A
Arne999: Båtsmörja med svart linolja blev det. Blev inte ganska ljust ändå men..
4 svar · 5,2k läst
·
R
rävlyan: Bara måla och sätta upp ett skydd så det inte rinner vatten på färgen , den kan bli randig håll koll på så inte skyddet kan blåsa mot färgen bara , synd på att behöva måla om ., lite dåligt torkväder nu , men är som tvätten på tork ute tar lte längre tid att torka och. bli kladdfri Sen tar det ytterligare några dagar innan färgen har genomhärdat
1 svar · 2,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Osb ytan kommer vara kvar. Du får spackla eller gipsa om den ska bort. Sen en vanlig avtorkningsbar färg borde fungera bra
2 svar · 1,6k läst
ricebridge
ricebridge: Gör det själv, det är roligast :D Vad det kostar beror helt på hur stora ytor som ska målas, och vilken sorts färg du tänker använda. Billig färg, t ex, brukar täcka dåligt, så att man får måla fler gånger, och sen beror det ju förstås på underlaget, vad som behövs. Vanligaste felet är utan tvekan att man spiller, stänker eller skvätter färg där den inte ska vara, samt att
2 svar · 3,9k läst
J
JohanErik84: Jag har ett gammlat köksbord som redan är målat en gång med någon form av "lackfärg". Jag tänkte slänga på https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/mobelfarger-inomhus/furniture-paint-400ml-cream-270002?gclid=EAIaIQobChMIrv6MoIPA3QIVjpAYCh0T-QJIEAQYAiABEgK5TfD_BwE , i två lager. Hur tror ni det fungerar på ett matbord?
0 svar · 1,6k läst
Fadai
Fadai: Klart du kan spackla! Eller bara slipa av lätt och sen måla. Behöver inte vara svårare än så...
16 svar · 5,3k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: [citat] Ja, det blir bra. Bilden visar ett innerhörn gjort precis som ditt. Ingen försänkning i skivan, men fyllde upp groparna ut till hörnet. Själva hörnet går inte att spackla, det kommer spricka. Väl i hörnet kan man göra lite olika val, vissa förespråkar remsa, medans jag själv kör med mjukfog.
6 svar · 16,9k läst
·
catherineb
catherineb: [citat] Då tror jag tt jag vet hur vi ska göra :)
1 svar · 3,5k läst
garvin
garvin: Ser ut som det inte är nån väv där sprickan är.
4 svar · 3,9k läst
·
T
topmount: Spelar inte så stor roll, stor chans att fukten kryper in och göra att stänket lossar lättare.
6 svar · 1,1k läst
·
A
Arne999: Jag frågade Gyllenhaks Byggnadsvård och dok rekomenderade "båtsmörja. De består av en tredjedel linolja, en tredjedel balsam och en tredjedel tjära. Vill du göra blandningen mörkare, tillsätter du svart linoljefärg. "
3 svar · 6,4k läst
Peter2400
Peter2400: Vi har bytt kulör från svart till grått, https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-yttertak-plat.321481/#post-3032519
1 svar · 3,0k läst
F
fillishave: [citat] Ok tack för tipset! Jag kommer spackla i princip ett helt hus så jag tar gärna en lite dyrare investering i verktygen om det innebär att jag får bättre möjligheter att göra ett bra jobb!
6 svar · 1,5k läst
NyaTorpane
NyaTorpane: sån där trappa har jag renoverat, tog bort plastmattan och slipade ner stegen... Limmet fick man nästan hyvla av. Absolut lättast är att lägga något nytt ytskikt uppe på det gamla. Parkett, matta eller vad du vill... Känn på den främre eklisten kanske är den bara spikad så du kan ta loss den och senare sätta den i liv med det nya underlaget.
1 svar · 2,6k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Vilket test är det du syftar på? I Folksams test visar de tydligt att hela färgsystemen används.
62 svar · 14,8k läst
·
K
Kan inget men god vilja: Tack snälla!
2 svar · 3,5k läst
Stefan N
Stefan N: Vill man slippa blåsor och släpp oljegrundar man innan spackling.
2 svar · 2,4k läst
NetNut
NetNut: Som tidigare inlägg tipsar om, Ammoniak blandad 1/10 med vatten löser smuts o fett bättre än målartvätt men luktar starkt och inte särskilt gott men är mycket effektivt - har kört med detta sen jag renoverade min första lägenhet.
4 svar · 6,0k läst
R
Raccoon: Det är en Volvo terrängbil som har varit brandbil och ska få lite andra roligare färger, det behöver inte se ut som den kommer nylackad från fabrik men såklart så bra som möjligt. Jag ska börja med att låna en kompressor av en granne så får vi se om den räcker till. Jag kommer stå i ett garagetält och jobba så förutsättningarna är inte heller 100%
3 svar · 1,5k läst
P
Paxman: Jag kan redovisa våra erfarenheter gällande ett par saker som dryftas i tråden. Vi tog ned tapeter i vardagsrummet med en "proffs"-maskin för ett par år sedan. Det var lite olika antal lager tapet, och det gick mycket bra. Underlaget var masonit och en liten bit gips, inga problem. Eftersom det var så effektivt med maskinen skaffade vi en billig på Classe inför att vi skulle ta ned
25 svar · 48,3k läst
X
xely: Bakom putsen är det lättbetongblock, så antar att spackel riskerar spricka när träet rör sig !?
4 svar · 7,5k läst
·
G
gudrun87: [citat] Hm, ok tack för tipset. Är lite osäker på om det fungerar, testade någon limborttagbingsmedel förra gången som inte gick så bra och även en bränmaskin. Men får kanske åka och kolla lite.
2 svar · 2,2k läst
P
Pettttter: Grunden till problemet kommer jag inte att lösa utan det handlar om att hitta bästa sättet att leva med att väggen är fuktig. Över 100k för dränering som eventuellt gör saken bättre har jag faktiskt inget som helt intresse av. Framförallt eftersom det med största sannolikhet inte helt åtgärdar att markfukt stiger i väggarna så det känns som rätt bortkastade pengar. Ett
7 svar · 1,4k läst
L
Lars48: Fint, då får det bli lister då.
3 svar · 1,0k läst
·
Ugglan
Ugglan: Jag behöver måla om mina balkonggolv av plåt nästan varje år. De har låg lutning och står därför ofta blöta. Detta gör att färgen flagnar och plåten rostar. Trots bra underarbete och provat olika färger så blir det alltid samma resultat. Göra om jobbet! Plåtarbetena är dubbelfalsade och fina, men gamla. Hur gör jag för att slippa göra om jobbet varje år? Finns det nån
0 svar · 684 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Träolja som grundning inför målning. Kolla så att färgen och oljan passar ihop.
3 svar · 1,3k läst
A
AndersS: Då byter man täcksidan om den blir lite risig, 100-200:- och 6 skruvar, men skåpstommen ser redan nu ut som den varit med ett tag så nästa gång kanske det även blir köksbyte;)
6 svar · 1,1k läst
·
Martin321
Martin321: Absolut måla med den först och se själv vad du tycker, skulle tro att du kan måla 1 gång på 0500 med Nordsjövit.
3 svar · 2,5k läst
J
Jörgen Ö: [citat] Ytan,det tunna skiktet samt utseendet
4 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.