6 549 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Spärrfärg - Diffusionsstängd???
Hej,
En kort fråga. Utgör spärrfärg även en diffusionsspärr? Jag har lagt till med diffspärr på vinden före tilläggsisolering. Vardagsrumstaket är härligt gulmålat av tidigare ägares nikotinbegär. Kan jag måla en spärrfärg på det (pärlspont), eller får jag dubbla diffusionsspärrar då?
Tack på förhand!!!
En kort fråga. Utgör spärrfärg även en diffusionsspärr? Jag har lagt till med diffspärr på vinden före tilläggsisolering. Vardagsrumstaket är härligt gulmålat av tidigare ägares nikotinbegär. Kan jag måla en spärrfärg på det (pärlspont), eller får jag dubbla diffusionsspärrar då?
Tack på förhand!!!
Spärrfärg är för att inte genomslag av det under ska slå igenom vid ny målning
Finns en äldre tråd där det diskuteras , står nog vad du behöver veta om ditt problem där
www.byggahus.se/forum/threads/vilken-faerg-aer-baest-foer-att-ta-bort-nikotin-och-roeklukt.293577/
Finns en äldre tråd där det diskuteras , står nog vad du behöver veta om ditt problem där
www.byggahus.se/forum/threads/vilken-faerg-aer-baest-foer-att-ta-bort-nikotin-och-roeklukt.293577/
Tack för tipset, Skutten!
Dessvärre hittade jag inget om diffusion i den tråden.
Visst vi tillför väl inte så mycket fukt, men kommer det in ändå så måste det ju få torka. Har sökt massor på nätet men hittar inget ang. ifall den är diff. stängd eller inte.
Dessvärre hittade jag inget om diffusion i den tråden.
Visst vi tillför väl inte så mycket fukt, men kommer det in ändå så måste det ju få torka. Har sökt massor på nätet men hittar inget ang. ifall den är diff. stängd eller inte.
Varför skulle dubehöva en öppen färg?
Därför att det annars kan bli dubbel diff-spärr. Bakom detta tak har jag 4,5 cm mineralull, därefter 15 cm kutterspån (alltså en isolering på motsvarande ca 12 cm glasull), sedan diffspärr och därefter 30 cm glasull. Är rädd att färgen kan göra så eventuell fukt som läcker in fastnar mellan diffspärr och spärrfärg utan att kunna torka.
Tja om den kan stänga ute all form av lukt och kemikalier så känns det ju som att diffusion kan bli svårt det också.D DejvidK skrev:
I stort sett alla färger (latex & akrylat) är diffusionsöppna, så måla på du.
Klicka här för att svara