mexitegel
mexitegel: Det tog mig många svordomar innan jag upptäckte att det fanns ett särskilt skivspackel, just det som Spackelfredrik skiver om... Amatörtipset brukar annars vara att spackla igen själva skivfogen så du får en slät botten. låt torka och slipa av lätt. Limma sedan dit pappremsan med vävlim. Låt torka och spackla igen nedsänkningen i skivskarven. Och det är värt varenda krona att köpa
6 svar · 4,4k läst
S
SpackelFredrik: Om det sitter mer än 3 lager så skulle jag rekommendera att du sliter ner allt. Lättaste sättet att göra det är rolla på tapetklister eller tapetväck och sedan skrapa när gamla tapeten blivit ordentligt blöt. Efter det är det bara att spackla väggarna minst 2 ggr.
6 svar · 3,3k läst
S
SpackelFredrik: Du lär ju eftersläta panelen efter att du rullat den.
3 svar · 3,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Funderat på att sälja luckorna till någon som uppskattar så vackra arbetade luckor och köpa nya målade luckor?
4 svar · 3,0k läst
·
S
stf01: Gjort som föregående skrivare skrev och det blev bra. Tog även en vända på den lokala måleributiken. Nu vet man ännu mer om målning av träfasad, grundolja, grundfärg, färg. I min enfald så har jag alltid tänkt att det är väl bara måla med .. nåt. Min erfarenhet av målning sträcker sig till målning av påskägg med barnen. Nästa hus blir ett stenhus. :beer:
4 svar · 3,8k läst
K
Klasklättermus: jotuns benar blank eller matt kanske?
1 svar · 1,8k läst
A
Alko: Verkar bra, men nu såg jag hur dyrt det är o funderar på Jotun's Kvist o spärrgrund istället. Hmm, vill ju inte göra om det iofs...
11 svar · 7,4k läst
Stickan56
Stickan56: Vad står det på burken? /Stickan
2 svar · 2,8k läst
·
S
skutten11: Synd på så rara ärter som det kallas , men inte mycket att göra något åt om ni vill ha det bra . så ta det lugnt och avvakta
5 svar · 2,3k läst
Mazen
Mazen: Köp gipsbruk. Lätt använt, fyller bra och är slipbart. Kan krävas mer än 1 spackling för att få i rätt höjd, men du kan lägga på rätt tjockt.. och armera med tex glasfiberremsa.
2 svar · 1,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Varför modern fönsterfärg? Kör med riktig linoljefärg istället. Fungerar mkt bättre utomhus.
2 svar · 973 läst
K
Klasklättermus: [citat] man väntar 24-36 timmar innan övermålning. helst ska ytan vara torr >18% fuktkvot. behöver inte tvätta av. borsta av innan målning.
1 svar · 2,5k läst
garvin
garvin: Falu vapen är inte billigaste men den jag skulle använda. Kanske inte är något fel på andra märken. Men den jag använt och använder.
2 svar · 2,4k läst
T
Tohatsu: Ingen lite enklare (billigare) som funkar? :)
7 svar · 7,0k läst
Isakare
Isakare: Ja, spånet suger färg, så 2 gånger är nog minimum.
5 svar · 8,3k läst
T
Tosse: [citat] Du var inte otydlig. Men det är fortfarande en ovanlig lösning skulle jag säga. Sen är det ju jättebra att du är nöjd!
10 svar · 4,7k läst
D
Daniel__s: tack för svaret, skulle bli så omständigt och behöva mäta ut vart kaklet ska sitta.. någon annan kanske vet ifall primer behövs?
2 svar · 874 läst
garvin
garvin: Förr när man satt väv tapeter med pappers baksida. Limmade vi väggen och fuktade tapeten.
9 svar · 11,9k läst
S
SpackelFredrik: Mitt tips är att maskera av runt skadan du ska fixa, så tejpa noga och sedan olja på.
1 svar · 1,7k läst
·
S
SpackelFredrik: Normalt sett inga problem att måla detta, gör enligt följande: 1/ Tvätta staketet med Alcro Målartvätt för utvämdigt bruk. Undvik högtryckstvättning. 2/ Använd Alcro Grundolja på staketet. 3/ Grundmåla med Alcro Bestå Grund. 4/ Färdigstryk 2 ggr med Alcro Bestå Fönsterfärg.
1 svar · 5,0k läst
·
A
anjn: Jag valde falu vapen när jag målade om sommarstugan för två år sedan och har inte ångrat det en sekund. jag ser ingen anledning till att köpa falu rödfärg sedan dom drabbats av storhetsvansinne. dom billigaste varianterna ska man kanske undvika, men jag har inte märkt någon skillnad med falu vapen jämfört med falu rödfärg annat än priset. falu vapen var nästan 300 kr billigare
23 svar · 29,4k läst
S
SpackelFredrik: Normalt sett så ska en akrylat sitta på de flesta underlag. Men använd en snickerigrund för bästa vidhäftning. Viktigt dock att låta snickerigrunden härda typ 48 timmar innan du målar över med akrylatfärgen, om man målar för tidigt så kan akrylaten lösa upp grundfärgen
1 svar · 2,6k läst
F
fredl: Tack! Då stämmer det nog bra.
4 svar · 2,1k läst
S
SpackelFredrik: Min gissning är runt 1500-2000 kr. Tapeter 4 rullar a' 170:- st (Boråstapeter) Tapetlim 5 liter a' 200:- (Bostik) Spackel 3 liter för skarvspackling 150:- Täckpapp 1 rulle 75:- Tejp 1 rulle 40:- Div. Verktyg 250:-
2 svar · 1,6k läst
R
robban22: Gör mig snart olycklig på det jävla golvet.. Hyrde slip. Stått i ca 8h med damm och allt vad det innebär två fulla skottkärror med betongdamm har ja kört ut. Likförbannat när jag ska spola bort dammet efter allt är slipat så pärmar sig vattnet... Nu skiter jag i det utan målar så får det bli som det blir...
14 svar · 6,5k läst
·
garvin
garvin: Här var det inte mycket att tveka på. [bild]
12 svar · 9,5k läst
·
fia_mstd
fia_mstd: Tack!
5 svar · 2,2k läst
fia_mstd
5 svar · 2,2k läst
S
SpackelFredrik: Köp en 1/2 liter matt snickerifärg så är problemet löst.
2 svar · 2,7k läst
·
ericac
ericac: Japp, de är torra tyvärr. Dåligt jobb helt enkelt.
2 svar · 3,0k läst
·
PNO
PNO: NCS är ju ett sätt att beskriva kulör och nyans. Eftersom man reglerat hur många siffror som används så är ju inte antalet NCS-färger oändligt, men bra många kombinationer blir det ändå. De NCS kulörkartor som finns i färghandlarna visar ju oftast bara jämna 10-tal eller jämna 5-tal på varje värde. Så skulle alla tänkbara NCS-kulörer tryckas på en karta skulle kartbunten bli
3 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.