Har strukturtapet i nästan hela huset. Hur får jag det till en slät vägg jag kan måla på bästa sätt?
Läste om att ev dra en slipmaskin med fint sandpapper?
Bif bild hur tapeten ser ut plus hur det blivit där det släppt efter en nedmonterad hylla.
Läste om att ev dra en slipmaskin med fint sandpapper?
Bif bild hur tapeten ser ut plus hur det blivit där det släppt efter en nedmonterad hylla.
Ånga loss dem. Finns maskin att hyra.
Det bästa är att försöka riva ner den. Har du tur är et en finare kvalitet av strukturtapet som är spaltbar, dvs att man enkelt river av hela sjoket med struktur och får den gråare, lite luddiga underdelen av tapeten kvar bara. på den kan du sedan spackla och slipa.
Kan tillägga att det blir bara knas om du försöker slipa den jämn och inte riva ner den.
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
Vi hade strukturtapeter i en lägenhet som satt som berget på väggarna. Eftersom vi visste att det var puts och inte gips bakom, så blandade vi hälften vatten hälften tapetklister som vi penslade på ymnigt och sedan täckte vägarna med plast över natten. Gick hur lätt som helst att dra ner och skrapa bort tapeten dagen därpå. 
Just det, det gamla tricket hade jag glömt, men jag känner igen det när du säger det. Kan bara bekräfta!Gammelnörden skrev:
Vi hade strukturtapeter i en lägenhet som satt som berget på väggarna. Eftersom vi visste att det var puts och inte gips bakom, så blandade vi hälften vatten hälften tapetklister som vi penslade på ymnigt och sedan täckte vägarna med plast över natten. Gick hur lätt som helst att dra ner och skrapa bort tapeten dagen därpå.![]()
Tapetskrapa körde jag på målad spåntapet, som det även ser ut att du har. Gick över förväntan smidigt.
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...tapetverktyg/tapetskrapa-anza-150-mm/p-677303
Edit, på bilden ovan vanlig tapet men funkade lika bra på spåntapet bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bygghemma.se/golv-och-v...tapetverktyg/tapetskrapa-anza-150-mm/p-677303
Edit, på bilden ovan vanlig tapet men funkade lika bra på spåntapet bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara