2 478 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Grunda eller ej.
Har stuga målad med akrylatfärg, ska byta kulör vid ommålning.
Köpt grundfärg och den färg som ska på sen.
Har skrapat och kanske 10% är trärent, resten sitter färgen fast på.
Killen på färgaffären sa att man endast ska grunda där man skrapat trärent.
Ni målare: stämmer det? Grunda lite fläckar här och där, sedan gå lös med den nya kulörem x2?
Köpt grundfärg och den färg som ska på sen.
Har skrapat och kanske 10% är trärent, resten sitter färgen fast på.
Killen på färgaffären sa att man endast ska grunda där man skrapat trärent.
Ni målare: stämmer det? Grunda lite fläckar här och där, sedan gå lös med den nya kulörem x2?
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det är alltså akrylat som ska på igen? Finns väl inte så mycket att välja på när man gått in på den vägen.
Är det stor kontrast i kulörbytet? I så fall kan grundning av allt hjälpa till med täckningen.
Spontant hade jag grundat alltihop för att få bästa möjliga fästförutsättningar för nya färgen.
Är det stor kontrast i kulörbytet? I så fall kan grundning av allt hjälpa till med täckningen.
Spontant hade jag grundat alltihop för att få bästa möjliga fästförutsättningar för nya färgen.
Akrylat på igen ja.
Kulör från lite mörkare än faluröd till mörkgrått
Kulör från lite mörkare än faluröd till mörkgrått
Vi flyttade in i vårt hus 2006, det var då målat med akrylat i en kraftig röd kulör.
Vi målade om huset till ljusgrått men 1 strykning Tinova VX, (liknande Nordjö One).
Norr och västerfasaderna ser fortfarande väldigt bra ut efter 12 år, ingen ommålning planerad på länge.
Söderfasaden fick vi måla om efter 6 år och fasaden mot öst är nu rutten och ska bytas.
Jag är ändå nöjd med vårt val att mot rekommendation måla endast 1 lager.
Första strykningen av huset, speciellt om man byter kulör, kan jag stå ut med, men andra och tredje är fruktanvärt tråkigt.
Jag hade altså gjort som killen i färgaffären tipsade dig om.
Men om du har tid, pengar och tålamod så är det givetvis bättre med fler lager.
Vi målade om huset till ljusgrått men 1 strykning Tinova VX, (liknande Nordjö One).
Norr och västerfasaderna ser fortfarande väldigt bra ut efter 12 år, ingen ommålning planerad på länge.
Söderfasaden fick vi måla om efter 6 år och fasaden mot öst är nu rutten och ska bytas.
Jag är ändå nöjd med vårt val att mot rekommendation måla endast 1 lager.
Första strykningen av huset, speciellt om man byter kulör, kan jag stå ut med, men andra och tredje är fruktanvärt tråkigt.
Jag hade altså gjort som killen i färgaffären tipsade dig om.
Men om du har tid, pengar och tålamod så är det givetvis bättre med fler lager.
Om panelen är i gott skick så räcker det att göra en "pågrundning" där det blivit trärent.
Obs glöm inte att tvätta av fasaden innan målning.
Obs glöm inte att tvätta av fasaden innan målning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden