EmmaSmåland
EmmaSmåland: Nu är det dags att måla om innertaket. Strök ett blött finger över färgen och färgen kritade av sig. Dock inte om jag gnuggade med torrt finger. Limfärg tänkte jag och började planera tvätt eller oljefärg osv. Men nu när jag skulle se hur lätt färgen lossnar torkade jag först med våt trasa. Färgen kritade av sig lite men till en viss gräns bara. Strök på lite tapetlim på en
0 svar · 1,3k läst
R
rudeez: Hej! Har en stor loge och en hel del virke som är väderbitet i den men även icke väderbitet. Läst på nätet om att "göra bets" med vinäger och stålull och testat med både vitvins och äppelcider men inte mycket händer trots 2 dagar i burk, får bara en lätt tint av grått. Gör jag fel eller finns de bättre sätr för att få till en rätt mörk grå och väderbiten look på tex furu
0 svar · 2,2k läst
martin43
martin43: [citat] Det är ju nåt om att Beckers har produkter för byggvaruhus kontra färghandel, därför har de inte samma produkter. Kolla beckers.se och se konsument resp. proffs. Det som skulle vara bättre med de artiklar som har samma artikelnummer skulle väl vara att de anställda i färgbutiken ömt smekt varje burk närd en ställdes upp i hyllan, medan i byggvaruhuset har hälften av burkarna
8 svar · 9,6k läst
Bernieberg
Bernieberg: Nä det är busenkelt men har man målat sommaren 2018 så är man generellt osugen på att göra det sommaren 2019 :)
51 svar · 27,4k läst
·
Casaloco
Casaloco: Kanske lättare att bredspackla eller gipsputsa när tapeten är borta istället för slipa och limma skivor
4 svar · 3,5k läst
·
S
SpackelFredrik: Yes, allt som är spacklat måste målas 2 ggr
3 svar · 8,2k läst
·
åsa kristina
åsa kristina: Mitt tak i vardagsrummet ser ut så här ! - väv . för 28 år sedan samma spricka spacklade och lade i glasfiberremsa. Har hållt tills nu , sprickan tillbaka på samma ställe och flera andra mindre , det går inte att trycka lätt på tacket då spricker det..... vad göra ?
10 svar · 36,4k läst
·
L
limpan78: Hej! Jag har tyvärr haft en vattenläcka i garaget vilket ledde till att virke jag skulle använda till takfotsbrädor har blivit blöta och angripna av mögel och är lite mörkare i färgen. Jag har flyttat in dom till uterummet och de har torkat ordentligt. Är det ok att måla och använda dom eller är det bara att kasera?
0 svar · 4,3k läst
O
Oldfart: Någon som erfarenhet av Wagner som säljs på Bauhaus?
3 svar · 3,1k läst
M
-MH-: Det kom/kommer lite droppar efter att jag chansade i eftermiddags. Ingen skur, men lite spritt regn. Jag har hört det kan bli flammigt, men eftersom jag har ett lager färg kvar att måla, så kanske det klarar sig? Påverkar detta hållbarheten/mottagligheten mot mögel något? 70% luftfuktighet, och 11% i träet (innan jag började). Det är lager 3 av 4 av Flüggers Woodtex-system som jag
0 svar · 1,5k läst
hsd
hsd: Prova med såpa , funkar hur bra som helst
2 svar · 1,7k läst
K
Klakorp: Du skulle kanske kunna måla effekten? Typ https://www.powernationtv.com/two-minute-tech/2min-423/how-to-spray-on-carbon-fiber-effect
10 svar · 2,1k läst
·
K
Kerratron: Om någon undrar så vart det nordsjös dörr/fönster färg, ncs 5030-G30Y, är kanske något mer matt/tam i nyansen än vad det såg ut som på nätet. Men tror den kommer bli mycket bra! :love:
5 svar · 5,2k läst
J
johankr: Jag har ett antal gamla innerdörrar i furufanér som jag väldigt gärna vill behålla eftersom de är så vackra, men givetvis mycket gulnade. Jag slipade bort lacken och spacklade skador med snickerispackel utblandat med slipdamm. Det blev bra! Sen kom jag till lackningen och det blev inte som jag tänkt. Jag använde vittonad panellack från Nordsjö med målet att bleka gulnaden men ändå
0 svar · 1,7k läst
K
kelinci: Hej! Någon som råkar ha några rester av denna tapet (ECO retro 1076 - blå)? Hade köpt in extra som vi redan använt i en förlängning av hallen, och nu ska vi ha för att sätta igen en altandörr. Jag skulle bli SÅ glad!
