Byggahus.se
Jag ska köpa ett hus från 1968 men innertaket i köket är ett ganska förskräckligt och mycket kvisirikt furutak från ca 1973 som gör köket mörkare än nödvändigt. Att lasera kan vara en god idé men frågan är hur jag ska hantera kvistarna. De är ju jättetypiska för sjuttiotalet och jag gillar tanken på att låta husets historia liksom lysa igenom men kanske inte FÖR mycket. Har någon erfarenhet av att hantera liknande problem? Hur gick ni tillväga och hur blev resultatet?
 
Jag har målat samma sak med nån färg, från herdins tror jag, som var ämnad för precis detta...
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Jag vitlaserade taket, furu eller gran från 1977, i vår tvättstuga för ca 12 år sedan. Även det var brunmurrigt och mycket kvistar men vi blev och är nöjda med resultatet.
Jag tvättade först taket med målartvätt ett par gånger. När det torkat ordentligt så laserade jag 3 st omgångar om jag minns rätt, till önskad täckning. Lasyrens färgpigment täcker inte så mycket och därför har man möjligheten att lasera så många omgångar som man anser blir lagom för genomlys efter tycke o smak.
Eftersom kvistarna inte blödde vid laseringen så behandlade jag inte dom och det har funkat.
 
  • Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Tack för svar. Är det Herdins som gäller? Eller är det annat man ska anävnda?

Med tanke på hur många furutak/väggar/etc det fanns en gång måste ju det finnas lösningar som funkar om man vill mildra intrycket av alla kvistar.
 
Skulle gissa på att med så gammalt trä är inte kvistar och knastar något problem.
 
T TottoGBG skrev:
Tack för svar. Är det Herdins som gäller? Eller är det annat man ska anävnda?

Med tanke på hur många furutak/väggar/etc det fanns en gång måste ju det finnas lösningar som funkar om man vill mildra intrycket av alla kvistar.
Val av tillverkare har nog mindre betydelse, jag använde nog Jotun.
Genom att lasera så "mildras" intrycket av kvistar men dessa kommer ändå att synas. Det är ju en smaksak vad man gillar, kvistarna ger ju ett livligare intryck men kan upplevas som ett oroligt intryck på större ytor.
Vi har täckmålat övriga innertak, furu/gran med mycket kvistar i resten av kåken vita. Tvättstugans innertak som vi vitlaserade är inte stort och man störs inte av livligheten i kvistarnas genomlysning.
Svårt att ta en rättvisande bild på detta tak men bifogar ett försök iaf, tyvärr är det inte jättemånga kvistar i just detta område.
Vitlaserat träinnertak med synliga kvistar och en väggskylt med texten "Egen härd är guld värd".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.