Färg, Måla & Tapetsera
SpackelFredrik: Billig färg ( Rusta, Biltema) blir ofta mycket dyrare än kvalitetsfärg typ Alcro, Caparol, Flugger och Nordsjö. Detta då billig färg täcker dåligt och det går således åt mer färg än med " bra " kvalitétafärg. Behandlingsgång: - Tvätta med målartvätt - Slipa lite lätt med 180 papper - Täckmåla 2 ggr Grundfärg behövs endast om det är trärent. Behandlingsgång Fönster: -
KnockOnWood: [citat] Nejnejnej! Men känn på brädan om den verkar sitta stadigt, eller om det går att trycka in den lite. I så fall skulle jag dra i en skruv som pressar in den lite.
fia_mstd: Hade samma problem och fick då rådet att slipa försiktigt med fint sandpapper. Valde dock att slipa om hela golvet så kan inte lova att den föreslagna metoden fungerade. Att slipa hela fungerade däremot ypperligt och då fick vi fixat några andra skador med.
Johanna-Maria: [citat] Japp! Har hållt på i flera månader...;)
Peter2400: [citat] Funkar med vad som helst för den lilla skadan, men du borde nog köpa en Dremel för det där;)
fb35523: Vad behöver du uppnå för brandklass? R30, R60...? Alcro har en färg som heter "Brennicks Safir för Stål" som kan ge upp till R90 om den appliceras korrekt. Den kan övermålas med valfri kulör tror jag. En bra färghandel borde kunna sälja allt som t.ex. Alcro har att erbjuda, men du kanske inte hittar brandskyddsfärg på Biltema eller Rusta...
Tosse: Ta in några offerter. Omöjligt för någon här att gissa utan förutsättningar kring hur fasaderna ser ut, gavelspetsar, takutsprång osv. Behov av ställning, åtkomst mm. Menar du 110 m2 per våning eller totalt? Sen är det stor prisskillnad mellan olika färgtyper på materialet. Hur lång tid tror du själv att det tar?
Kawar.A: Vill tacka samtliga för råd och tips. Jag skrapade bort färg, spacklade på nytt. Slipade jämnt med storlek 120 och cirkulerande rörelser. Har haft stark belysning riktad mot väggen. Resultatet blev fantastiskt! Lärt mig mycket!
JohnyS: Efter att ha rivit bort platsbyggda garderober så lade jag in en bit gipsskiva för höjdskillnad och gjorde en ram av almogelist runt hela ytan, allt målat i takfärg. [bild] Några konstnärliga krussiduller eller en målning kan ge ett taksmycke uppe erat hörn :) /johny
camaro1969: hej! har under några år målat med jotun butinox futura, grunning samt täckfärg. jag har nu slut på grundfärg men har rätt mycket täckfärg kvar. nu har denna utgått hos bauhaus där jag tidigare köpt den de föreslåt jotun visir https://www.bauhaus.se/visir-oljegrunning-pigmenterad-3l.html men 180:- litern för grundfärgen känns lite väl tilltaget tycker jag. särskilt eftersom den
Peter2400: ”Och att det är frätande, att man måste ha skyddsutrustning och särskild kunskap så känns den inte spot on.” Det här gäller väl för alla typer av cement och kalkbaserade torrbruk. Att den ska användas i torra utrymmen kan betyda att men inte ska ha den i badrum tex. Du kan kanske få någon på Weber att komma till er och demonstrera produkten på era golv, det hade varit bra
SpackelFredrik: Gå in på Beckers.se och använd deras "studio". Där kan man ladda upp en bild på sitt hus och sedan färgsätta det i olika färger.
whork: Check. Blir en runda till färgbutiken i morgon då. Ska även mål ytterdörren sen så det är väl inte läge att fuska.
HSP: Jag tvättade innan jag spacklade eller målade. Handskar och glasögon samt fönstren på vid gavel. Ammoniak blandningen var 25%ig ammoniak blandades 1del ammoniak och 10delar vatten det luktade riktigt starkt. Minns inte 100% men jag tror i kökstaket körde jag med målarsoda också. Då soda biter bättre på fett. Lukten försvann färg och tapeter sitter kvar och har inte missfärgats
Janus82: Om tapeten sitter fast så är den ju ett perfekt underlag. Låt den vara. Skarvarna är ju bara att slipa ner med sandpapper så blir det slätt. Eventuella lösa partier hittar du lätt om du målar väggarna med vatten/tapetklister blandat 50/50. Då kommer de bubbla upp så att du kan ta bort dem och spackla upp groparna. De delar som inte släpper sitter ju fast och kan som sagt lämnas där
SpackelFredrik: Varför inte bara köpa rätt typ av färg istället för lack? Handledare och räcken ska helst målas med en akrylatfärg typ Servalac från Alcro.
Johan Gunverth: HP Färg (numera Flügger) började med NCS-brytning redan på 80-talet och det var riktigt bra redan då. Det bör inte skilja så mycket mellan det gamla och det nya systemet som du beskriver. Jag jämförde de gamla proverna med de nya runt 1993 och det var i princip bara de allra ljusaste kulörerna som avvek något. Jobbade i grafisk produktion på den tiden och juridisk färgbedöming var
Acen: Jag tog dit en som kan det där och fick kika på det. Han tyckte det såg bra ut så han spackla upp ojämnheterna och nu är det bara slipa och börja tapetsera.
Christinaw34: Nyfiken på hur det gick? Tänkte också beställa därifrån
milimani: Tack för bra svar! Det är bara interiört jag tänker på en förändring de kommande åren isf men jag funderar just på om det är snyggare att ha alla lister enhetliga eller börja modifiera runt det hela, så det inte slutar med att det blir ert enda hopkok av färger :) Ska fundera ett varv till iaf helt klart. [citat]
rsa: RoffeN, se följande länk: https://www.byggahus.se/forum/threads/caparol-sylitol-bio-silikatfaerg.299072/#post-2957629
Tosse: Du kan göra det med våtrumslim. Inte tapetklister - det kan släppa sen när du spacklar. Limma flödigt och dra av med en spackel så att du får full täckning. Låt torka ordentligt innan du spacklar. Annars släpper limmet.
Jagärjag: Hej! Jag har en öppen spis hemma som jag skulle vilja måla om nu i samma veva som vi renoverar vardagsrummet.. De förra ägarna har satt in en kasett som man eldar i men själva murstocken och väggarna är kvar runt om som den var förut. "Väggarna" till spisen är gjorda av skiffer. Jag vill måla om dom i vitt men vet inte vilken färg som är bäst att använda? Dom blir lite varma när
Pada5: Väggen är ju riven till höger. Kommer det se konstigt ut att det är högre i taket kontra vad det är vid dörren? Före/efter.
ricebridge: [citat] Vanlig målarfärg brukar inte tåla slitaget på golv. Men som @Mazen skriver, man kan ju måla/betsa först och sen lacka. Golvlack brukar ju vara genomskinlig.
KnockOnWood: Det finns nog inga genvägar. Papp och tejp. Om du inte kan lossa planstegen och lägga undan dem.
slacker: Jag har köpt plåtburkar med lock på lokala K-Rauta - Perfekt när man målade huset och stugan för att pytsa över från större hinkar.