32 196 läst ·
76 svar
32k läst
76 svar
Ska det se ut så här efter 2 bredspacklingar+slip av hantverkare?
Jag har anlitat ett företag som skulle fixa släta vitmålande väggar och tak.
Nu är de inne på sluttampen då de beräknar bli klara tills på onsdag.
Spackling och slipning är fruktasvärt dåligt enligt mig, nu är jag ingen målare själv så jag vet inte vart ribban för godkänd standard går.
Målaren har hållt på cirka 2 veckor innan med förarbete och
Ikväll när jag va där för att kolla till det har de målat 1 lager med färg.
Några frågor:
1. Generellt sett när man har målat 1 varv så fyller man i mindre missar?
2. Finns det någon standard hur slätt det ska va?
Överallt finns missar, tydliga bulor, spackelkanter och grova slipmärken från Flexen. Bulor och svackor är det precis överallt där de har gått med Flexen.
Jag har inte sagt något till dem än, men enligt mig så när man har målat första varvet ska det inte va mycket spackling kvar?
Nu är de inne på sluttampen då de beräknar bli klara tills på onsdag.
Spackling och slipning är fruktasvärt dåligt enligt mig, nu är jag ingen målare själv så jag vet inte vart ribban för godkänd standard går.
Målaren har hållt på cirka 2 veckor innan med förarbete och
Ikväll när jag va där för att kolla till det har de målat 1 lager med färg.
Några frågor:
1. Generellt sett när man har målat 1 varv så fyller man i mindre missar?
2. Finns det någon standard hur slätt det ska va?
Överallt finns missar, tydliga bulor, spackelkanter och grova slipmärken från Flexen. Bulor och svackor är det precis överallt där de har gått med Flexen.
Jag har inte sagt något till dem än, men enligt mig så när man har målat första varvet ska det inte va mycket spackling kvar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Tror dom är ganska långt ifrån färdiga med spacklingen så dom kommer nog inte vara Klara denna onsdagen iallfall hur stort är det?
Man börjar inte måla förrän underlagsarbetet är klart, iallafall inte enligt min arbetsgång.
"Ni ska bredspackla på det där va?" skulle jag fråga dem, men jag tror att svaret blir att de är klara efter nästa färglager.
"Ni ska bredspackla på det där va?" skulle jag fråga dem, men jag tror att svaret blir att de är klara efter nästa färglager.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Ser allt ut som bilderna? Har du betalat något?
He he he......nja, det där är ingen riktig målare som gjort, den saken är säker. Det är ju så grovt spacklat att det inte räcker med slipning. De får ju bredspackla igen!
Efter grundning spacklar man ofta mindre avvikelser. De är lättare att se med lite färg.
Slutresultatet bör vara släta väggar.....i släpljus.
Efter grundning spacklar man ofta mindre avvikelser. De är lättare att se med lite färg.
Slutresultatet bör vara släta väggar.....i släpljus.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Dom borde om dom ska måla allt 2 ggr ba helt klara med spacklingen nu isåfall är nog hoppet för dom ute tyvärr
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det var ett av de mest usla arbeten jag har sett. Acceptera för guds skull inte det!
Jo det måla dem med innan de spackla, nån typ spärrfärg (isotop tror jag det hette).nino skrev:
Jag har haft magkänslan länge att det inte kommer bli något vidare vackert jobb, men jag vet själv när kunder lägger sig i och tror sig veta bättre då jag jobbar inom service av elektronik direkt mot konsument.
Nu har jag det här på fast pris, det ska väl inte förändras något oavsett om jag säger till imorgonbitti eller när de är ”färdiga”?
Jösses...är det verkligen spacklat två gånger? Ser mer ut som en första grovspackling. Som det ser ut på bilderna är det knappast dags för målning, utan en hyfsad avslipning och en bredspackling till. En "normal" målare bredspacklar ca 250 kvm på 8 timmar, sen ska man kanske bedöma arbetets kvalitet när målarna säger att de är klara.
Jag ringde arbetsledaren då inga målare var på plats på morgonen.
Och tydligen håller de enligt plan och skulle komplettera med lite spackel och vara färdigstruket imorgon. Då sa jag att döma av kvalitéen på arbetet så kommer det inte gå. Han sa att de skulle göra färdigt och efter det skulle vi kolla på de brister som fanns. Nåja det känns inte lovande, vad jag tror som lekman är att man måste bredspackla om det här ordentligt för att resultatet ska bli bra. När han säger att vi ska kolla på de brister som finns så tänker han mer nog bara punktvis.
Någon som vet om det är acceptabelt enligt typ besiktning att man ska se svackor(vågor) efter giraffslip/Flex?
Och tydligen håller de enligt plan och skulle komplettera med lite spackel och vara färdigstruket imorgon. Då sa jag att döma av kvalitéen på arbetet så kommer det inte gå. Han sa att de skulle göra färdigt och efter det skulle vi kolla på de brister som fanns. Nåja det känns inte lovande, vad jag tror som lekman är att man måste bredspackla om det här ordentligt för att resultatet ska bli bra. När han säger att vi ska kolla på de brister som finns så tänker han mer nog bara punktvis.
Någon som vet om det är acceptabelt enligt typ besiktning att man ska se svackor(vågor) efter giraffslip/Flex?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Nej det är inga utav det du visar som är acceptabelt slutresultat