L
Latitud79: Då är det bara att spackla det som behöver spacklas. Se till att fasa av snyggt mot det som inte behöver spacklas. Om det blir något som inte ser bra ut, är det säkert bara du som kommer att se det.
3 svar · 1,5k läst
mexitegel
mexitegel: [citat] Har mest använt renoveringsgipsen från byggmax och även om den uppfyller svensk standard är min upplevelse att gyproc-skivan är klart smidigare att jobba med. Vad gäller pris på spackling så har jag hört priser på 150-200 kr/kvm
20 svar · 9,6k läst
·
K
Krypstocken: Enig
3 svar · 7,2k läst
·
K
3 svar · 7,2k läst
·
T
Tosse: Så där får du nog räkna med att det ser ut. Träet krymper och expanderar över årstiderna.
1 svar · 1,6k läst
·
T
Tosse: Det räcker att du tvättar, skrapar bort ev. löst sittande färg och grundar det som blivit trärent.
1 svar · 3,7k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: Nä! Men det spelar ingen roll! Tvätta du med klor så dör eventuellt mögel. Fixat faxat. Staffan
7 svar · 4,1k läst
·
Juliecorn
Juliecorn: [citat] Självklart, bra poäng! Vi kan också tänka oss att måla själva :)
4 svar · 7,7k läst
T
Tosse: Finns två varianter: 1. Släpp tapeten en mm ned på listen så den täcker eventuell glipa 2. Sätt golvsockeln över tapetkanten. Eventuella glipor fogar du med övermålningsbar fog och målar sedan försiktigt med samma färg som golvsockeln. På samma gång passar du på att spackla och måla resten av listen så slipper du glipor i hörn, skarvar och spikmärken.
4 svar · 7,3k läst
S
sepani: Tack! Det är det absolut. Jag hade ett minne av en tråd på temat men kunde inte hitta den. Nu gäller det nog bara att få tummen loss o ta in ett par offerter.
4 svar · 4,5k läst
S
Snappahaneklanen: Målade med deras mörkblåa för något år sedan, det funkade helt okej. Vill däremot varna för deras takfärg, det blev flammigt och jag fick måla om med färg från något mer välkänt märke.
2 svar · 6,2k läst
mexitegel
mexitegel: Limmet borde inte sitta mer än i pappen i i gipsen. Jag hade nog provat att skära bort limmet med ett rakblad. Du behöver ju ändå spackla upp skruvhålen så det blir ju förhoppningsvis inte så mycket merjobb.
6 svar · 2,3k läst
·
S
SpackelFredrik: Är det blåsor bakom väven hjälper inte renoveringsduk överhuvudtaget, utan alla blåsor måste bort. Renoveringsgips är kostsam och bökigt, dessutom så måste skivorna spacklas ib alla fall. Bredspackling för en amatör är inte så lätt, mitt tips är att ni köper rullspackel som underlättar jobbet rejält. Ta in en offert från ett måleri på själva spackiingen så kan ni ju måla
1 svar · 2,1k läst
S
Snoris: Mellanslipat givetvis. Temperaturen ligger nog uppåt 18'c. Justnu har jag ganska högt färgflöde och eftersom lådorna legat ner och jag inte velat luta sprutan så mycket har avståndet till materialet blivit ganska långt. Kanske helt enkelt testar att köra lägre flöde, minska avståndet och blandar färgen mindre trög?
11 svar · 6,0k läst
·
S
Stefan1972: Sätt upp en tavla eller hylla så länge.....
10 svar · 6,7k läst
·
S
Stadsfiskalen: [citat] Man brukar inte gera lister i innerhörn normalt sett. Däremot såg det där förjävligt ut och går att ordna utan större problem.
13 svar · 3,8k läst
·
S
Stefan1972: Alltid spricker är ju en sanning med modifikation. En trappa rör sig som sagt och i skarvar mellan de olika komponenterna så får man nog räkna med att det rör sig och även spricker men bor man i ett gammalt hus så får man nog stå ut med det. Målar man tunt med linoljefärg så tror jag nog att det klarar sig ganska bra ändå. Det blir ju värre om du kladdar på med nån modern färg
12 svar · 3,4k läst
·
SSSS
SSSS: Tack för tips! Målade på en sväng till nyss och det verkade funka fint.
3 svar · 12,8k läst
N
Najad: Det beror tydligen på hur din yta ser ut idag enligt han jag pratade med, men dom rekommenderar helgrundning ja. Men Demidekk Ultimate verkar ju vara ett bättre alternativ ändå.
5 svar · 7,9k läst
useless
useless: Skruva upp spontade färdigmålade takskivor i mdf. Befintlig panel är ett perfekt underlag. https://www.byggmax.se/virke/innerpanel/takpanel/takpanel-v-fas-p10282
1 svar · 1,8k läst
R
Rockryder: Om någon undrar är det helt normalt utseende på färgen! Kollade med butiken och har målat första målningen. Det ser bra ut!
1 svar · 1,5k läst
·
F
frityreldarn: [citat] Nix. Ingen bild.
4 svar · 1,3k läst
Martin321
Martin321: Ja precis, efter det kan du måla med vad du vill.
3 svar · 2,6k läst
·
T
Tosse: Om det är sprutspacklet (och alltså har en riktigt grov struktur) så blir det vårt att handpackla bort ojämnheter och få det osynligt. Tror du får ta en bild på problemet om du vill få bra råd. Men som Fredrik skriver ovan - har du provat att bara måla om det med en matt takfärg av bra kvalitet? Kanske räcker det för att få det tillräckligt snyggt.
4 svar · 15,8k läst
·
M
Monterey: Jag kommer att prova att slipa och sedan sätta upp en renoveringstapet. Därefter köpa mer färg och måla! Det blir en dyr vägg..
5 svar · 7,7k läst
S
Stadsfiskalen: Antingen bredspacklar du upp väggen ett par gånger med ett bättre grov spackel. Eller så sätter du renoveringsgips direkt på väggarna. Det är de lättaste och minst tidkrävande du kan göra i detta läge.
1 svar · 2,7k läst
·
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: Hej BirgitS stort tack för tips! Ska kolla detta med appar.
2 svar · 2,1k läst
·
Peter2400
Peter2400: När vi flyttade in i vårt hus för 12 år sedan så ville vi köpa kvalitetsfärg. Köpte dyr beckers takfärg och målade 2 lager, det blev ok. Jag vart förbi en kompis där hans Polska snickare precis målat 1 lager med färgen jag länkade till ovan, det såg bättre ut än mina 2. Vi köpte sadolinfärgen istället, och insåg då att Beckers inte var vit, de använder S0500 som vit. Efter
7 svar · 12,6k läst
L
luffarn: Jodå, det funkar utmärkt med den billiga färgen. Har gjort detta på minst 5 rum Lycka till
1 svar · 4,5k läst
E
Ecke16: Som rubriken lyder det fungerar väl att behandla ett bord byggt av konstruktionsvirke? Alltså med sioo:x altan. /Ecke
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.