0 svar · 3,4k läst
·
A
Andreas Carlsson: [citat] Ja lite igår och lite nu på morgonen men jag får lugna mig lite då
2 svar · 14,4k läst
E
etompau: Ser inte så farligt ut. En rotborste, såpa, diskmedel eller något kommersiellt mögel/algmedel.
1 svar · 5,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Träolja med pigment ?
1 svar · 2,8k läst
·
Fransissan
Fransissan: [citat] Tack! Ska nu om stund åka och köpa färgen du tipsade om. Kör Alcron
2 svar · 1,8k läst
·
D
Daniel 109: Jag har byggt ett vindskydd med panel av bakved avgran. Vissa barkade andra medbark. Nu är det 10 år. Barken börjar falla av. Menframför allt är det maskhål i de brädor som haft bark. Jag tror inte på barkborre, den vill ha färsk ved och gnager inte i trät. Men någon typ av djur är det som gnagt gångar i virket som haft bark. Bygger jag ett till blir det barkat virke.
10 svar · 9,0k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Insidan behöver inte skyddas. Varför slösa färg på det? Så krasst tänker en bonde.
6 svar · 4,2k läst
S
SpackelFredrik: Är fuktskadan på ytterväggen åtgärdad? Dvs omdränerad och omputsad? Silikatfärg är ingen mirakelfärg, utan bakomliggande fukt kan förstöra den färgen också.
5 svar · 3,2k läst
S
SpackelFredrik: Du har inte fått fel färg, den funkar och kommer inte gulna inom överskådlig tid. Det funkar även med Scotte L2 takfärg...
1 svar · 2,5k läst
S
SpackelFredrik: Alcro B-Milltex eller Beckers Webetonex funkar fint i ett garage, täcker väldigt bra och är hyfsat billig. För garageporten skulle jag välja en Servalac halvblank.
1 svar · 2,5k läst
F
FunkishJonny: [citat] Mycket fin färg! Här blir det lite liknande grå toner på väggarna istället, så Pärlgrå på listerna skulle bli lite "grått på grått" den här gången, men det är väldigt snyggt annars. [citat] [citat] Tack, utmärkta tips rakt igenom! Ottosson har redan "vunnit över" mig med sina små och överkomliga provburkar, som gör att jag kan testa och se så att vi kan få fram
11 svar · 8,6k läst
·
S
SpackelFredrik: Ta en ny skruv med grövre gäng så blir det kanon
2 svar · 1,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Kanske komplettera med lite mer listverk. Håller själv på med detta, tittade på gamla hus och fick lite inspiration till egna ”gamla” huset. Spackling och målning återstår. [bild] [bild] [bild]
1 svar · 1,5k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Använd en bettgrund på väl avfettat galv så funkar det. Sedan är det frågan om det är riktig hammarlack som bara kan sprutmålas eller det som kallas hammarlack idag och son kan penslas. Den riktiga hammarlacken är löst i etylacetat och kommer troligtvis att lösa upp bettgrunden, medans ”hammarlacken” idag är snällare och borde funka fint. Problem med bett på galvat uppstår
2 svar · 12,7k läst
BirgitS
BirgitS: Man kan ju droppa lite vatten på ett ställe där det är som mest slitet, t.ex. där man går mycket, för att se om vattnet stannar kvar ovanpå eller sugs in. I det senare fallet är det ju bra med mer olja.
2 svar · 4,5k läst
Banvaktarn
Banvaktarn: Aha grejen är att de flesta använder uttrycket baserad, det är helt fel, den kan helt enkelt bara vara buren. Buren innebär bunden och färg är baserad på bindemedel och buren/bunden av olja eller vatten, lösningsmedlet kan likaså vara vatten eller nafta m.m. Lika så missuppfattningen av att oljefärg andas, vilket är en vanlig okunskap. Jobbade som färghandlare i slutet av 90-talet
10 svar · 7,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.