Hej,
Har precis haft hantverkare som har tapetserat om i sovrummet första gången de gjorde det så satt tapeten snett och de kom hit och kollade och höll med om att det inte var ok så de gjorde om det. Men nu efter att det har gjort om det sitter tapeten fortfarande inte rakt och jag har diskuterat lite med någon chef hos berört företag. Där han bland annat sa att det blir svårt att få det exakt rakt då det är människor som utför det osv. vilket jag självklart förstår dock så tycker jag ändå att det borde vara rakare än vad det är. Så vi diskuterade hur snett det var i förhållande till ett vattenpass där han sa att så länge bubblan är inom det svarta så är det i princip ok för dem. Vilket jag inte håller med om det då i mitt fall gör att det skiljer 2 mm på ungefär 40 cm och med en vägg på lite över 4 m så blir det 2 cm skillnad. Vilket jag tycker syns då det är en tapet som har både lodräta och vågräta linjer. Så frågan är då om det är jag som är för petig eller om det ur ett fackmannamässigt perspektiv inte är okej. Finns det några riktlinjer eller liknande eller någon som haft likartade problem? Jag bifogar en bild på hur bubblan i vattenpasset blir om man följer de lodräta linjerna i tapeten.
Har precis haft hantverkare som har tapetserat om i sovrummet första gången de gjorde det så satt tapeten snett och de kom hit och kollade och höll med om att det inte var ok så de gjorde om det. Men nu efter att det har gjort om det sitter tapeten fortfarande inte rakt och jag har diskuterat lite med någon chef hos berört företag. Där han bland annat sa att det blir svårt att få det exakt rakt då det är människor som utför det osv. vilket jag självklart förstår dock så tycker jag ändå att det borde vara rakare än vad det är. Så vi diskuterade hur snett det var i förhållande till ett vattenpass där han sa att så länge bubblan är inom det svarta så är det i princip ok för dem. Vilket jag inte håller med om det då i mitt fall gör att det skiljer 2 mm på ungefär 40 cm och med en vägg på lite över 4 m så blir det 2 cm skillnad. Vilket jag tycker syns då det är en tapet som har både lodräta och vågräta linjer. Så frågan är då om det är jag som är för petig eller om det ur ett fackmannamässigt perspektiv inte är okej. Finns det några riktlinjer eller liknande eller någon som haft likartade problem? Jag bifogar en bild på hur bubblan i vattenpasset blir om man följer de lodräta linjerna i tapeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var mönstret på tapen som gjorde att det såg värre ut tänkte inte på det när jag tog den bilden. Jag har tagit några ny bilder finns dock inga dörrkarmar att jämföra med. Bild 1 är på sängkanten som står mot tapeten där man ser hur linjerna i mönstret syns på en sida men inte den andra. Bild 2 är på vattenpasset på sänggaveln som är i vågrätt enligt vattenpasset för att visa att det inte är sängen som är sned. Bild 3 är uppe i vänstra hörnet och bild 4 är uppe i högra hörnet, bild 3 och 4 blir dock en fråga om hur rakt taket är och hur mycket det är tapen som är sned. Dock om jag räknar på det så är tapen ca 2 mm sned per 40 cm och väggen är ca 4,2 m vilket gör att det blir ca 2 cm precis som på bilderna. Bild 5 är på hela på hela det vänstra övre hörnet (samma som bild 3 bara tagen längre ifrån)harry73 skrev:
Tusen tack för hjälpen
Bild 1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 3:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 4:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 5:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ju en ganska oförlåtlig tapet. Men hur som helst så är det ju uselt tapetserat. Köp en tråd och bind fast en sten i ena änden och använd som lod så skulle de får ett bättre resultat!
I och med att det är en så oförlåtlig tapet så måste dem ju vara extra noggranna när de tapetserar upp den. Loda varje våd om de nu tycker det är svårt.
Jag hade varit missnöjd med det resultatet.
I och med att det är en så oförlåtlig tapet så måste dem ju vara extra noggranna när de tapetserar upp den. Loda varje våd om de nu tycker det är svårt.
Jag hade varit missnöjd med det resultatet.
Vilken noggranhet har vattenpasset? Ganska stor skillnad.

Exempel, är bubblan innanför sträcket på ett sådant får man vara nöjd
På bilden med sänggaveln så ser man tydligt att den droppar ned. Att mäta från taket är inte alltid lyckat då tak sällan är 100% i nivå.
Men man kan kräva av yrkesmän att använda sig av t ex laserpass vid tapetsering av randiga och stormönstrade tapeter...
Men man kan kräva av yrkesmän att använda sig av t ex laserpass vid tapetsering av randiga och stormönstrade tapeter...
Medlem
· Blekinge
· 12 233 inlägg
Produkter som diskuteras: "hovtängerna"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer