Tjabba!
Ska måla lite ytterdörrar och portar hemma. vill ha den klassiska gameldagsa gröna, typ kromoxidgrön?..
Men vill ha 'vanligt' färg, ej linoljefärg, utan typ vanlig dörr/fönster färg.
Har köpt och målat med en färg men va alldeles för limeig i färgen. Någon som målat den nyansen av grönfärgen och blivit nöjd?
Bild och typ färgkod?

Vore oerhört tacksam om någon har.
Mvh Erik
 

Bästa svaret

K Kerratron skrev:
Tjabba!
Ska måla lite ytterdörrar och portar hemma. vill ha den klassiska gameldagsa gröna, typ kromoxidgrön?..
Men vill ha 'vanligt' färg, ej linoljefärg, utan typ vanlig dörr/fönster färg.
Har köpt och målat med en färg men va alldeles för limeig i färgen. Någon som målat den nyansen av grönfärgen och blivit nöjd?
Bild och typ färgkod?

Jag jobbar alltid med Gysinges linoljefärg. Den har de omräknat till närmaste NCS kod:NCS S5030-G30Y.
Men alla tillverkare har nog sin variant på kromoxidgrön.

Vore oerhört tacksam om någon har.
Mvh Erik
 
Grymt! Funkar dessa NCS koder på alla leverantörer? Som tex så brukar jag handla på ett nordsjö butik.
 
K Kerratron skrev:
Grymt! Funkar dessa NCS koder på alla leverantörer? Som tex så brukar jag handla på ett nordsjö butik.
Svar: ja. En NCS-kod är en referens till ”hur färgen ser ut” och översätts sedan till tillverkarens recept för resp. färg,
 
  • Gilla
Kerratron
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Svar: ja. En NCS-kod är en referens till ”hur färgen ser ut” och översätts sedan till tillverkarens recept för resp. färg,
Toppen!

Någon annan som använt samma eller annan kulör av grön och blivit nöjd?
Har ni bild? Ncs-kod? :D
 
Om någon undrar så vart det nordsjös dörr/fönster färg, ncs 5030-G30Y, är kanske något mer matt/tam i nyansen än vad det såg ut som på nätet.
Men tror den kommer bli mycket bra! :love:
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.