12 748 läst ·
2 svar
13k läst
2 svar
måla hammarlack på galvaniserat?
hej gott folk.
Jag har köpt en gammal galvaniserad spiraltrapp och funderar på hur jag ska få den snygg.
Måla den med hammarlack är min tanke men nu såg jag att man inte ska måla med hammarlack på nygalvat.
när är det inte nygalvat längre?
hur tar jag enklast bort galvaniseringen? syrabad, slipa ????
lev väl i värmen gott folk
Jag har köpt en gammal galvaniserad spiraltrapp och funderar på hur jag ska få den snygg.
Måla den med hammarlack är min tanke men nu såg jag att man inte ska måla med hammarlack på nygalvat.
när är det inte nygalvat längre?
hur tar jag enklast bort galvaniseringen? syrabad, slipa ????
lev väl i värmen gott folk
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 854 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 854 inlägg
Dumt att ta bort ett så bra rostskydd. Använd rätt färg istället: https://www.hammerite.se/produkter/hammerite-direct-to-galvanized/
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
Använd en bettgrund på väl avfettat galv så funkar det. Sedan är det frågan om det är riktig hammarlack som bara kan sprutmålas eller det som kallas hammarlack idag och son kan penslas. Den riktiga hammarlacken är löst i etylacetat och kommer troligtvis att lösa upp bettgrunden, medans ”hammarlacken” idag är snällare och borde funka fint. Problem med bett på galvat uppstår tyvärr efter ett par år.
Jag har själv använt bettgrund Flüggers Interior Fix Primer Classic (hette tidigare Alfelx bettgrund) på både varmgalvat, syrafast stål och NTR-A tryckt virke och det sitter kvar efter i alla fall 20 år
Jag har själv använt bettgrund Flüggers Interior Fix Primer Classic (hette tidigare Alfelx bettgrund) på både varmgalvat, syrafast stål och NTR-A tryckt virke och det sitter kvar efter i alla fall 20 år
Klicka här för att svara