Oldboy
Oldboy: Linolja är en vanlig färg. Det är bara att måla på. Linoljefärg är mkt enkel att måla med. Måla tunt, tunt, tunt, i flera omgångar, dvs tills det täcker. Ju tunnare färglager, desto fortare torkar det. Normalt brukar man ha lite terpentin (balsam) i, särskilt första strykningen. Det är dock inte nödvändigt. Det är jätte-enkelt, bara provmåla så kommer du att märka vad som
3 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hus är ju ofta byggda av organiska material, och andra material som påverkas av fukt och temperatur. Så det rör sig lite grand, och du ser plötsligt en skarv mellan två gipsskivor. Skarven är visserligen spacklad och täckt med remsa, men om underlaget (=stommen) rör sig, så rör sig även ytskiktet. Välkommen till Bygga Hus-forumet Werasd, och välkommen till verkligheten :)
3 svar · 1,7k läst
·
B
bradgard: Tror jag ska vänta till våren åtminstone, nu vet man ju varken av eller an med vädret. Nyss var det snö och minus 10, följt av nästan motsatsen och sen har det vänt igen och ligger på nollan...
5 svar · 17,7k läst
J
johs: Aha, ja så är det troligen! I mitt fall gick den lätt att dra bort på de flesta ställena i stora sjok, även om det finns en del limrester kvar. Men blir 6mm-gips på ändå, för man verkar ha satt igen gamla fönster på den väggen, så är rätt enorma skarvar som troligen blir omöjligt att få bra utan.. :) Tack för inputen!
5 svar · 4,4k läst
·
I
Interista88: Finns golvfärger för trä, använd en sådan. Tycker du stegen blir för hala så lackar man dem i en mattare glans så blir de inte halt.
5 svar · 1,5k läst
L
Lillsnigel: Hej igen! Tusen tack för svaret, då vågar jag mig på att testa! Jag tänkte också måla utan terpentin. God jul och tack för hjälpen!
4 svar · 6,5k läst
sunnis
sunnis: [citat] Ok, låter som du gör helt rätt. Testa ett annat spackel.
6 svar · 5,4k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Verkar vara ett ömsesidigt problem i så fall här. Min intention var inte att kritisera dig på minsta sätt. Ber om ursäkt om det uppfattades så! Jag ville bara att den som eventuellt inte var medveten om det skulle få information om att det finns regler som kanske inte är uppenbara kring att plocka med sig en spillbit gips hem.
10 svar · 3,2k läst
·
K
klippfast: [citat] Yes, kör med schellack - då ska jag testa att pensla på när det har fått dra lite!
2 svar · 1,0k läst
F
Freddy_kruger: [citat] Har färgen torkat och sitter kvar på väggen, så är det väl ingen större fara. Vid för hög luftfuktighet, brukar den rinna av och inte torka på flera dygn.
7 svar · 5,2k läst
Rebecka690
Rebecka690: Tack snälla för det bra svaret! :) nu har jag lite mer info hur jag ska gå tillväga!! :)
2 svar · 3,4k läst
·
S
Snickerick: Den har legat i lacknafta över natten, så ska in i tvättmaskinen sen, så får vi se.
4 svar · 1,3k läst
S
Skalman: Tack alla! Tech7 låter bra. Sedan latex? Det skall målas över med oljefärg. Fäster det på latexen? Räcker det med smal pappersremsa över latexen? Som jag fattar det så rör sig inte masoniten. Det finns inga sprickor i det gamla på andra ställen å urspungligen målat med oljefärg. Men tack igen då. Det får bli Tech7 å pappersremsa.
4 svar · 3,4k läst
Martin321
Martin321: Sägs vara en kanonfärg, låt den bara torka ordentligt så går det bra.
1 svar · 1,0k läst
·
P
peppemeat: [citat] [citat] Tackar för svar (=
6 svar · 1,7k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Jag hade nog försökt att ha panelen kvar, möjligen även den på gaveln men hela vägen då, tapetsera resten av gaveln och sen måla taket. Kanske korsvirket funkar med grålumppapp?
