Ska tapetsera och måla i två små utrymmen. Skafferiets vägg nedan skall kläs i blommig tapet men jag är osäker på hur långt jag ska riva ner tapeten innan jag börjar spackla. Ska jag renskrapa masoniten eller börja spackla nu? Eller kanske måla ett varv med vit grundfärg för att se skavanker som måste bort innan jag sätter igång med spacklet? Eller ska jag slå på ett varv masonit? Har inte tänkt att räta upp väggarna så att gips funkar då lite ojämnheter kan få synas men inte övermålade spikhål...

En vägg i ett rum med masonitpaneler där gammal tapet delvis är bortskrapad och spikhål syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I garderoben nedan ska vi ha ytterkläder och tänkte oss en svagt grå nyans målad på masoniten. Det är väl värt att slipa, spackla och slipa innan målning? Sätta remsa på skarven och i så fall, när? Direkt under spackling eller ska den torka lite?

Obehandlad masonitvägg med synliga skarvar och små spikhål som behöver förberedas innan målning eller tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tacksam för hjälp.

Bild 1: blöt ner så mycket som möjligt av den gamla tapeten. Använd en blomspruta och blöt och skrapa. Efter du är nöjd så spacklar du alla skavanker, slipa och tapetsera.

Bild 2: slipa av allt innan du spacklar, spackla skarven och lägg en remsa i det våta spacklet. Spackla och slipa tills du är nöjd.

• Gilla
MmeMim
  • Laddar…
  • Gilla
SpackelFredrik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.