Jag har ett antal gamla innerdörrar i furufanér som jag väldigt gärna vill behålla eftersom de är så vackra, men givetvis mycket gulnade. Jag slipade bort lacken och spacklade skador med snickerispackel utblandat med slipdamm. Det blev bra!
Sen kom jag till lackningen och det blev inte som jag tänkt. Jag använde vittonad panellack från Nordsjö med målet att bleka gulnaden men ändå låta det vackra fanérmönstret framträda. Men hur jag än la på lacken så lyckades jag inte undvika att det blev ljusare i överlappet och ett randigt resultat.
Jag försökte lägga på med enbart pensel, fail. Jag försökte att lägga på med roller i hela dörrens längd och sen stryka ut med pensel, fail. Jag försökte att arbeta toksnabbt men hann aldrig jämna ut hela rollerbredden innan det hade börjat torka. Efter nedslipning och ny påläggning lyckades jag få det acceptabelt ändå, men jag våndas inför resterande fyra dörrar.
Det var förvisso väldigt varmt när jag lackade vilket säkert försvårar. Den nedslipade fanéren är ju också rätt starkt sugande. Är det någon som har tips på hur jag målar en sådan här yta på bästa sätt med panellack? Jag har även helt klar lack som jag tänkte slutstryka med. Kanske kan jag börja med den för att mätta ytan och göra den vittonade lacken enklare att få jämn? (Med risk för att utseendet blir annorlunda jämfört med första dörren).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.