Y
Har några stora byggnader som jag inte är sugen på stå på stege och borsta rent innan det sprutmålas.
Kan tänka mig högtryckstvätta av det mesta lösa.
Men det svarta, som jag antar är mögel eller alger, hur hanterar jag detta? Sprutar gift före färg? Sprutar gift iblandat i färgen?

Visa bilaga 183449
Visa bilaga 183450

Redigerat av moderator:
trycktvätta och måla över. Ingen ska väl springa och granska dina uthus med förstoringsglas heller? Du kan ju prova en batch med lite gift i färgen och en utan på nått mindre synligt ställe så kan du skriva en tråd om resultatet här :thumbup:

Hur ska du stå när du ska sprutmåla? Byggnadsställning eller lift? Går det inte att borsta strax innan du sprutmålar? För att eliminera risken för skräp som är kvar kanske du kan köra med tryckluft över ytan för att bli av med det lösa som är kvar efter borsten.

Y
Till viss mån stege, skylift på kortsidorna.
Det är inte så bråttom så högtryckstvätt och låta det torka några veckor hade funkat.

Även om jag borstar av så tänker jag att det svarta som växer fortfarande blir kvar såvida jag inte besprutar det med något.

Jag prövade ju köpa något skumt (bentasin?) gift och hällde i förra årets förhink, men jag var så orolig när jag målade med den att jag skulle få det i mig. Står jag och sprutmålar så är risken stor att man kan andas in det, nu har jag iofs ansiktsmask med filter godkänd för de minsta partiklarna men ändå.

Högtryckstvättade du och blev det bra i så fall?

Y
Nej jag bara sopade med stor stålborst. Sedan på med två lager färg med pensel.
Det blev okej. Fast andra byggnaden flagnade väldigt så lärdomen från den målningen var att jag ska spä ut slamfärgen vid första omgången.

Det svarta lär jag nog få tillbaka rätt snart, grannen har endel också.
Jag spruta grönfri på ena gaveln och tagit död på det mesta som växte, ska borsta och måla den i sommar ifall jag får en spark i baken och kommer igång.

Y Yrrol skrev:
Sedan på med två lager färg med pensel
Är det inte så att vid ommålning ska enbart ett lager målas?

Y
Fast efter att jag har borstat så är brädan nästan helt ren så tyckte det var mer jämförbart.
Sen behövde jag två lager för att det skulle bli lite märkbar kulör.
Enligt burken så ska man spä första svepet vid nymålning likt du säger. - Vilket jag inte gjorde. Så det flagna på andra byggnaden som hade mer färg på sig sedan innan.

//för vara ärlig så är det mer troligt att jag låter en sprutmåla åt mig istället, har inte tålamod med att måla//

Y Yrrol skrev:
Nej jag bara sopade med stor stålborst. Sedan på med två lager färg med pensel.
Det blev okej. Fast andra byggnaden flagnade väldigt så lärdomen från den målningen var att jag ska spä ut slamfärgen vid första omgången.
Okej. Jag kan ju prova mig fram. Jag lär ju märka efter ett par kvadratmeter om det blir dåligt, och då prova med stålborste istället. Känns ju inte som att det är så himla noga på en gammal lada.

Y
Var ute och kollade idag och det är ingen nya påväxt än och jag har nog bara målat en omgång ospädd med faluvapen.
Visa bilaga 272645
Visa bilaga 272646

Fast på andra byggnaden där jag hade 2-3 lager, där flagnade det dagar efter.
Visa bilaga 272647

Jag använde en stålborst modell större;
iu
Och teleskopskaft till pensel gjorde arbetet mycket roligare då jag slapp stege.
På gaveln i skuggsidan så har jag grönalger och annat, som dog av grönfribehandlingen.

Denna sopmaskin verkar smidig, trots att han låter andfådd:

• Gilla
limstift
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.