22 468 läst ·
23 svar
22k läst
23 svar
Vad rekommenderas för prisvärd fasadfärg till panelbyte
Sida 1 av 2
Hej på er.
Står inför byte av panel på garage och hus.
Tänkte köpa grundmålad panel för slippa en del jobb.
Vad rekommenderar ni för prisvärd färg att göra slutstrykningen med? Kulören ska vara grå.
Mvh hobby snickaren
Står inför byte av panel på garage och hus.
Tänkte köpa grundmålad panel för slippa en del jobb.
Vad rekommenderar ni för prisvärd färg att göra slutstrykningen med? Kulören ska vara grå.
Mvh hobby snickaren
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den bästa färgen är i mitt tycke Jotuns Demidekk.
Den är dock ej billigast, men håller länge.
Den är dock ej billigast, men håller länge.
Vi valde Falu vapens fasadfärg som någon typ av slamfärg.
Valde det pga att den håller marginellt sämre än dubbelt dyrare färger sen vid ommålning är det bara sopa av fasaden med pisasavan istället för att skrapa.
Målar hellre hyffsat bekymmersfritt var 10e år istället för omständligt var 15e.
Valde det pga att den håller marginellt sämre än dubbelt dyrare färger sen vid ommålning är det bara sopa av fasaden med pisasavan istället för att skrapa.
Målar hellre hyffsat bekymmersfritt var 10e år istället för omständligt var 15e.
Grundmålad panel minskar eget arbete, men det finns även "mellanstruken" dvs grundmålad och en gång täckmålad (normalt betällningsvara). Sparar ytterligare mycket arbete och det jag handlade gick jämt ut med att köpa färg.
Röstar även jag för Jotun.
mvh
Jonas
Röstar även jag för Jotun.
mvh
Jonas
Nybyggare
· Västmanland
· 212 inlägg
Jag använde Jotun Demidekk Ultimate till vårt nybygge. Dyr, ja prisvärt återstår att se men 2 år senare så ser det fortfarande nymålat ut. Jag hade helt klart hellre använt en färg som håller 15 år än 10. Så kul är det inte att måla.
Vet du vilken typ av färg dom målar med när det är mellanstruket?
J Jwberg skrev:
Hej,
Min panel kom från Valbo trä (via Bolist) och sades vara målad med färg från Engvall&Claesson.
En linoljefärg vad det verkar när jag tittar på deras hemsida nu. Minns att jag pratade med dom och det ansågs vara ok att toppstryka med Demidekk. Gick fint att måla och nu två år senare ser det bra ut iaf. (även om det inte är någon tid egentligen)
Min panel kom från Valbo trä (via Bolist) och sades vara målad med färg från Engvall&Claesson.
En linoljefärg vad det verkar när jag tittar på deras hemsida nu. Minns att jag pratade med dom och det ansågs vara ok att toppstryka med Demidekk. Gick fint att måla och nu två år senare ser det bra ut iaf. (även om det inte är någon tid egentligen)
Om man ska använda någon typ av förgrundad panel så bör man kolla att färgtillverkaren godkänner det i sina garantier. Vi har målat vårt hus med Alcro Bestå eftersom pappa och mammas hus är målat med den färgen och det ser fortfarande mycket bra ut drygt 15år senare. Alcro kräver dock att man följer hela deras färgsystem för att garantin ska gälla.
Vi valde att bryta även grundfärgen till rätt kulör.
Vi valde att bryta även grundfärgen till rätt kulör.
Vi målade med Gjöco 2009 och färgen sitter kvar än
Min erfarenhet är dock att de färger man köper i färgaffären är bättre och håller längre än billiga från bygghandeln. Tror att du kommer att bli nöjd vilken d än väljer om du håller dig i övre skiktet. Sen är det ju stor skillnad på vart man bor i landet.
Vi hade problem med påväxt så gick på den färg som fått bäst i tester vad gäller det, Beckers Akrylat Plus, väldigt nöjd med den. Går förhandla pris med rätt affär. (den har kuluörgaranti och är en bättre variant än den som säljs på K-rauta o Bauhaus (Akrylat Max))
