8 999 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Behandling av okantade brädor?
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Jag och min kollega ska använda oss av okantade brädor där barken är kvar för att sätta lockpanel på ett bygge inomhus. Min fundering då är vad man kan behandla brädorna med? Vi vill gärna behålla barken kvar på kanterna. Vad händer om man inte behandlar dom?
Tacksam för tips och ideer.
Tacksam för tips och ideer.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Barken kommer nog att torka och ramla av tillslut. Vet inte hur man skulle kunna förhindra det. Annars behövs ingen direkt behandling men dom kan ju släppa kåda
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Hej. Tror inte någon barkborre varit i farten. Barken sitter hyffsat bra just nu och dom är torr och fin.
Hobbysnickare
· Västernorrland
· 195 inlägg
Jag har lackat på bark o det blev bra. Men det förutsätter att de är skyddade från beröring, ev kan man "dutta" lite trälim utefter kanterna. Tycker själv att det kan bli grymt snyggt när barken är kvar. Lycka till!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Varför inte barka stockarna innan de sågas till brädor?
Så får ni så kallad vildmarkspanel, vilket kan bli mycket snyggt om den till exempel behandlas med roslagsmahogny (hälften trätjära och hälften linolja).
Så får ni så kallad vildmarkspanel, vilket kan bli mycket snyggt om den till exempel behandlas med roslagsmahogny (hälften trätjära och hälften linolja).
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Jag har byggt ett vindskydd med panel av bakved avgran. Vissa barkade andra medbark. Nu är det 10 år. Barken börjar falla av. Menframför allt är det maskhål i de brädor som haft bark. Jag tror inte på barkborre, den vill ha färsk ved och gnager inte i trät. Men någon typ av djur är det som gnagt gångar i virket som haft bark. Bygger jag ett till blir det barkat virke.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden