Färg, Måla & Tapetsera
Snickerick: Här fanns en variant, klarar lite högre temp än biltema också, som nog är i lägsta laget. https://www.race-shop.com/kemikalier-olja-farg/motorfarg/sprayfarg/rust-oleum-motorfarg-universal-vit
Rickard.: Jag skulle välja den släta, lättare att måla och det går åt mindre färg.
maximm: [citat] Jepp, man lär sig så länge man lever. Tur att det bara var lite detaljer efter 1h målning.
Lane: Hittade inget jättebra underforum eftersom jag söker en referens. Jag har beslutat mig för ett antal tapeter men jag är usel på inredning och skulle vilja ha hjälp med att binda ihop tapeterna med färg. Har ni någon bra referens i Göteborg. Såg att colorama hade inredningstjänst (för färgval), är det någon som har erfarenheter?
oskarsch: Det funkar men kommer inte hålla lika bra i längden som en lackfärg gör. Väggfärgen har inte samma skyddande skikt. Men jag har målat ett par garderober i ett barnrum med vanlig väggfärg och dom ser lika fina ut efter ett år. :)
Interista88: Gammal tråd men hur vart resultatet? Nästa gång gör du likadant, men när du ska ta bort tejpen så tar du en tapetkniv och renskär tejpen. Då drar man enkelt bort tejpen o kvar blir en rak fin kant (y)
Stefan1972: Rent generellt så är zinkspray som sådan en dålig grundfärg om man ska använda det som en bottenfärg. Det är inte vad den är tänkt som iallafall utan det ska mer vara en repmetod för galvade detaljer som repsvetsas eller kompletteras. Hammarlack är också en dålig täckfärg. Problemet är att den inte är särskilt tät och det är ju ett resultat av utseendet. 2K färger i all ära
per-o: Jo körde vanligt sandspackel på vissa väggar. Som slutspackling, inga problem med vidhäftning om det var det du tänkte på. Edit: men själva skarvarna har jag inte provat att andvända sandspackel till. Så jag inte blir otydlig nu.
DrDim: Om man t ex tittar på den här videon så ser man ju precis hur hon "lagar" pappen som saknas. [MEDIA=youtube]4HqAciM4_Ec[/MEDIA]
Leif i Skåne: Ställ husvagnen på ett fuktigt ställe så rinner ByggMax färg ner på golvet.:crysmile::rofl::crysmile::crysmile::crysmile: Jag har också blivit lurad av för billig färg från ByggMax torkar man med handen så smetar den vitt pulver, i princip vatten och krita i burken, men billig var den 10 liter för 199:-
seniorkonsult: Invändigt behöver du ej grunda enl Tikkurilas support. Mitt problem är att finna köpställe för Tikkurilas Kivitex silikatfärg? Tycks bara finnas i Finland. Om man söker hamnar man på Beckers och som jag förstått har den plastinblandning, verkar latex och den vill jag inte ha.
almfot: [citat] När vi målade våra galvade bleck fick vi tipset att ta syntetisk förtunningsvätska innan vi målade med en lösningsbaserad rostskyddsprimer. Efter det målade vi med Kirjo som slutstrykning. Det har hittills fungerat väldigt väl 1.5 år senare.
Stefan1972: Varför vara rädd för enbart färgen? Vad är resten av din bostad gjord av? Granruskor?
Gammelnörden: Sodabläster är väldigt skonsam, repar t ex inte glas. Men prova på dolt ställe först!
Vronkan: Förra ägaren till min lägenhet har tyvärr målat teglet framför öppenspisen kritvitt... Ett tjockt lager halvblank färg. (Även inne i spisen, och troligen kommer den bli eldningsbar igen framöver, så vitt känns ju opraktiskt...) Förstår att det är ett nästan omöjligt uppdrag att återställa det, så har någon kunskap om hur jag fixar det snyggast? Funderar på att måla med ngn
EnoSmile: [citat] Tack! Misstänkte nästan det men ville vara säker på att det var så, tack för svar! [citat] Tror jag testar måla på tapet, blir det hemskt så får jag göra om och göra rätt. Har ingen lust med att bredspackla och så.
offlarjon: Det blev en skarvhyvel, lite spackel & spärrfärg (tack för tipset garvin!) till slut :). Sant att det aldrig blir helt bra att måla direkt på tapet men i detta fall är det ett extrarum som ligger lite i skymundan i huset, så därav att vi inte lägger lika mycket energi på att det ska bli extra fint :).
topmount: Randighet kan också komma av att man trycker för hårt då åker färgen ut till kanterna på rollern och de bildas vallar. Detta händer lättare ifall man använder en mindre kompakt rulle. Är själv dålig på det, rullar ofta rollern för torr innan jag fyller på färg. Går bättre för frun som inte är lika stark.
OlleOh: Det blev nedslipning av trappnos och plastic padding för lagning, funkade väldigt bra, extremt snabbtorkande, fick blanda små omgångar och spackla snabbt. Därefter blev det linoljefärg, tidskrävande torktid men väldigt fint slutresultat, hållbart och giftfritt.
Thermacell: Tack för tipsen ! Jag har målat skåpen men det där med ventilation får bli vid ett senare tillfälle.
De Stilj: Jag skulle riva ner all gammal tapet och sedan slätspackla väggarna. Pröva blöt upp den gamla tapeten med lite vatten. Pröva tex med en blomspruta.
Claes Sörmland: Om det luktade och användes i byggsammanhang så är min nästa gissning kontaktlim. Finns ju i 1-L-förpackning, t ex Cascos S9 Super. Fast i så fall ett dyrt limval för ändamålet.
lopec: MDF brukar kunna suga rätt bra så det är nog lugnt, Stop Primern används ju främst för att stoppa för just läckage och missfärgningar från underlaget, sot, nikotin osv om det är gammalt material och från träet (kvistar osv) om det är nytt.
AndersS: Väggspackel från bredspackling? Ingen asbest oberoende av vad som använts -77.