Hej!! Är ganska oerfaren när det gäller att renovera men vill lära mig. Vi ska nu tapetsera ett rum på en vind. Det är skevt o inte helt rakt så det blir tapet utan mönsterpassning. När vi synar tapeten som sitter nu ser vi att det är lite bubbligt på många ställen. Under den gamla tapeten är det helt nedspacklat o slätt, så jag gissar att man använt för lite tapetklistret när tapeten satts upp. Hur ska vi göra för att få så bra resultat som möjligt? Gipsa om är inget alternativ då rummet ligger på en vind o inte måste bli 100% perfekt.
Tacksam för alla tips!!

Hej! Enklaste lösningen är att skära ett snitt mitt över bubblorna, få in mer tapetklister och trycka fast tapeten igen. Finns så klart risk att snitten syns på nära håll och släpljus men bubblorna försvinner åtminstone!

• Gilla
Norlino
  • Laddar…
Men det är den gamla tapeten du ska tapetsera över som sitter dåligt? Jag skulle tagit ner den och börjat med en ren vägg.

• Gilla
Hjotrongull
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Men det är den gamla tapeten du ska tapetsera över som sitter dåligt? Jag skulle tagit ner den och börjat med en ren vägg.
Ja det är i den gamla tapeten. Hur gör vi det enklast? Dra det lösa o spackla?

• Närbild av en gammal tapet med synliga skador och lossnande delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ångtorka ner tapeterna om det rör sig om flera tapetlager eller om det är många bubblor. Enstaka bubblor kan man köra snitt och lim metoden på.
Eventuella ojämnheter skrapspacklar du sedan väggen. Håll inte på att slipa spacklet sedan. Det blir bara jobbigt att städa. Ta en fuktig svamp när spacklet har torkat och polera bort eventuella ojämnheter. Sen är det bara att tapetsera. Rita upp första strecket tapetens bredd+ett par centimeter in från väggen med hjälp av vattenpass så att det blir rakt. Detta för att det skall bli en mjuk kant i hörnet och passa in vid ev mönsterpassning.

https://www.borastapeter.se/sv/tapetsera/tapetsering-steg-for-steg/

Redigerat:
Jag hade också tagit ner den gamla tapeten med tapetborttagare. Antingen kan du köpa en billig på Biltema eller så finns medel man kan använda sig av som luckrar upp limmet. Sedan kan du behöva grundmåla väggen bakom beroende på vad som finns bakom, annars suger väggen åt sig tapetlimmet och du kan få liknande bubblor igen.

Riv ner det lösa då det ser ut att vara en del, det som sitter fast kan vara kvar. Grundmåla väggen så att inte spacklet släpper in fukt i tapeten och orsakar att mer tapet lossar, spackla och slipa, grunda igen så att tapetklistret inte sug in i spacklet, tapetsera. Låter lite omständigt men blir väldigt bra.

Jag skulle riva ner all gammal tapet och sedan slätspackla väggarna. Pröva blöt upp den gamla tapeten med lite vatten. Pröva tex med en blomspruta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.