Hej,

Har precis haft hantverkare som har tapetserat om i sovrummet första gången de gjorde det så satt tapeten snett och de kom hit och kollade och höll med om att det inte var ok så de gjorde om det. Men nu efter att det har gjort om det sitter tapeten fortfarande inte rakt och jag har diskuterat lite med någon chef hos berört företag. Där han bland annat sa att det blir svårt att få det exakt rakt då det är människor som utför det osv. vilket jag självklart förstår dock så tycker jag ändå att det borde vara rakare än vad det är. Så vi diskuterade hur snett det var i förhållande till ett vattenpass där han sa att så länge bubblan är inom det svarta så är det i princip ok för dem. Vilket jag inte håller med om det då i mitt fall gör att det skiljer 2 mm på ungefär 40 cm och med en vägg på lite över 4 m så blir det 2 cm skillnad. Vilket jag tycker syns då det är en tapet som har både lodräta och vågräta linjer. Så frågan är då om det är jag som är för petig eller om det ur ett fackmannamässigt perspektiv inte är okej. Finns det några riktlinjer eller liknande eller någon som haft likartade problem? Jag bifogar en bild på hur bubblan i vattenpasset blir om man följer de lodräta linjerna i tapeten.
Vattenpass ovanpå tapet med lodräta linjer som indikerar att tapeten inte är i lod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Det är inte svårt att få det rakt. Använder man laserpass är det svårt att misslyckas, men en duktig tapetserare kör på känsla och får det rakt ändå.

• Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag som "amatör" tapetserar rakar än sådär utan problem. Ibland får man dock följa mötande väggar för att inte få en sne bild av tapeten då man kommer dit.

• Gilla
Henksvens och 2 till
  • Laddar…
Man ska loda första våden efter ett hörn (och skära vertikalt med lite överlapp i hörnet).
Då blir det rakt.
OM inte huset är jättesnett, då kan man jämka lite med flit som Holmspel skriver.

• Gilla
Rockhard Lindgren och 1 till
  • Laddar…
harry73
Det är svårt att se på bilden hur sned tapeten är. Det ser värre ut på bilden än de borde vara enligt vattenpassbubblan.
Kan du inte ta en bild av en hörn eller dörrkarm?

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Det var en extremt dålig ursäkt!
Det är anledningen till att man är extra noga med första våden, är den exakt i lod så går resten av våderna bara av farten.....också i lod!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är svårt att se på bilden hur sned tapeten är. Det ser värre ut på bilden än de borde vara enligt vattenpassbubblan.
Kan du inte ta en bild av en hörn eller dörrkarm?
Det var mönstret på tapen som gjorde att det såg värre ut tänkte inte på det när jag tog den bilden. Jag har tagit några ny bilder finns dock inga dörrkarmar att jämföra med. Bild 1 är på sängkanten som står mot tapeten där man ser hur linjerna i mönstret syns på en sida men inte den andra. Bild 2 är på vattenpasset på sänggaveln som är i vågrätt enligt vattenpasset för att visa att det inte är sängen som är sned. Bild 3 är uppe i vänstra hörnet och bild 4 är uppe i högra hörnet, bild 3 och 4 blir dock en fråga om hur rakt taket är och hur mycket det är tapen som är sned. Dock om jag räknar på det så är tapen ca 2 mm sned per 40 cm och väggen är ca 4,2 m vilket gör att det blir ca 2 cm precis som på bilderna. Bild 5 är på hela på hela det vänstra övre hörnet (samma som bild 3 bara tagen längre ifrån)

Tusen tack för hjälpen :)

Bild 1:
Vattenpass ovanpå en sänggavel mot en tapetserad vägg med geometriskt mönster, visar vågrät nivå.
Skapa konto

Bild 2:
Vattenpass i vågrätt position på en sängkant med mönstrad tapet i bakgrunden.
Skapa konto

Bild 3:
Måttband visar sned tapet med geometriskt mönster vid taket, mindre än 2 cm skillnad över 4,2 m.
Skapa konto

Bild 4:
Mätband mot en vägg med mönstrad tapet för att demonstrera mönstrets räta linjer och potentiell skevhet.
Skapa konto

Bild 5:
Hörnet av ett rum där mörkblå tapet med guldlinjer inte helt synkar med det kritvita taket, indikerar lätt snedställd tapet.
Skapa konto

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Det är ju en ganska oförlåtlig tapet. Men hur som helst så är det ju uselt tapetserat. Köp en tråd och bind fast en sten i ena änden och använd som lod så skulle de får ett bättre resultat!
I och med att det är en så oförlåtlig tapet så måste dem ju vara extra noggranna när de tapetserar upp den. Loda varje våd om de nu tycker det är svårt.
Jag hade varit missnöjd med det resultatet.

• Gilla
Rockhard Lindgren och 1 till
  • Laddar…
Har du lodat vådkanterna? Händer ibland att tapeter är feltryckta.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
Vilken noggranhet har vattenpasset? Ganska stor skillnad.

• Gilla
Uthil och 1 till
  • Laddar…
1105590S.jpg
Exempel, är bubblan innanför sträcket på ett sådant får man vara nöjd

• Gilla
Biffen87 och 2 till
  • Laddar…
På bilden med sänggaveln så ser man tydligt att den droppar ned. Att mäta från taket är inte alltid lyckat då tak sällan är 100% i nivå.
Men man kan kräva av yrkesmän att använda sig av t ex laserpass vid tapetsering av randiga och stormönstrade tapeter...

Använder mig alltid av ett klassiskt lod med snöre.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Använder mig alltid av ett klassiskt lod med snöre.
Det är inte säkert att alla vet vad ett lod är för någonting. Var nyligen till Jula och frågade en expedit var hovtängerna fanns. Han visste inte vad det var för något.

• Gilla
Uthil och 3 till
  • Laddar…
H
viktigaste är väl att kolla tapetskarvarna.
inte kolla mönstret i tapeten

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.