Kan inte använda slamfärg om det är grundmålat.
Förhoppningsvis grundat med en bra linoljefärg, det står i produktbeskrivningen.
Jag har ett gammalt hus och slutmålar med linoljefärg. Blandar i lite bensaltensid och slipper då alla problem med påväxt.
Du vill antagligen ha något mer modärnt, och finns det många som är bra i test.
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Grå slamfärg! Panelen andas och som sagt tidigare bara att borsta av och måla igen dessutom mycket mycket billigare än acrylat.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Kolla alltid med Folksams tester av utomhusfärger. Det är många färger, även från kända tillverkare, som är tveksamma eller inte rekommenderas. Folksam har gjort dessa mycket ambitiösa tester i många år och detta är troligen det enda testet som visar vad färgerna verkligen går för. (Nu ser jag att Folksam är nämnt ovan, men det skadar inte att påpeka detta igen)

I motsats till Jehu ovan, påstår jag att det är många färger som inte är bra, så det gäller verkligen att studera listan noga. Just nu finns resultat från 2015 års test, men också en halvtidsrapport från testet som påbörjades 2017. Testerna utförs på fyra platser i landet från Vindeln i norr till Alnarp i söder.

https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-utomhusfarger
 
Hej

Jag skulle säga antingen ogrundad panel och slamfärg eller Demideck. Har själv klassikt falurött hus med vita snickerier. Med Demideck har jag alltid använt visir grundolja, den är en viktig bit av färgsystemet. vindskivor och fönster har hållit långt över 10 år hittills.
 
P
U Urban J A skrev:
Hej

Jag skulle säga antingen ogrundad panel och slamfärg eller Demideck. Har själv klassikt falurött hus med vita snickerier. Med Demideck har jag alltid använt visir grundolja, den är en viktig bit av färgsystemet. vindskivor och fönster har hållit långt över 10 år hittills.
Jotun har väl inte kvar grundoljan?
Gjöco har däremot kvar olja i sin grundfärg, nu spelar det ingen roll för TS då han ska köpa färdiggrundat.
 
Hej

Åminstone förra sommaren använde jag VISIR grundolja innan jag målade med Demideck. Det var hönshuset byggt för 20 år sedan där det vita för första gången målades om. Vet inte om jag gjorde rätt, tvättade, skrapade av där färgen inte satt bra, grundade med visir överallt där gamla färgen inte satt kvar, sedan demideck.
 
maxmsm skrev:
Jotun har väl inte kvar grundoljan?
Gjöco har däremot kvar olja i sin grundfärg, nu spelar det ingen roll för TS då han ska köpa färdiggrundat.
Den finns kvar.
 
  • Gilla
Wesam
  • Laddar…
P
Byggglädje Byggglädje skrev:
Den finns kvar.
När vi byggde om 2016 så i det test jag kollade på så fick Gjöco sämre poäng än Jotun för att de hade olja i grundfärgen vilket inte Jotun hade, allt enligt Folksams test.
 
maxmsm skrev:
När vi byggde om 2016 så i det test jag kollade på så fick Gjöco sämre poäng än Jotun för att de hade olja i grundfärgen vilket inte Jotun hade, allt enligt Folksams test.
Stämmer säkert men jag tänkte på just grundoljan som jag använde innan täckfärgen. Det är ingen grundfärg utan en grundolja. Det finns säkert en grundfärg som du säger utan olja. Täckfärgen är ju en blandning av akrylat och alkyd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.