Torktid står ju. Men inte hur dryg man får vara. Bindern ser ut som vanlig primer och den tappar ju effekt efter nån dag. Antar att det inte är jämförbara primers?

En fråga: Varför går mina dörrkarmar ner i betongplattan? Jag skulle korta ner karmen till toan och upptäckte att jag fick såga av karmen på två ställen och bryta ut bitar. Fortfarande trä under plattnivån. Hur lyckas man gjuta in dörrkarmar?

En fråga till: Betongtaket verkar ha ett lager puts. Måste vara väldans jobbigt att putsa ett helt källartak utan nät eller nånting. Varför? Gjutningen blir för grov?

Nu har jag börjat måla väggarna. Står ju att silikat etsar bl a glas så jag kunde inte låta bli att pensla på både binder och färg på en kasserad ruta. Men när det är torrt är det ju bara att tvätta bort så ser rutan ut som vanligt igen?

M Munkfors skrev:
Nu har jag börjat måla väggarna. Står ju att silikat etsar bl a glas så jag kunde inte låta bli att pensla på både binder och färg på en kasserad ruta. Men när det är torrt är det ju bara att tvätta bort så ser rutan ut som vanligt igen?
om du målar över hela rutan så kanske blir det svårt att se skillnaden. Gör några avgränsade fläckar på glaset i stället och se om det tappar glansen just där färgen varit :)

Jag målade bara ett stråk med penseln. Men nu är rutan på tippen så kan inte testa mer. Verkade inte vara nån större fara på glas dock. Mer än att det sätter sig rätt hårt.

M Munkfors skrev:
Bytt profilnamn.

Vill ge ett tips: Knarrande gamla trappor kan bli gott som helt tysta om man målar undersidan med latexfärg. Se till att fylla ut sprickor ordentligt. Större sprickor kan fyllas med latexfog.
Jag tar delvis tillbaka mitt tips här. Verkar som knarrandet lugnar ner sig ett tag när man målat för att sedan ta ny fart. I och för sig drog jag monteringslim i alla skarvar innan jag målade, och den torkade och sprack överallt. Latexfog funkar kanske bättre men här kommer ett nytt tips som funkar bättre:
Trappa med vinkeljärn monterade på stegen för att minska knarrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitmålade trästeg med monterade vinkeljärn och synliga skruvhål.
Skapa konto

Sätter fast vinkeljärnen i sättbrädorna först med 20 mm skruv cirka en mm under stegbrädorna och drar ner stegen med 40 mm skruv. Tyvärr knarrar det fortfarande en aning i de längre stegen i "kurvan". Har inga mer vinkeljärn hemma dock, ska nog sätta ett par i ändarna mot vangstyckena. De kortare stegen är dock så gott som helt tysta nu.

M Munkfors skrev:
En fråga: Varför går mina dörrkarmar ner i betongplattan? Jag skulle korta ner karmen till toan och upptäckte att jag fick såga av karmen på två ställen och bryta ut bitar. Fortfarande trä under plattnivån. Hur lyckas man gjuta in dörrkarmar?

En fråga till: Betongtaket verkar ha ett lager puts. Måste vara väldans jobbigt att putsa ett helt källartak utan nät eller nånting. Varför? Gjutningen blir för grov?
När är huset ifrån? Är det platta på mark? Vi har ett hus där väggarna är murade först, sen har man gjutit golvet ovanpå krossad siporex. Dvs betonggolvet är endast ca 4 cm tjockt. Vi har också dörrkarmar som gick ned genom golvet. Kan förklara att ni inte har fukt i golvet utan bara väggarna med. Våra golv är helt torra men väggarna som står på marken suger fukt underifrån.

L Lane skrev:
När är huset ifrån? Är det platta på mark? Vi har ett hus där väggarna är murade först, sen har man gjutit golvet ovanpå krossad siporex. Dvs betonggolvet är endast ca 4 cm tjockt. Vi har också dörrkarmar som gick ned genom golvet. Kan förklara att ni inte har fukt i golvet utan bara väggarna med. Våra golv är helt torra men väggarna som står på marken suger fukt underifrån.
Intressant. Vårt hus är från 1956. Plattan är dock betydligt tjockare än 4 cm, jag har bilat för mer avlopp och det var arbetsamt. Under plattan var det nog mest lera. Vi har källare.

Intressant är även att garagegolvet och ett litet rum intill är ett par dm lägre än resten av källaren. Hur tjock plattan är i garaget vet jag inte. Är dörrkarmarna extra långa eller beställdes extra korta dörrar? Antar att karmen inte går så långt ner i plattan men underligt känns det ändå. Möjligtvis fick de kapa nån cm på varje dörr?

Du har nog rätt i att väggarna murades först sen gjöts golvet. Jag tror alla väggar utom en innervägg är tegel. Kommer rött pulver när jag borrar. Den andra typen av vägg ser ut i änden som lättbetong. Den är så porös att borren inte alltid slår när jag borrar i den. Svårt att skruva upp saker på den.

Redigerat:
Om nån är nyfiken lägger jag upp bilder på hur det ser ut färdigt här.

Hagmans EP-V på golvet. Högblankt och snyggt men slitna ytor syns tydligt.
Nyrenoverat rum med högblankt golv, vita väggar och dörrfoder samt osatt dörr.
Skapa konto

Nordsjö Silikat på väggarna.
Högblankt grått golv och ljusgråa väggar i ett renoverat rum med vit dörr och foder, stege och överdragen stege syns.
Skapa konto

Dörrfoder som på vårdcentraler/skolor. Dörren som ska sitta där har jag inte gjort i ordning ännu.
Renoverat rum med högblankt golv och vita väggar, dörröppning utan dörr, installationscentral till vänster.
Skapa konto

Trappan får behålla sitt rustika (slitna) utseende fast med mattor på.
En trätrappa med gråa mattor på stegen, omgiven av nyrenoverade väggar och en träledstång.
Skapa konto

• Gilla
LilliesPecka och 2 till
  • Laddar…
Ser mycket bra ut! Vilket slitjobb, men med det resultatet så var det nog värt det!

Hur funkade det med silikaten i trappan där du inte skrapat bort plastfärgen?

Jag tvättade ju av väggarna med diverse medel innan jag målade men silikaten verkar bita sig fast stenhårt i allt den kommer i kontakt med. Så för den skull verkar det inte spela nån roll att det är plastfärg kvar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.