Färg, Måla & Tapetsera
Räknenisse: [citat] Fast där har du ju inga foder, så det är inte helt jämförbart. Jag skulle säga samma som fodret. Om foder inte finns, samma som övriga plåtarbeten alternativt samma som karm och båge. Lite beroende på hur huset ser ut och varför det inte har foder. Men jag hade inte målat in fodren i fasaden från början. Hellre ändrat färgsättningen på något annat sätt om det var för
Oldboy: [citat] Det där med sniglar är lite intressant. Ska försöka komma ihåg det. Här blir det ommålning av fasader med slamfärg nu och då, och vi har också gott om sniglar, även högt upp på fasaderna ibland. Kan inte på rak arm påminna mig att jag sett detta fenomen tidigare, men det behöver inte innebära att det inte funnits någonstans i någon utsträckning. Återkom gärna med
Anna_H: Själv gillar jag renoveringsväv, men det kan vara onödigt om det ändå ska tapetseras. Spackla, slipa och göra bra underarbete så att övergången mot övrig yta blir bra är det viktiga.
garvin: Syns på ytan borde säkert vara nån skarv någon stans också. Även i hörnen borde det synas
matssoderlindh: Hej, Vi har en blå färg på fönster mm. Efter ett par år så blir den vitare och vitare pga utfällning från färgen där solen ligger på. Finns det något knep för att ta bort detta och slippa det i framtiden. Gnuggar man rejält så blir det lite bättre men inte bra. Tänkte att båtfolk måste veta om detta då det borde vara ett vanligt problem på båtar. Lade på en vattenbaserad
Tokslut: Visst rör sig panelen, har flera ställen där man ser att panelen inte är lika "fuktig" nu efter sommarens torka som när jag målade för några år sedan.
Kajsakajsa: Den sista bilden är fönstret som det är nu, innnan vi strukit på ngt, ser det verkligen ut som att det kan vara polish på det? Tack för inputen iaf, vi kan alltid prova.
KnockOnWood: Vi målade vårt garagetak för ca 10 år sedan. Det var sådan där plastbehandlad plåt, där den svarta plastbeläggningen snabbt lossnande och blåste bort, och lämnade plåten bar. Vi använde en Alcro-färg med gott resultat, både för grundning och färdigstrykning. Kanske det var denna
Per i Hamrånge: Jag hade satt renoveringstapet. Mycket mer jobb med att sätta gips. Slipa ned funkar ju också. Oavsett om du slipar och målar direkt eller går emellan med renoveringstapet så måste all gammaltapet bort. Även om den verkar sitta benhårt, så kan/kommer den lösas upp när den blir blöt, av limmet (om du sätter renoveringstapet) eller färgen (om du målar). Risken är att det blir
jeppezon: [citat] Bor i Linköping, men då kör jag på det. Tack för svaret :)
Claes Sörmland: Det är väl bara att följa standardrekommendationen: Grundfärg i alkyd, låt torka ordentligt och två till tre lager täckfärg, förslagsvis alkyd eftersom det är ett räcke. Det är alltid knepigt att täckfärgsmåla sådana där exponerade detaljer, så räkna med att det kan flaga efter en ganska kort tid. Om det verkligen gör det eller inte beror på hur mycket vatten som letar sig in
Vulcan61: Finns ju transformator att köpa till men kanske ej värt böket
SpackelFredrik: Inga problem att spruta rödfärg på lador osv. Man kan hyra utrustning ganska billigt och göra jobbet på en bråkdel av tiden.
SpackelFredrik: Fel spackel...inte svårare än så. De stora tillverkarna har bättre kvalité som lämpar sig för rullspackling.
olofh: Skulle absolut tro att renoveringstapeten löser det. Bara du inte sätter skarven precis över gipsskarven
Martin321: T-röd brukar funka bra, se till att blöta upp färgfläcken med T-röd sen bara torka av.
MrBoes: [citat] Har för mig att det står att optimal lufttemperatur är 20c, ej under 10c. Något max kan jag inte finna.
SpackelFredrik: Gör så här: 1: skrapa och slipa rent alla kanter 2: spackla ut hela skarven, det kommer säkert krävas 2-3 spacklingar 3: när det är jämnt och fint så spacklar ni ett lite tjockare lager över skarven, och använder en roller som är typ 10 cm bred och rullar i det blöta spacklet tills ni tycker att det är ok. Låt sedan torka. 4: Måla sedan hela taket. Det kommer kanske inte bli exakt
plan-g: [citat] Ajdå, ja de är inköpta från byggmax och därefter direkt uppsatta. Bra tips till nästa gång. Kanske ska vänta några veckor innan fogning.
Tomture61: Fördelen med easy cover är att den bygger mindre än 6 mm gips. Tanken med mitt projekt var att få ett slätt tak ,.hade gipsplank, blev bättre men inte 100% bra.
-MH-: Instruktionen är att man skall gnugga in och skölja. Det är ungefär som såpa.
SpackelFredrik: Finns två varianter: 1/ skrapa ner allt för hand med en Sandviks skrapa och spackelspade. Tvätta rent all gammal limfärg, grunda med alkydfärg. Bredspackla hela taket till önskat resultat. 2 / Rulla på asmycket våtrumslim i hela taket. När det har torkat så kan man oftast dra ner det som sitter löst. Sedan gör du de momenten som är angivna i "1".
Kapten Bölja: Jag bor i ett hus byggt i mitten på 50-talet. I inomhustrappen sitter en böjd ledstång i trä i vad jag tror är ask eller kanske björk. Ledstången är mycket vacker och i väldigt bra skick förutom på en avgränsad del där ytbehandlingen har "bränts" bort av solljuset från hallfönstret, se bilder. Jag vill inte byta kulör eller förändra för mycket utan bara återställa så gott
Kapten Bölja: Har ett litet projekt som dragit ut "lite" på tiden. Visar sig att jag behöver komplettera med ytterligare vit tapet, Borås Plain 7389. Tyvärr har den utgått ur produktion - inte glad ☹️ Har tittat på bl.a. Efterföljaren Borås Pigment 7950 men inte helt nöjd med vitheten. Någon som har något bra tips. Gärna traditionell papperstapet av bra kvalitet - är inte så förtjust i Easy
Stefan1972: [citat] Fast nu målade ju ts bara om. På ny panel är det ju en sak men är det målat tidigare med liknande färg så är det ju inte lika enkelt.
oshu: [citat] Jag har hört att husfix är svårt att efterbearbeta. Kan det stämma så vet jag inte om jag vågar jobba med det.
-MH-: Mmm, lite sent nu bara. :) Det torkade ju på någon minut, kanske för varmt.