Har strukturtapet i nästan hela huset. Hur får jag det till en slät vägg jag kan måla på bästa sätt?

Läste om att ev dra en slipmaskin med fint sandpapper?

Bif bild hur tapeten ser ut plus hur det blivit där det släppt efter en nedmonterad hylla.

• Strukturtapet med synligt hål och släppande delar där en hylla varit monterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ånga loss dem. Finns maskin att hyra.

Det bästa är att försöka riva ner den. Har du tur är et en finare kvalitet av strukturtapet som är spaltbar, dvs att man enkelt river av hela sjoket med struktur och får den gråare, lite luddiga underdelen av tapeten kvar bara. på den kan du sedan spackla och slipa.

• Gilla
Kyle1972 och 2 till
  • Laddar…
Kan tillägga att det blir bara knas om du försöker slipa den jämn och inte riva ner den.

Gammelnörden
Vi hade strukturtapeter i en lägenhet som satt som berget på väggarna. Eftersom vi visste att det var puts och inte gips bakom, så blandade vi hälften vatten hälften tapetklister som vi penslade på ymnigt och sedan täckte vägarna med plast över natten. Gick hur lätt som helst att dra ner och skrapa bort tapeten dagen därpå. :)

• Gilla
Kyle1972 och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vi hade strukturtapeter i en lägenhet som satt som berget på väggarna. Eftersom vi visste att det var puts och inte gips bakom, så blandade vi hälften vatten hälften tapetklister som vi penslade på ymnigt och sedan täckte vägarna med plast över natten. Gick hur lätt som helst att dra ner och skrapa bort tapeten dagen därpå. :)
Just det, det gamla tricket hade jag glömt, men jag känner igen det när du säger det. Kan bara bekräfta!

Tapetskrapa körde jag på målad spåntapet, som det även ser ut att du har. Gick över förväntan smidigt.

Avskrapad tapet i högar på golv nära dörröppning med bortskrapade delar på väggen, väl synlig i renoveringsprocess.
Skapa konto

https://www.bygghemma.se/golv-och-v...tapetverktyg/tapetskrapa-anza-150-mm/p-677303

Edit, på bilden ovan vanlig tapet men funkade lika bra på spåntapet bild nedan.

Tapetskrapa står upp mot en delvis skrapad vägg med skrapade tapetrester spridda på trägolvet.
Skapa konto

Tack för samtliga svar.
Tapeten sitter som berget.. Kört med tapetskrapa och det blir såhär.. några inputs? :)

• Vägg med bitvis bortskrapad fastsittande tapet och hög med tapetrester på golvet.
    Skapa konto
H Hallb skrev:
Tack för samtliga svar.
Tapeten sitter som berget.. Kört med tapetskrapa och det blir såhär.. några inputs? :)
Spackla det värsta, primer och sedan renoveringstapet.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.