4 575 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Flammig färg igen... Måste va klart imorgon...
Här kommer ännu en fråga om flammig färg. Målar badrumstaket som är gipsat, spacklat, grundmålat och nu två lager våtrumstäck. Färgen är fortfarande flammig. Efter att ha läst ideliga trådar tycks jag kanske ha haft för lite färg på rollern men JAG FATTAR INTE hur man kan ha mer färg på rollern för då droppar det på mig, blir ränder utanför rollern och rollern glider - snurrar inte - på en punkt å drar ut färgen istället. Det är inte förrän jag har rollat av färgen som jag verkligen får snurr på rollern. Å ja jag köpte den bästa enligt målaraffären. Imorgon kommer mattsättaren å jag är inte sugen på att måla om golvet efter han har lagt nytt golv och vägg med allt det krabbet av att täcka in det å tejpa skarvar... Vad gör jag för fel? Är det för lite färg eller är det bara vädret? Tänker jag ska prova att måla en gång till nu ikväll.
Har precis gjort samma. Nytt spacklat gipsat tak i badrummet. Körde med anza korthårig roller med teleskopskaft och sadolin våtrumsfärg utan att grunda. Rullade rollern direkt i färgen utan att stryka av, målade vått i vått och långa tag med rollern. Blev hur bra som helst. Kunde nöjt mig med två strykningar men körde tre bara för att färgen räckte.
Vad var det färghandeln sa var den bästa, färgen eller rollern?
Färgen är A och O när man målar tak. och så måste man ha stenkoll på var man gått på och jobba systematiskt och aldrig rolla på blöt färg med "torr" roller.
Det är bara att gå metodiskt fram och jobba i lagom "rutor" och se hellre till att stänga dörrar och fönster för att minska drag så det torkar långsammare!
Det är bara att gå metodiskt fram och jobba i lagom "rutor" och se hellre till att stänga dörrar och fönster för att minska drag så det torkar långsammare!
Haha, det var nog båda som var de bästa... Anzaroller iaf...Polacoloco skrev:
Har precis gjort samma. Nytt spacklat gipsat tak i badrummet. Körde med anza korthårig roller med teleskopskaft och sadolin våtrumsfärg utan att grunda. Rullade rollern direkt i färgen utan att stryka av, målade vått i vått och långa tag med rollern. Blev hur bra som helst. Kunde nöjt mig med två strykningar men körde tre bara för att färgen räckte.
Hur hanterar du att det blir färg till höger å vänster om rollern när du rollar eller blir det inte det? Hur långa tag? Jag har provat enmeter, halvmeter och att backa omkring med rak roller genom rummet vilket gjorde hela rummet zebrarandigt. Hur gjorde du vått i vått?
Vad är ”torr” roller?anders07 skrev:
Färgen är A och O när man målar tak. och så måste man ha stenkoll på var man gått på och jobba systematiskt och aldrig rolla på blöt färg med "torr" roller.
Så långa som det bara gick. Hade spotar hängande i sina sladdar ner från taket så blev lite olika. Om jag säger att jag delade in taket i lagom rutor och se till att aldrig låta en ruta torka i kanterna innan du blandar i färg från rutan bredvidMmeMim skrev:
Haha, det var nog båda som var de bästa... Anzaroller iaf...
Hur hanterar du att det blir färg till höger å vänster om rollern när du rollar eller blir det inte det? Hur långa tag? Jag har provat enmeter, halvmeter och att backa omkring med rak roller genom rummet vilket gjorde hela rummet zebrarandigt. Hur gjorde du vått i vått?
Att du fortsätter rolla när rollerna börjar bli "torr", utan färg... Du ska inte "blöta" rollern helt utan dra av den så den rullar bra direkt, rolla av och an tre, kanske fyra gånger, ta mer färg, rolla tre-fryra drag, ta mer färg, osv.MmeMim skrev:
Tänk dig att det ska bli så jämnt som möjligt direkt med färg, alltså inte en "hög" först som du sedan trycker ut i tunnare lager utan samma mängd färg hela tiden direkt från rollern.
Det är lite svårt att förklara men när man målar en vägg så blöter man rollern rejält och sen "trycker/stryker" man ut färgen från där det blev tjockast med färg tills det är hyfsat jämt och täckt och man fortsätter rollar väggen tills rollern är "torr".
Med tak kan man inte göra så, då blir det flammigt, utan man måste få på färgen jämnt och jämntjockt direkt utan att hålla på "gnugga" rollern fram och tillbaka.
1 liter färg räcker till 6-8 kvm. Bra riktmärke tycker jag
Klicka här för att svara