Hej,

Lackade vårt bord med golvlack Trestjerner, uppfattade inte att doften var jätte stark så jag använde egentligen bara handskar som skyddsutrustning. Jobbet Utfördes i garaget där jag mer eller mindre hade tvärdrag de flesta gångerna. Nu i efterhand har det uppenbarat sig att jag fick tag i fel lack, den jag fick var oljebaserad och den jag skulle ha var vattenbaserad.

Jag lade säkert på 4-6 lager inkl enkel handslipning mellan lagren under 3-4 dagar.

Den lacken som användes heter Golvlack Trestjerner oljebaserad silkematt.

Hur farligt är detta egentligen? Nu är det såklart gjort men i samma veva har jag åkt på en riktig förkylning som krypt ner i luftvägarna. Tvivlar på att den egentligen har med lacken att göra(då det mer påminner om en influensa) men bra att försöka reda ut hur allvarligt det är att lacka med oljebaserad lack.

Och hur pass illa är det att ha oljebaserad lack på ett matbord? Tanken är annars att längre fram lacka över det med den vattenbaserade lacken.

Färg kan inte vara oljebaserad eller vattenbaserad, däremot "buren"

Det du fått är en Oljeburen lack och troligen naftabaserad, det kan så klart lukta och skapa obehag för överkänsliga personer, att du fått en förkylning beror inte på färgen.
Det du får i gengäld med en oljeburen lack/färg är att torktiden är 10 talet gånger längre vilket ger lacken/färgen tid att flyta ut för ett fint resultat.
När sedan det burna medlet dunstat som i detta fall är nafta så har färgen torkad, att den sedan skulle vara farlig, då får du nog skrapa bort den och lägga på mackan.

Tror nog du har både fått ett mycket fint och hållbart resultat då oljeburet är något hårdare.

Det finns även vattenburna emulsionsfärger med olja men det är ett annat kapitel.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Claes Sörmland
Oljebaserad
S snowjim skrev:
Hur farligt är detta egentligen?

Och hur pass illa är det att ha oljebaserad lack på ett matbord? Tanken är annars att längre fram lacka över det med den vattenbaserade lacken.
Lacknafta som ofta varit lösningsmedlet i oljefärg är inte bra att exponera sig för. Det ger nervskador men enstaka exponeringar ger inga mätbara effekter. Värre är det för yrkesmän som t ex målare.

Oljefärgen är baserad på alkydoljor som oxiderar till ett vax genom inverkan av luftens syre. När den väl torkat är den rätt inert och inget hälsoproblem alls.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Än en gång, inget kan vara baserat på olja/vatten, däremot "buren"
Ni kan inte mena att man tillverkar färg av vatten eller olja?

En färg är buren av pigment, bindemedel och lösningsmedel, vad lösningsmedlet är, ja det kan vara vatten eller lacknafta m.m.

Claes Sörmland
Banvaktarn Banvaktarn skrev:
Ni kan inte mena att man tillverkar färg av vatten eller olja?
Visst tillverkar man målarfärg av bland annat olja. I det här fallet alkydoljor och pigment. Då alkydolja utgör bindemedelsbasen kan färgen sägas vara baserad på olja, eller oljebaserad. Färgen är buren av lösningsmedlet lacknafta.

Men nu var det inte semantik som TS var intresserad av.

• Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
För 15 år sen var all lack lösningsmedelsbaserad, så det är ingen som helst fara när färgen torkat.

I ditt fall, ett bord, är det bara en fördel, vattenfärger är inte lika hållbara.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
En färg kan absolut vara baserad på olja. Dock inte vatten eller lacknafta. En oljebaserad färg kan vara näst intill ätbar. Så det är inte något som per automatik är farligt på något vis. Nu gissar jag att det snarare var lösningsmedlet TS syftade på. Att det var en naftalöst färg. Lösningsmedlet dunstar när färgen torkar, så det påverkar inte den eventuella giftigheten när den torkar. Det är mer ett arbetsmiljöproblem för målaren.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Låter som att här finns mycket kunskap inom området, tackar så mycket! Då kan vi känna oss lugna då och det finns egentligen inte något behov att lägga på ytterligare lack(vattenbaserat) om det nu inte är för att få ytan mattare.

Du lär inte hitta någon vattenbaserad lack. Det existerar inte. Är det riktigt kallt kan man kanske måla med vatten. Men det lär inte funka på ett köksbord.

D Daniel 109 skrev:
Du lär inte hitta någon vattenbaserad lack. Det existerar inte. Är det riktigt kallt kan man kanske måla med vatten. Men det lär inte funka på ett köksbord.
Men vattenburen iallafall : http://trestjerner.se/produkter (TreStjerner Golvmatt)

Aha grejen är att de flesta använder uttrycket baserad, det är helt fel, den kan helt enkelt bara vara buren.

Buren innebär bunden och färg är baserad på bindemedel och buren/bunden av olja eller vatten, lösningsmedlet kan likaså vara vatten eller nafta m.m.

Lika så missuppfattningen av att oljefärg andas, vilket är en vanlig okunskap.

Jobbade som färghandlare i slutet av 90-talet och uppfattningen var likadan då.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.