Färg, Måla & Tapetsera
SpackelFredrik: Bygg en "vanlig" vägg med gips sedan använder du Dalapro Deco som är en färdigblandad och vitpigmenterad dekorputs. Super enkelt...
-MH-: Jag kom på att jag hade tejp med inbyggd plast, bara att tejpa upp och dra ut plasten som skydd. Hoppas den sitter några dagar nu.
Snipercat: [citat] ja precis det är en sån! tack! det var ingenting som stog i handboken i kartongen. jävligt dumt kostruerad...tog isär den igår och konstaterade att det finns inget annat än att den ska spuuta luft själv. tack för svar! dåligt att det inte stog i handboken. hare bra mvh Eddie
Stefan N: Färgen kommer ju va jättekänslig på väggen. Skulle kört Alcro Pashmina på väggen.
term: Jodå, det går alldeles utmärkt att tillsätta vatten när spacklet blivit torrt. Det har hänt att jag gjort det även med en nyöppnad hink, för att få spacklet mer lättarbetat. Även jag skulle vispat upp det och låtit det stå en stund innan användning.
jeric.cire: Såg att denna tråd borde ligga under "Fasad" så jag skapade en ny tråd där. Lyckas dock inte hitta hur jag tar bort denna tråd. Någon som vet hur jag gör? Ny på forumet :):thinking:
Latitud79: Instämmer med övriga. Slipa och måla.
Niklas777: Tekniker, så som grundarbete, förgstrykning. Val av färgtyp, akrylat, plast, olja etc. olika metoder för att ta bort färg...etc. verktyg...
tinawahlin: Tack för alla tips! Pratade precis med en granne som arbetar med gifter i fastigheter, som sa att det högst troligtvis är PAH som trängt igenom.. Av eldningen helt enkelt. Visst vanligt i äldre hus? Enligt honom är det verkligen dåligt och vi bör ta ner all puts och putsa om.. i alla fall murstocken som ser värst ut (syns inte på bilden men inne i hörnet är det nästan helt svart).
peter_sweden: Hej Finns det någon färg man kan måla på dessa klinkers (badrum i källare)?
NiBaBaD: Hej Birgit, intressant - det får jag kolla. Tack för svaret
berne88: [citat] Blev lite tokigt, men har svarat på dina frågor ovan:) Får höja ett finger, jag har målat med syra i 7år.. å tycker de är lätt, prata med en bekant som är billackerar, han hade provat att måla med "min" färg, han tyckte det var extrem svårt, mkt lättare med billack, men har målat för lite billack för att utala mig om de.
prototypen: [citat] 2-3 lager akrylat, bottenbrädorna utan luftspalt. 3 har klarat sig, bara väggen mot öster som ruttnade lite
Niklas777: Hej, vet ni om Flugger har något motsvarande Alcros Pashmina för sista strykning. Blev tipsade om Flugger Archaia. Någon som testat, vad tror ni? Erfarenheter? mvh Niklas
Stenolofanders: Eventuellt o troligen onödigt att knacka bort nåt. Det händer inget särskilt på det kemiska planet med kalkslam när det torkar. Det bara torkar, till skillnad från cement eller gips eller många färger som härdar till nåt kemiskt sett annorlunda än det var från början. Ett nytt skikt med kalkslam fäster lika bra på tidigare lager kalkslam som på puts (men sämre på cementbaserade
Martin321: Fråga närmsta färgbutik om kulören, dom flesta tillverkarna kan bryta andras kulörer
Häggens: Får jag låna och fortsätta tråden, hur länge kan man vänta med att måla grundmålat (ena sidan) virke? Bor i norrbotten om det är av betydelse.
Stefan1972: Fel nummer ett folk gör är att de efterrullar för mycket. Man ska göra det i korta moment egentligen. Tillräckligt mycket färg att man kan rolla ut det och sen bara snabbt gå efter lite snabbt en eller två vändor. Börjar man liksom tänka att man ska bättra på och rolla på flera gånger så är cirkusen i gång.
Niklas777: Om det ska bredspacklas eller spacklas på mindre ställen, är det då denna ordning son gäller? 1.spärrgrund 2. Spackling
useless: Problemet är säkert löst vid det här laget...
akhagen: Hej! Målade staketet för kanske 5 år sen. En färg som jag minns som en nyhet, och som påminner om slamfärg, men som inte var det. Mycket mattsvart och tunn. Säkert ngt etablerat märke men nu kan jag inte hitta vad det var! Eller nåt bra alternativ??? Staketet är hyvlat (om än slitet numera) så jag tänkte inte köra faluröd. Mvh Dan Å
SpackelFredrik: Hyra ställning för en helg kostar inte många 100 lappar.
SpackelFredrik: Alcro Modern Oljefärg eller Alcro Bestå Fönsterfärg. Givetvis så måste det grundas först och följ det system som du väljer.
Fel av Åke: Uttrycket bilhandlarpanel känner jag till! Men till sakfrågan: beror ju på hur mycket tid och pengar du vill lägga ner. Själv hade jag rivit bort panelen, satt upp gips, spackla och måla eller tapetsera.