Hej alla experter!

Jag har dragit igång något väldigt jobbigt. Skrapa ner plastfärg från källarväggar för att kunna måla med silikatfärg sen. Ser ut som plast/oljefärg ytterst (grön) och under är det starkt kritande färg (kalkfärg eller limfärg antar jag). Jag tänkte om ni tittar på ett par bilder jag tagit om underlaget duger för målning med silikat. Vissa partier sitter det mycket kalk kvar på och sen har jag en bild där plastfärgen är kvar.

Jag undrar också om man kan slipa lite på plastfärgen och få silikaten att fästa även där?

Källarvägg med bortskrapad grön plastfärg, exponerad underliggande kritande vit färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fäster silikat på detta? (behöver inte vara fuktgenomsläppligt där tror jag).

Källarvägg med bortskrapade gröna färglager som visar underliggande kritig vit yta.
Skapa konto
Här har jag fått bort nästan allt grönt, kvar är kalkfärg eller limfärg (tror jag). För mycket kalk att måla på?

En delvis avskrapad källarvägg med rester av grön plastfärg och en strömbrytartavla.
Skapa konto
Renaste väggen hittills. Går det bra om det är lite vitt kvar i kratrarna?

Tackar ödmjukast för svar på detta. Kan spara en hel del tid om jag inte behöver skrapa så noga. Samtidigt är jag noga med resultatet.

Wow vilket slit!
Mitt tips att försöka få bort det vita ( kan vara kalkutfällningar) med en skurborste. Den gamla färgen som du inte får bort är ingen katastrof, dock får du ju inte den funktion som Silikatfärg har på ren puts.
Ofta använder man en Silikatbinder först för att bättra på vidhäftning och jämna ut insugningen på målningen.

• Gilla
MH1001
  • Laddar…
Ja, jag köper ju nåt silikatsystem med grund (binder). En del av kalket går att tvätta bort men små fläckar sitter som berget. Men är understa bilden godkänd för målning? Jag tvättar av allt med skurmedel och hård skurborste, sen sköljer väggen med vatten om det låter som en idé?

Bilden på mitten hade jag redan tänkt gnugga lite extra för att få fram mer puts, men det behöver inte vara helt rent alltså? Silikaten behöver kalk/cement för att kunna härda va?

Då är det bara att börja måla, och nej, Silikat behöver inte kalk eller cement för att härda. Jag har målat gipsväggar med silikat utan några som helst problem. Tänk dock på att måla en vägg i taget, dvs måla alla vinklar och hörn på en vägg och rolla direkt. Annars är det risk för rullgator eller flammighet, tänk också på att Silikat i prncip är omöjlig att bättra på.

Varför målade du silikat på gips? Tack för svar

Nån mer som har kommentarer kring detta?

Snyggt jobbat. Jag kan inte svaret på din fråga men om jag vore du så skulle jag testmåla på ett ställe (kanske helst en hel vägg), först grunda (har för mig att man blandar 2 delar silikat med 1 del binder, men jag kan minnas fel) och sedan måla 1-2 gånger med silikat, för att se hur det blir. Om man ska vara supernoggrann så ska nog allt kalk bort men det är lättare sagt än gjort.

Vi håller också på och renoverar vår gamla källare nu men vi har idag slipat ner våra väggar med en betongslip. Nackdelen med att göra som vi gjort är att väggen inte blir rak eftersom den kraftfulla slipmaskinen ofta skär in i väggarna eftersom väggen inte är jämn eller pga att man inte orkar hålla maskinen jämt mot väggen hela tiden.

Hur gjorde ni för att bli av med plastfärgen?

• Person i skyddsutrustning slipar en vägg i dammig miljö med en arbetslampa i förgrunden.
    Skapa konto
M Mystin skrev:
Varför målade du silikat på gips? Tack för svar

Nån mer som har kommentarer kring detta?
En arkitekt som ville ha en helmatt yta...

• Gilla
Germanpilsner
  • Laddar…
Jag har provat med alla möjliga grejor. Det som verkar funka skapligt (även om det också tar lång tid) är att pensla på Biltemas färgborttagningsmedel och skrubba in det med stålborste. När färgen mjuknat kan man skrapa/skära bort mycket av det. Sen har jag blött ner väggen ordentligt med vattenslang och kört grovrengörare på borrmaskin. Min vinkelslip har så högt varvtal så det blir så mycket damm.

Nån som vet nåt bra medel att tvätta bort kalk med?

M Mystin skrev:
Nån som vet nåt bra medel att tvätta bort kalk med?
Kalkosan?

Hur farlig är den att jobba med? Kanske kan blanda till egen citronsyra och gnugga med?

Inte alls tror jag, använd gummihandskar bara. Citronsyra går säkert nästan lika bra.

Ättika löser kalk effektivt och den bör vara uppvärmd.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Ättika luktar tyvärr bedrövligt men det kan man ju prova

M Mystin skrev:
Ättika luktar tyvärr bedrövligt men det kan man ju prova
Lukten försvinner när det har torkat. Man kan blanda i lite pressad citron för en mer behagligare lukt.

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Hej igen!

Jag tänkte uppdatera lite med bilder för den som är nyfiken. Behöver även lite tips.

Renoveringsprojekt med slätputsväggar klara för målning, spacklat golv runt rör, grön dörr utan foder.
Skapa konto
Renoveringsarbete med putsade och spacklade väggar samt en trätrappa i ett bostadsrum.
Skapa konto

Här har jag putslagat på några ställen samt spacklat golvet där det stack upp en rörstump. Nu får väggarna duga för målning med silikat. Fy fan vilket slit. Hoppas även att silikatfärgen sätter sig en bit upp i trappan där jag inte skrapat.

Renoverat rum med putsade väggar och en vit dörr utan foder, redo för målning.
Skapa konto

Här skulle jag vilja ha tips vad jag kan ha runt dörrarna i stället för träfoder. Ett alternativ är ju att dra latex runt karmen och måla kant i kant. Finns det annars nåt snajsigt foder i plast som är självhäftande? Vet att det finns självhäftande plastlister till panelskivor men de blir ju helt platta. På insidan toan satte jag upp riktigt foder i trä som jag spikade/limmade men det är ju rätt drygt när man inte kan spika var man vill. (dessutom använde jag femtielva tvingar för att limma fodren).

Tackar ödmjukast för lösningar som är både smidiga och snygga!

• Gilla
Klabbarparn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.