SpackelFredrik så jag litar på dig :p Tack!
Åsa Lund: Finns vissa sorters grundfärg som fungerar i praktiken mot kvistar även om det inte står så på burken. Fråga i affären. Annars använd shellack
Kewe: [citat] Hej! Jag målade först ett lager med pure color i samma kulör som minerals, sen ett lagar minerals! Tycker det räckte med ett lagar, dock så tabbade jag mig något. Var på ett ställe set lös igenom några vita prickar från renoveringstapeten. Såg inte detta förens minerals färgen hade torkat. Valde att chans på att måla en över just på det stället, vilket jag visste man
dillen76: Håller som mest på att ta bort dekorationsbjälkar i vårat innertak. Nu sitter det furutak där jag tänkt släta ut med renoveringsgips. Vad rekommenderar ni angående taket. Gips spackla in pappremsor i skarvarna och sedan måla. Alt att man på gipset sätter någon form av armeringsduk. Vi vill ju ha ett fint och slätt tak. Vad rekommenderas?
Horace76c: Är en gillestuga som tänkt att inreda lite filmrumsmässigt (som parentes)
guggen: Gå inte med på den där rot-scamen. Ett sånt bolag gör det säkert mkt, har en målvakt och kan kursa när som helst. Då är kontroller inte osannolikt. Ett jobb till en privatperson med noll kronor i material från en halvtaskig firma... kommer flaggas direkt för ev kontroll av rsv's programvara.