Färg, Måla & Tapetsera
TeroM: [citat] Spackla det värsta, primer och sedan renoveringstapet.
Munkfors: Jag tvättade ju av väggarna med diverse medel innan jag målade men silikaten verkar bita sig fast stenhårt i allt den kommer i kontakt med. Så för den skull verkar det inte spela nån roll att det är plastfärg kvar.
K-S-L: [citat] Jag hade målat dom med linoljefärg, två strykningar. Eventuellt grundat med järnmönja. Så har jag gjort med mina plåtar.
Husgubbe: Låter som helt ok kostnad tycker jag för att få som ni vill, lite pengar om man har byggt helt nytt hus och får ni de färger ni vill så slipper ni fundera sen. Såg vad snabbt och enkelt det gick att sprutmåla vårt hus invändigt när det var samma vitt överallt jämfört med att maskera och byta färg per rum och inte spruta, så köper absolut kostnadstillägget när dom inte kan
Kallebäck1: [citat] Ja det skulle spacklas (tror jag) och det skulle också målas om. Jag glömde nämna att det skulle vara hela väggen med tak höjd på 250 cm.
SpackelFredrik: 1 liter färg räcker till 6-8 kvm. Bra riktmärke tycker jag
Åsa Lund: Finns program och hemsidor på nätet där man kan testa att färglägga sitt hus
Appendix: [citat] Ts: Senast online: 2018-01-22 Så ännu en som bara frustrationsskapade ett konto på ett forum för att aldrig mer återvända och bidra :(
SpackelFredrik: Inte behöver du skura som en tok, köp en tvättborste på färgaffären som passar på förlängmingsskaft och skura lite lätt. Viktiga är att ha låta tvättmedlet verka och sedan vara noga med skölja bort det.
bivven: [citat] ah oki, jag ska se över eldosor och alla brytare, ser inte ut.... tack för tipsen! ska bli kul detta...NOT!
hscn: Tycker som flera andra, använd linoljefärg och avvakta naturligt slitage. Om du ändå har bråttom tror jag att det finns andra sätt att fixa slitaget än åverkan med stålborste på vinkelslip. Kommer att se ut som du blästrat dörren (djupa fåror mellan årsringarna). Såpa löser/förtvålar linoljefärg. Bör fungera att tvätta/skura med såplösning efter ordentlig torktid (minst ett
Pelle med stugan: Jag ska måla om några vindskivebrädor som fläckvis har blivit missfärgade av tjärpapp och asfaltsklister. Går det eller bör jag byta ut brädorna?
SpackelFredrik: Om panelen är i gott skick så räcker det att göra en "pågrundning" där det blivit trärent. Obs glöm inte att tvätta av fasaden innan målning.
pelleprognos: [citat] Val av tillverkare har nog mindre betydelse, jag använde nog Jotun. Genom att lasera så "mildras" intrycket av kvistar men dessa kommer ändå att synas. Det är ju en smaksak vad man gillar, kvistarna ger ju ett livligare intryck men kan upplevas som ett oroligt intryck på större ytor. Vi har täckmålat övriga innertak, furu/gran med mycket kvistar i resten av kåken vita.
Yrrol: Var ute och kollade idag och det är ingen nya påväxt än och jag har nog bara målat en omgång ospädd med faluvapen. [bild] [bild] Fast på andra byggnaden där jag hade 2-3 lager, där flagnade det dagar efter. [bild] Jag använde en stålborst modell större; [bild] Och teleskopskaft till pensel gjorde arbetet mycket roligare då jag slapp stege. På gaveln i skuggsidan så har jag
Henrik Vinge: Hej allihop, Jag söker ett foder av den här typen, liksidigt med flera ränder. Har sett det på olika bilder men aldrig i verkligheten eller i någon butik. Är det någon av er som känner till var man kan få tag i något liknande? Vänliga hälsningar, Henrik [bild]
Bernieberg: Köp en smyglist, ex 8x15 mm. Plana sidan mot taket och den avrundade nedåt. Spika upp med dyckert. Eventuellt en tung sträng målarfog om de syns någon glipa och sen måla in det. https://www.sodra.com/sv/travaror/interior/lister/list/fonstersmyg/smyglist-i-furu-obehandlad/
Pagno: Alltså, som @Daniel 109 skriver, fukten kommer in och torkar igen vid olika årstider. Använder du felaktiga färger så kan det bli att fukten stannar i virket samt att det då inte har det skydd som grundfärgen ger. Grundfärg har flera funktioner, dels att få täckfärgen att fästa samt att skydda virket.... Mvh P-A
Mjolnir: [citat] Låter lite överambitiöst hehe :p skulle bara måla en våningssäng till barnen.
HeadQuaker: Har en sådan men det är väldigt tungt och svårt att borsta upp mot takfoten. Gjorde lite tester mot garaget igår, testade med borsten men det slutade med att jag sprayade lite tvättmedel och sedan rengjorde med handdusch. Lite vatten går det nog in men frågan är om det kan vara ett problem.
Stefan N: [citat] Det lär det nog göra. Tapetgrund, jag föredrar Alcro Kraft som är oljebaserad då den garanterat inte bubblar.
rudeez: Tjena! Oljade i veckan ett obehandlat utebord med pigmenterad vattenlöslig Cuprinol, till fotändarna köpte jag transparent naftabaserad. Nu vill jag lägga ett lager till på skivan men vill inte göra de mörkare med den pigmenterade, blir de skit om man kör den naftabaserade på den vattenbaserade?
runjes02: Supertack! Den jäkeln ligger i en påse imorgon efter jobbet.