Hej
Jag har ett par gamla ytterdörrar (se bild nedan) som jag tagit bort färgen på och nu vill jag måla dem så att de ser slitna ut. Jag tänker att jag målar som vanligt, dvs ett lager grundfärg och ett par lager vanlig färg ovanpå det . Därefter tänker jag gå på med slippapper/slipmaskin så att det ser gammalt och slitet ut. På vissa ställen tänker jag att det trärena kommer fram. Slutligen tänker jag behandla med någon form av träolja så att dörrarna klarar av väder och vind.

Tänker jag rätt och vilken olja ska jag behandla med? Jag vet inte vilket träslag dörrarna är gjorda av ...
Tacksam för detta tips

Två gamla ytterdörrar med borttagen färg och synligt trä, redo för att målas och åldras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga konkreta förslag (jag har aldrig tyckt om den stilen personligen), men googla/youtuba på "shabby chic" så hittar massor.

Stålborste på vinkelslip/borrmaskin?

J JPW skrev:
Stålborste på vinkelslip/borrmaskin?
Jo, det funkar nog och det är ungefär så jag tänker slita ner färgen. Jag undrar nog mest över hur jag behandlar efter det att jag har slipat bort delar av färgen så att jag får ett rötskydd.

Mattlack bör fungera.
Olja måste göras om varje år, dessutom kan det bli fult ovanpå den kvarvarande färgen.

Rekommenderar linoljefärg (& lack). Den har "graceful degradation" med ålder och slitage.

• Gilla
Fredsan
  • Laddar…
De där vackra dörrarna kommer att se gamla och slitna ut även utan att du förstör dem med vinkelslip. Måla dem ordentligt och låt dem vara så det är fantastiska dörrar!

fia_mstd fia_mstd skrev:
De där vackra dörrarna kommer att se gamla och slitna ut även utan att du förstör dem med vinkelslip. Måla dem ordentligt och låt dem vara så det är fantastiska dörrar!
Haha, jo de är vackra fast jag vill att helheten ska bli vackert och jag har inte tid att vänta flera år. Och "vinkelslip" låter ju väldigt våldsamt. Tänker gå mer varsamt fram :)

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Skulle också rösta på lackning istället för olja. Vill du att färgen ska bli mattare och åldras vackert, ta linoljefärg och behandla bara med lack där du slipar trärent.

Redigerat:
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Tycker som flera andra, använd linoljefärg och avvakta naturligt slitage.

Om du ändå har bråttom tror jag att det finns andra sätt att fixa slitaget än åverkan med stålborste på vinkelslip. Kommer att se ut som du blästrat dörren (djupa fåror mellan årsringarna).

Såpa löser/förtvålar linoljefärg. Bör fungera att tvätta/skura med såplösning efter ordentlig torktid (minst ett par veckor), kanske skrubba med Scotsch Brite, (den vita varianten utan slipmedel). Glöm inte att noggrant skölja bort såpvattnet när du nått önskvärd slitagenivå annars fortsätter förtvålningsprocessen av linoljan.

Efter torkning någon vecka kan Kinesisk tungolja av bra kvalitet blandad med 50% balsamterpentin vara en bra variant för ytskydd. Den bildar film och står emot vädrets makter bra.

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.