1 svar · 884 läst
·
tttomten
tttomten: Eftersom väggarna är torra och redan är spacklade med samma bindemedel (Sampolymerdispersion) som vanlig väggfärg så kan du köra på Alcros rekommendation. Kalk och silicatfärg är helt genomsläpplig medans latex är medelgenomsläpplig för fukt.
1 svar · 1,6k läst
L
Linnea86: För dom som är intresserade kommer lite bilder på hur vi tillslut gjorde :D Vi började med att riva ner flera lager av gamla tapeter, bända bort gammalt spackel kring de gamla kablarna och sätta lumppapp över hållen. Därefter valde vi att tapetsera istället för att måla. Blev naturligtvis inget perfekt resultat, som det kunde blivit med ett annat underarbete, men vi tycker detta duger
14 svar · 3,8k läst
·
ronolo
ronolo: Gipsa mot balken, latexfoga och måla in den är ett exempel på utförande.
1 svar · 2,0k läst
Ripslaktarn
Ripslaktarn: Riktigt vackert, det är nog det utseendet jag söker. Tack för info
2 svar · 8,3k läst
·
S
Skalman: Intressant tråd. Inte många som vet mycket om kalkning idag. Får jag komma med ett inpass? Som barn bodde jag i sk "Adobe" hus, dvs soltorkat lera. 40 cm tjocka väggar som höll värmen fint på vintern. Minus 15 ute å handvarmt på vägggen på insidan på morgonen. Men till kalken då. Vartannat-tredje år blandade vi osläckt kalk i en trätåg med vatten. Man lägger i den osläckta
16 svar · 7,0k läst
·
S
Skalman: Sommarstuga 200 m från havet med salta vindar från Öresund. Byggd 1932. Ytterpanelen mot havet måste bytas. Vi köpte järnvitriol å kopparsulfat i färgaffären å löste det i vatten. Alla ändträn, lodräta paneler, vanlig lockpanel, doppades i lösningen ett antal timmar. Sedan strök vi baksidan flödigt å lät torka in. Därefter utsidan. Panelen sattes upp å sedan målades med
4 svar · 8,7k läst
Maarrre
Maarrre: [citat] Över själva skarven? Ska man spackla på remsan sen? Vilken sorts spackel?
4 svar · 3,9k läst
·
O
olof63: Tack alla i forumet, fick besked idag att byggaren tar bort radiatorn. Skönt.
15 svar · 3,2k läst
Maarrre
Maarrre: Vi ska göra en fondvägg (tapetsera) i köket. Väggen som ska tapetseras har en igensatt dörröppning. Jag drog av en remsa av glasfiberväven och då lossnade spacklet runt dörröppningen. Skivan i dörröppningen ser ut som mdf och resten av väggarna är gipsskivor. På andra sidan väggen ligger vardagsrummet och där har tapeten spruckit runt öppningen. Vi vill ju inte att den nya
0 svar · 734 läst
·
S
sblixten: Och får du mot förmodan färg någonstans på gummilisten, så löser du det enkelt i efterhand med en tuschpenna.
5 svar · 2,5k läst
·
P
Per_2014: Kan det vara nån typ av invändig fuktspärr, typ tjära som förr normalt användes utvändigt på källarmuren? Jag gissar dock på färg, men konstigt färgval.
1 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag föreslår att du kontaktar Handtryckta tapeter i Stockholm eller Tapetorama i Malmö, båda har lager av gamla tapeter och åtminstone Handtryckta tapeter kan göra nya tapeter från en förlaga.
1 svar · 2,3k läst
·
P
Putte 9497: [citat] Välkommen och fråga på;)
33 svar · 6,5k läst
·
tttomten
tttomten: Vi kör ett tunt lager över för att få remsan helt i spacklet.
6 svar · 12,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.